خراسان رضوی در حالت آماده باش کامل/ رخ دادن بیش از ۳۶ مورد پس‌لرزه تاکنون

ایسنا/خراسان رضوی  وقوع زمین‌لرزه‌های نسبتا شدید در افغانستان  که در مشهد و برخی از شهرهای خراسان رضوی هم کاملا احساس شد برای ساعاتی وضعیت را از حالت عادی خارج کرد و علاوه بر تعطیلی زود هنگام مدارس در برخی شهرستان‌ها، در حال حاضر بسیاری از نهادها و ارگان‌های مرتبط در آماده‌باش کامل هستند . بر اساس

کد خبر : 1181
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
خراسان رضوی در حالت آماده باش کامل/ رخ دادن بیش از ۳۶ مورد پس‌لرزه تاکنون



ایسنا/خراسان رضوی  وقوع زمین‌لرزه‌های نسبتا شدید در افغانستان  که در مشهد و برخی از شهرهای خراسان رضوی هم کاملا احساس شد برای ساعاتی وضعیت را از حالت عادی خارج کرد و علاوه بر تعطیلی زود هنگام مدارس در برخی شهرستان‌ها، در حال حاضر بسیاری از نهادها و ارگان‌های مرتبط در آماده‌باش کامل هستند .

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور اولین  زمین‌لرزه ساعت ۱۰:۱۱:۰۲ امروز شنبه، ۱۵ مهرماه در عمق ۷ کیلومتری زمین رخ داد.

آماده باش شهرهای خراسان رضوی 

محسن نجات، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه زلزله در خاک افغانستان اتفاق افتاده و با مرز ما در شرق تایباد حدودا ۸۸ کیلومتر فاصله دارد، گفت: ۲۵ تیم امدادی به مناطق تایباد و روستاها اعزام شده‌اند و به شهرهای اطراف نیز آماده باش داده شده است. تاکنون بیش از ۳۶ مورد پس‌لرزه داشته‌ایم. 

زلزله دیگری با شدت ۵.۶ ریشتر نیز دقایقی بعد و در ساعت ۱۰:۱۹:۴۵ در عمق ۲۰ کیلومتری به وقوع پیوست که این زمین‌لرزه در بخش‌های مختلف استان خراسان رضوی از جمله مشهد نیز احساس شد.

مشهد برای بار سوم لرزید

سومین زمین‌لرزه ساعت ۱۰:۲۵:۰۱ در عمق ۱۵ کیلومتری زمین رخ داد.

پس از وقوع دو زمین‌لرزه نسبتا شدید در افغانستان که در بخش‌هایی از استان خراسان رضوی و از جمله مشهد نیز احساس شد، بار دیگر زلزله‌ای به بزرگی ۴.۱ ریشتر افغانستان را لرزاند.

افغانستان و خراسان رضوی روی خط لرزش

زلزله افغانستان برای چهارمین بار به بزرگی ۶.۵ ریشتر ساعت ۱۰:۴۲:۵۳ که در عمق ۲۱ کیلومتری زمین رخ داد، مشهد را لرزاند. 

پس از وقوع سه زمین‌لرزه نسبتا شدید در افغانستان که در بخش‌هایی از خراسان رضوی از جمله مشهد نیز احساس شد، باز هم زلزله‌ای به بزرگی ۶.۵ ریشتر افغانستان را لرزاند.

زلزله دیگری با شدت ۴.۳ ریشتر نیز دقایقی بعد و در ساعت ۱۰:۵۸:۴۶.۸ در عمق ۷ کیلومتری به وقوع پیوست که این زمین‌لرزه در بخش‌های مختلف استان احساس شد.

همچنین در ساعات ۱۱:۰۳:۳۴.۵ و ۱۱:۱۰:۲۶.۳ دو زلزله به ترتیب با شدت ۳.۷ و ۶.۳ ریشتری با عمق ۱۰و ۹ کیلومتری زمین در زنده‌جان و هرات افغانستان رخ داد. 

 در ساعت ۱۱:۲۶:۰۹.۱ ظهر امروز نیز بار دیگر  زلزله‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در زنده‌جان افغانستان احساس شد.

ساکنین ساختمان‌های بلند مرتبه خراسان رضوی تا ساعت ۱۳ خانه‌های خود را تخلیه کنند

بعد از وقوع زمین‌لرزه‌های متعدد در افغانستان، اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی اطلاعیه‌ای صادر کرد. در متن اطلاعیه اداره کل مدیریت بحران استان آمده است: با توجه به زمین لرزه‌های روز جاری در شمال غرب افغانستان که در شهر مشهد و تعدادی از شهرستان‌های مرزی احساس شد، موارد ذیل مورد تأکید می‌باشد: ضرورت دارد هم استانی‌های عزیز، آرامش خود را در چنین شرایطی حفظ نمایند. همچنین اخبار و اطلاعات را از رسانه‌های معتبر دریافت کنند. برای احتیاط، ساکنین ساختمان‌های بلند مرتبه تا ساعت ۱۳ امروز بیرون از ساختمان حضور داشته باشند.

