میرتاج‌الدینی: زیرساخت‌های صندوق توسعه شبکه فیبر نوری ایجاد شود

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای نسل چهارم صنعتی، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی را به عنوان پیشنهادات این فراکسیون در لایحه برنامه هفتم مطرح کرد و گفت: باید زیرساخت‌های صندوق توسعه شبکه فیبر نوری در قالب یک صندوق ایجاد شود. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با اشاره

کد خبر : 1038
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
میرتاج‌الدینی: زیرساخت‌های صندوق توسعه شبکه فیبر نوری ایجاد شود



رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای نسل چهارم صنعتی، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی را به عنوان پیشنهادات این فراکسیون در لایحه برنامه هفتم مطرح کرد و گفت: باید زیرساخت‌های صندوق توسعه شبکه فیبر نوری در قالب یک صندوق ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به بررسی برنامه هفتم در مجلس گفت: با توجه به بازخوردهای اخذ شده از فعالان اقتصادی و با نگاه و رویکرد تخصصی به حوزه ICT، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در برنامه هفتم توسعه تلاش شد کشور را در ریل نسل چهارم صنعتی قرار دهیم؛ با این رویکرد پیشنهادهای خاصی مدنظر بود تا دولت زیرساخت‌های لازم را برای ایجاد نسل چهارم صنعتی فراهم کرده تا بخش خصوصی بتواند به صورت پویا فعالیت کند.

وی ادامه داد: بر این اساس در زمان بررسی لایحه برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق پیشنهاداتی مطرح شد که به موجب آن مقوله هوشمندسازی و تعرفه‌گذاری به صورت جامع در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار می‌گیرد. همچنین بحث مشارکت نظام صنفی رایانه‌ای در کنار دستگاه‌های دولتی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، نخبگان و فعالان صنعتی حوزه ICT دیگر مطرح شد که امیدواریم با موافقت نمایندگان کمیسیون تلفیق این مورد نیز به برنامه هفتم توسعه اضافه شود.

میرتاج‌الدینی ایجاد زیرساخت‌های صندوق توسعه شبکه فیبر نوری در قالب یک صندوق را از دیگر پیشنهادات فراکسیون راهبردی در برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و گفت: با منابع صندوق توسعه شبکه فیبر نوری می‌توان ۵ میلیون اشتراک شبکه اینترنت پهن باند مبتنی بر شبکه فیبر نوری در کشور ایجاد کرد؛ بر ابن اساس فراکسیون پیشنهادی مطرح کرد که به موجب آن بتوانیم زیرساخت‌های حوزه فیبر نوری و ICT را داشته و مردم بتوانند از این مزیت بهره‌مند شوند.

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در توضیح پیشنهادات دیگر این فراکسیون در برنامه هفتم بیان کرد: باید در صنایع آب، برق و انرژی شاهد ایجاد زیرساخت‌های تجاری به صورت یکپارچه همانند اپراتورها باشیم اما متاسفانه در حال حاضر در صنعت آب و برق شرایط مطلوب نیست و یکپارچگی وجود ندارد و عملا استان‌ها، تعدد سیستم دارند لذا باید سیستم‌های یکپارچه در سطوح صنعت آب و برق ایجاد شود؛ این مسئله چندین فایده دارد که به واسطه این سیستم‌ها تصمیم‌سازی در صنعت آب و برق به واسطه یکپارچه سازی در سطح کلان امکان‌پذیر می‌شود و مجلس می‌تواند در برنامه ریزی‌های خود مطابق با سیاست‌های دولت عمل کند.

وی توضیح داد: شبکه کشور به واسطه این سیستم ها قابلیت آنالیز دیتا به صورت برخط را خواهد داشت. همچنین بر اساس مزیت طرح‌هایی که در سیستم یکپارچه به وجود می آید، قابلیت مدیریت در لایه مشترک وجود دارد و این شفاف‌سازی موجب رفع بحث ناترازی انرژی توسط سیستم می شود؛ در همین راستا باید شبکه های حوزه عملیاتی در قالب سیستم های بومی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند و نیاز خارجی کشور در این خصوص برطرف شود و دولت بتواند ظرفیت های خود در سطح جامع به صورت یکپارچه از طریق دفاتر پیشخوان دولت مدیریت کند.

 همچنین سهیل یحیی زاده رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف ما ایجاد شبکه های یکپارچه مدیریت تجاری و عملیاتی صنایع آب، برق و انرژی است، اظهار کرد: باید بتوانیم به صورت مجتمع و متمرکز از ظرفیت های بومی استفاده و سیستم های غیرمتمرکز را جمع آوری کنیم. مساله مهم دیگر هوشمندسازی بوده و اینکه دولت مکلف است کنتورهای هوشمند آب و برق را تا پایان برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار دهد.

یحیی زاده با تاکید بر اینکه توسعه شبکه فیبر نوری موضوع بسیار مهمی است و پیشنهاداتی در قانون برنامه ۱۴۰۱ در قالب حساب توسعه شبکه فیبر نوری داشتیم، گفت: قرار بر این است در قالب ایجاد صندوقی که قابلیت مدیریت و توسعه شبکه فیبر نوری را دارد به ظرفیت ۲۰ میلیون مشترک در بخش شبکه ثابت برسیم.

وی ادامه داد: اینترنت اشیاء و هوشمندسازی نیازمند این است که زیرساخت های کشور در حوزه پهن باند ایجاد شود. نسل چهارم صنعتی، صنایع بزرگ، صنایع مادر تخصصی و صنایع متوسط و کوچک نیازمند آن است که از زیرساخت های قدرتمند در حوزه شبکه ثابت و موبایل بهره ببرد که مهمترین آن بحث زیرساختی شبکه فیبر است؛ امیدواریم ابن موارد در برنامه هفتم دیده شود همان طور که پیش از این هم یک فوریت طرح توسعه شبکه فیبر نوری در مجلس تصویب شد.

انتهای ‌پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.