نقش بی‌بدیل شبکه‌های اجتماعی در توسعه گردشگری

بازار گردشگری در چنگ شبکه‌های اجتماعی

طبق بررسی‎های انجام شده ۷۰ درصد از مشتریان جهانی اعلام کرده‎اند که مطالب و دیدگاه‎های ثبت شده توسط مشتریان (و ازجمله گردشگران دیگر )که به صورت آنلاین ارائه میشود، دومین منبع قابل اعتماد آن‎ها در مقایسه با اشکال تبلیغاتی دیگر است و این همان قدرت شبکه‌های اجتماعی است که بازار سفر را در دست گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری اریکه به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی ـ سال ۲۰۱۲ جهان در انتظار آن بود که تعداد گردشگران بین‌المللی از مرز ۱ میلیارد نفر بگذرد و در پایان سال بود که طبق گزارش‎های منتشر شد ه از سوی بازار جهانی سفر و توریسم این پیش بینی محقق شد.

نتیجه این افزایش گردشگر نزدیکی بیشتر روابط میان صنعت گردشگری و سفر با فناوری‎های مدرن روز بود که صاحبان کسب و کارهای تجارت سفر را برای افزایش دسترسی به مشتریان و ارائه خدمات خود با استفاده از روش‎هایی شخصی تر و صمیمانه‌تر به عرصه نوینی از روابط انسانی کشانده است.

درپاسخ به میل قاطع و تزلزل ناپذیر عمومی برای دستیابی به امکانات رسانه‎های نوین اجتماعی وآگاهی از آمار وارقام موجود دراین زمینه، برخی موسسات فعال در زمینه گردشگری و نیز شبکه‎های اجتماعی آمار و ارقامی را منتشر کرده‎اند که مجموعا چشم انداز روشن‎تری از شدت نفوذ این شبکه‎ها در صنعت گردشگری و اثر پذیری گردشگران از این شبکه‎ها ارائه می‎کند.

طبق بررسی‎های منتشر شده از سوی شورای جهانی سفر و توریسم و نیز براساس آمار منتشر شده از سوی همین رسانه‎ها و شبکه‎های اجتماعی که درباره عملکرد، تعداد و میزان فعالیت کاربران خود، در سال ۲۰۱۲ منتشر کرده‎اند، برآورد شده است که ۷۲ درصد از گردشگران تا پایان سال ۲۰۱۲ قادرشده‎اند با استفاده از این فناوری‎های نو ، مطالب و عکس‎های مربوط به گذراندن تعطیلات خود را به طور سریع ومستقیم، در همان حالی که هنوز در تعیطلات به سر می‎برند و پیش از بازگشت به محل زندگی خود، در شبکه‎های اجتماعی منتشر کنند.

همچنین برآورد شده است که ۴۶ درصد از گردشگران درحالی که هنوز در تعطیلات به سر می‎برند قادرند با استفاده از این فناوری‎ها مطالب یا ایمیل خود را چک کنند. ۷۰ درصد نیز قادرند در دوران گذراندن تعطیلات، استتوس فیس بوک خود را به روز کنند.

اعتمادپذیری مخاطبان به شبکه‎های اجتماعی
طبق بررسی‎های انجام شده ۷۰ درصد از مشتریان جهانی اعلام کرده‎اند که مطالب و دیدگاه‎های ثبت شده توسط مشتریان (و ازجمله گردشگران دیگر )که به صورت آنلاین ارائه میشود ، دومین منبع قابل اعتماد آن‎ها در مقایسه با اشکال تبلیغاتی دیگر است.

تنها ۴۷ درصد از مشتریان درسراسر جهان اعلام کرده‎اند که به تبلیغات تلوزیونی، روزنامه‎ها و مجلات اعتماد دارند. میزان اعتماد مصرف کنندگان به این منابع تبلیغات گردشگری اساسا از سال ۲۰۰۹ به این سو تنزل کرده است. در سال ۲۰۰۹ حدود ۲۴ درصد و سال ۲۰۱۰ حدود ۲۰ درصد و سال ۲۰۱۱ حدود ۲۵ درصد تنزل داشته است.

میزان ثبت نظر و دیدگاه گردشگران
حدود ۴۶ درصد از تمام مسافران بین‎المللی ، پس از گذراندن تعطیلات دیدگاه خود را درباره هتل محل اقامت خود می‎نویسند.
۴۰ درصد از گردشگران درباره فعالیت‎ها و جاذبه‎های گردشگری است که دیدار کرده‎اند، می‎نویسند.
۴۰ درصد نیز در باره رستوران‎ها نظر می‎دهند.