آماده‌باش امدادگران استان‌های مرزی، در پی زلزله افغانستان

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز  با اشاره به وقوع زلزله بالای ۶ ریشتر در افغانستان، از آماده‌باش امدادگران در استان‌‎های مرزی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وقوع زلزله ۶.۳ ریشتری در افغانستان گفت: صبح امروز ساعت ۱۰:۱۱ دقیقه، به وقت تهران، زلزله ۶.۳ ریشتری در عمق ۷کیلومتری، در ۴۰ کیلومتری شمال غرب شهر هرات به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه محل وقوع این زلزله در ۲۸۱ کیلومتری شهر مشهد اتفاق افتاد و زلزله در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی احساس شده است، امدادگران و نجاتگران در این دو استان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

زلزله آسیبی به تاسیسات گازرسانی خراسان رضوی وارد نکرده است

همچنین در پی وقوع زلزله‌های نسبتا شدید در شهر هرات افغانستان که در مشهد و برخی از شهرهای خراسان رضوی هم کاملا احساس شد، جلسه مدیریت بحران در شرکت گاز استان خراسان رضوی تشکیل شد.

در این جلسه که با حضور مدیرعامل و اعضای کمیته مدیریت بحران در محل مرکز مدیریت شرایط اضطراری شرکت گاز استان خراسان رضوی برگزار شد، ضمن برقراری ارتباط با روسای ادارات گاز شهرستان‌های هم مرز با افغانستان شامل تایباد، خواف، باخرز و تربت جام، آخرین وضعیت شبکه‌های گازرسانی مورد ارزیابی قرار گرفت.

بر این اساس جریان گاز در تمام شهرهای استان برقرار بوده و خوشبختانه تاکنون هیچگونه آسیب و خسارتی به شبکه و تاسیسات گاز گزارش نشده است.

آماده باش کامل فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد در پی زلزله مشهد

محمود امانی‌بنی، مدیرکل فرودگاه‌های خراسان ‌رضوی گفت: فرودگاه مشهد به حالت آماده‌باش کامل درآمده است و زلزله به تاسیسات زیربنایی و سطوح پروازی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد هیچ خسارتی وارد نکرده است.

پایداری ارتباطات ثابت و سیار خراسان رضوی در پی وقوع زلزله 

حسن اروجی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت ارتباطات ثابت و سیار در استان در پی وقوع زلزله‌های نسبتا شدید در افغانستان اظهار کرد: طبق گزارشات خوشبختانه در حوزه تلفن همراه، ثابت و حتی دیتا قطعی نداشته‌ایم. شبکه نرمال و پایدار بوده و تنها در لحظات اولیه وقوع زلزله، مقداری ترافیک در شبکه وجود داشت اما تاکنون قطعی نداشته‌ایم.

با توجه به اینکه این زمین‌لرزه علاوه بر مشهد در شهرهای مختلف استان خراسان رضوی از جمله تایباد، گناباد، بجستان، سرخس، کاشمر و … نیز احساس شد، آخرین وضعیت تعدادی از شهرستانها پس از وقوع زلزله  از طریق ایسنا پیگیری شد.

درهای اماکن اضطراری بر روی مردم تایباد باز شد

 بر همین اساس رئیس جمعیت هلال‌احمر تایباد گفت: در پی وقوع چندین زمین‌لرزه امروز صبح تمامی اماکن اضطراری در شهر و روستاهای شهرستان تایباد به حالت آماده‌باش درآمدند.

وی از آماده‌باش تمامی اماکن اضطراری که از قبل توسط مدیریت بحران شهرستان پیش‌بینی شده است خبر داد و گفت: تمامی اماکن اضطراری در سطح آمادگی کامل قرار دارند و در صورت نیاز شهروندان می‌توانند استفاده کنند، در هر منطقه و روستا مکانی برای اسکان اضطراری شناسایی و پیش‌بینی شده است.

 نیروهای امدادی هلال‌احمر هم‌اکنون در حال آماده‌باش هستند و در صورت وجود خسارت به کمک‌رسانی بپردازند. همچنین ناوگان امداد و نجات هم مجهز به ملزومات زیستی نظیر چادر و پتو شده‌اند.

زلزله تمامی مدارس صبح و عصر تایباد را به تعطیلی کشاند

محمود افکن پور، رئیس اداره آموزش و پرورش تایباد در گفت و گو با ایسنا نیز  گفت: در پی وقوع ۴ زمین‌لرزه در کشور افغانستان تمامی مدارس این شهرستان نیز تعطیل شدند.

وی عنوان کرد: تعطیلی مدارس در پی وقوع چند زمین‌لرزه در این شهرستان و به تبع نگرانی شدید خانواده‌ها بود، اظهار کرد: خوشبختانه هیچ‌گونه مشکلی در مدارس نداشتیم.

اعلام آماده‌باش تمامی اعضاء ستاد مدیریت بحران منطقه ترشیز

همچنین در پی وقوع دو زمین‌لرزه‌ به بزرگی ۶.۱ و ۵.۶ ریشتر در افغانستان تمامی اعضاء ستاد مدیریت بحران منطقه ترشیز و برخی شهرهای دیگر نیز به حالت آماده‌باش درآمدند.

فرماندار کاشمر با بیان اینکه شدت این زمین‌لرزه به حدی بود که بسیاری از شهرهای خراسان رضوی احساس شد، افزود: درپی وقوع این زمین لرزه که مرکز آن افغانستان بوده است دستگاه‌های امدادی، خدماتی و … به حالت آماده‌باش درآمدند.

۸ مکان اضطراری در خواف پیش‌بینی شد

 مهدی عباسپور، فرماندار خواف در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع اولین زمین‌لرزه جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان به حالت آماده‌باش درآمد و نیروهای ارزیاب نیز به نقاط مورد نظر اعزام شدند، عنوان کرد: اولین زمین‌لرزه شهرستان در ساعت ۱۰: ۱۰ دقیقه به وقوع پیوست.

وی با اشاره به اینکه تا ساعت ۱۱ امروز ۵ مرتبه شهرستان خواف  لرزید، عنوان کرد: بر اساس گزارش‌های اولیه بخشداران، دهیاران و جمعیت هلال‌احمر خواف تاکنون خسارتی چه مالی و چه جانی در شهرستان نداشته‌ایم.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان خواف با اعلام اینکه به دلیل نگرانی والدین و به خصوص برای ایمنی و حفظ جان بیشتر دانش آموزان تمامی مدارس شهرستان را در شیفت صبح تعطیل اعلام کردیم، اظهار کرد: به دلیل تکرار زمین زلزله‌ها، شیفت عصر هم چون بیشتر مدارس دبستانی هستند را تعطیل اعلام نمودیم.

وی با بیان اینکه فعلاً برای مدت ۲۴ ساعت تمامی اعضاء ستاد مدیریت بحران شهرستان با تمامی تجهیزات مورد نیاز در آماده‌باش کامل هستند، گفت: تمامی روستاهای مرزی شهرستان نیز مورد بررسی قرار گرفته و خوشبختانه هیچ گونه مشکلی نداشته‌اند.

عباسپور خاطرنشان کرد: اگرچه برای مدت زمانی کوتاهی بعد از وقوع زمین‌لرزه در شبکه‌های ارتباطی اختلال به وجود آمده بود اما بلافاصله مشکل رفع و اکنون هیچ گونه در این خصوص مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه حداقل امکانات مورد نیاز امدادی برای این گونه مواقع در شهرستان وجود دارد، به شهروندان توصیه نمود: ضمن حفظ آرامش به نکاتی که در فضای مجازی توسط جمعیت هلال احمر شهرستان در حال آموزش هستند توجه داشته باشند.

برخی اماکن عمومی تایباد تعطیل شدند/ پخت نانوایی‌ها افزایش یافت

محمدرضا رضایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری تایباد در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: با توجه به زلزله‌هایی که از صبح امروز به صورت مستمر در شهرستان شاهد بودیم جلسه فوری ستاد بحران در محوطه باز فرمانداری برگزار شد.

وی اظهار کرد: از ساعات اولیه که لرزش‌ها در شهرستان آغاز شد بلافاصله ستاد بحران تشکیل و کلیه نیروها به صورت آماده‌باش در آمده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری تایباد افزود: در این جلسه علاوه بر تعطیلی مدارس در دو نوبت صبح و عصر امروز و صبح فردا، کلیه تالارهای پذیرایی سالن‌ها و اماکن ورزشی شهرستان نیز برای امروز تعطیل شد.

 رضایی اعلام کرد: با هماهنگی جهاد کشاورزی نان مصرفی مردم تأمین می‌شود و جای هیچ گونه نگرانی نیست. همچنین پخت نانوایی‌ها در شیفت عصر و امشب افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به تمهیدات انجام شده در خصوص ارائه خدمات و رفع مشکلات به وجود آمده براثر زلزله امروز، بیان کرد: قطعی برق در محدوده شهر کاریز رخ داد که در حال رفع شدن است.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری تایباد تصریح کرد: کلیه ماشین‌آلات شهرداری نیز آماده‌باش کامل دارند و اگر در صورت نیاز مردم به پارک‌ها مراجعه کنند شهرداری آمادگی کامل جهت خدمات‌رسانی را دارد.

وی مطرح کرد: همچنین سه دستگاه تانکر بزرگ آب در مشهد ریزه آمادگی کامل جهت ارائه خدمات را دارد. برای اسکان مردم در صورت نیاز و ادامه‌دار شدن لرزش‌ها ۶ سالن ورزشی آمادگی کامل برای ارائه خدمات و اسکان را دارند.

رضایی بیان کرد: با توجه به فاصله کم تایباد به مرکز زلزله، کلیه مراکز درمانی در آماده‌باش کامل هستند، در پارک‌ها آب شرب تأمین شده و بسیج در آمادگی کامل است.

به گزارش ایسنا، تاکنون ۹ زلزله نسبتا شدید در مناطق مختلف افغانستان رخ داده که در استان خراسان رضوی و شهر مشهد نیز احساس شده است. 

ادامه دارد….



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.