۷۶ درصد از همه گردشگران، عکسهایی از محل گذراندن تعطیلات خود را در شبکه‎های اجتماعی قرار می‌دهند.
۵۵ درصد از کاربران فیس بوک نیز به طور ویژه دست کم در صفحه‎های ویژه تعطیلات و گردشگری لایک می‌زنند.

میزان نفوذ
رسانه‎های اجتماعی مدرن، امروزه از نظر رزو وثبت نام برای سفر ، قدرت و نفوذ بسیار دارند. ازمیان مجموع کسانی که از رسانه‎های اجتماعی برای دستیابی به یک طرح و برنامه سفر استفاده می‎کنند ، ۴۸ درصد طبق همان طرح اولیه‎ سفر شان عمل می‎کنند، اما ۳۳ درصد تحت تاثیر این رسانه‎ها هتل خود را تغییر می‎دهند.
۱۰ درصد تصمیم خود را درمورد محل اقامتگاه عوض می‎کنند.
۱۰ درصد آژانس مسافرتی و یا اپراتور سفر خود را تغییر می‎دهند.
۷ درصد از مشتریان تحت تاثیررسانه‎ها ی مدرن اجتماعی، کشور یا مقصد گردشگری خود را تغییر می‎دهند .
۵ درصد نیز شرکت خطوط هوایی خود را تغییر می‎دهند.
اما گذشته از نفوذ و تاثیر گذاری این رسانه‎ها و شبکه‎های اجتماعی ، امروزه تعداد بازدید کنندگان ازاین شبکه‎ها نیز برای صاحبان کسب و کار و بازاریابی در صنعت گردشگری معنایی مشخص و نقشی تعیین کننده‎ دارد.

آمار استفاده از سایت گردشگری مشاور سفر TripAdvisor
این سایت طبق آماری که درهمین سایت ارائه شده، ماهانه ۱۰۰ میلیون بازدید کننده دارد که درباره سفر و گردشگری از سراسر جهان دراین سایت دیدگاه ها و مطالب خود را منتشرمی کنند.
ازاین ۱۰۰ میلیون مطلب نوشته شده توسط بازدید کنند گان فعال ، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از صاحبان مشاغل وکسب و کار سفر هستند. ۱۱۶ هزار مورد درباره مقاصد گردشگری و سفر و ۱ میلیون و ۱۰۰ مورد درباره اقامتگاه ها نوشته شده اند.
۲۵۹ هزار مورد درباره جاذبه های گردشگری و ۱میلیون و ۱۰۰ مورد از دیدگاه ها و نظرات درباره رستوران ها و ۱۴ میلیون مورد نیز عکس مسافران و گردشگران است.
بیش از ۶۰ مطلب جدید درهر دقیقه در این سایت ثبت و پست می شود.
بیش از ۹۰ ردصد از موضوعات پست شده در اتاق‎های گفتگو ی این سایت ظرف ۲۴ ساعت پاسخ داده می‌شود.(تقریبا هیچیک از موضوعات مطرح شده دراین اتاق‎ها بی پاسخ نمی مانند.)
دراهمیت این سایت باید افزود که مشاور سفر خود مرجع آنلاین معتبر برای بسیاری از سایت های مسافرتی معروف جهانی است. سایت هایی چون Expedia Orbitz, Travelocity, hotels.com, Priceline, Booking.com است.
میزان نفوذ فیس بوک
تا پایان مارچ ۲۰۱۲ ، فیس بوک هرماه حدود ۹۰۰ میلیون کاربر داشته است.
همچنین هرماه ۴۸۸ میلیون کاربر دارای تلفن همراه فعال داشته است.
هرماه حدود ۸۰ درصد از کاربران فعال فیس بوک خارج از امریکا وکانادا هستند.
بیش از ۳۰۰ میلیون عکس هر روز در فیس بوک آپلود می‎شود.
به طور میانگین روزانه ۳.۲ میلیون لایک و دیدگاه در صفحات کاربران فیس بوک تولید می‎شود.
فیس بوک با بیش از ۴۲ میلیون صفحه با بیش از ده مورد لایک و نظر برای بیش از ۷۰ میلیون زبان در جهان قابل دسترس است.

میزان نفوذ توییتر
توییتر یکی از سنگین‎ترین و پرترافیک‎ترین موتورهای جستجو در جهان است . این سایت بیش ازیک میلیون جستجو گر درروز دارد.
۵۰۰ میلیون کاربر نیز دراین سایت ثبت نام کرده‎اند .
۱۷۵ میلیون توییت درروز دراین سایت ردوبدل می‎شود.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *