مرگ ۳ هزار نفر در تصادفات رانندگی نیمه نخست ۱۴۰۲/ باید سهم دستگاه‌ها در تصادفات مشخص شود

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا گفت که در نیمه نخست امسال حدود سه هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش ایسنا، سردار سید تیمور حسینی درباره خصوص آمار و ارقام تصادفات جاده‌ای در کشور اظهارکرد: در نیمه نخست امسال پلیس راهور ماه‌های پرکاری را پشت سر گذاشت. در این

کد خبر : 1236
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰:۴۸
مرگ ۳ هزار نفر در تصادفات رانندگی نیمه نخست ۱۴۰۲/ باید سهم دستگاه‌ها در تصادفات مشخص شود



جانشین رئیس پلیس راهور فراجا گفت که در نیمه نخست امسال حدود سه هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش ایسنا، سردار سید تیمور حسینی درباره خصوص آمار و ارقام تصادفات جاده‌ای در کشور اظهارکرد: در نیمه نخست امسال پلیس راهور ماه‌های پرکاری را پشت سر گذاشت. در این مدت تقریبا ۱۸ درصد افزایش تردد را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم و این وضعیت تا پایان شهریور ماه ادامه داشت و در این ماه نزدیک به ۱۹ درصد افزایش ترددها را در طول محورهای مواصلاتی برون شهری در جاده‌ها داشتیم.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال تقریبا ماهانه ۵۰۰ کشته در تصادفات جاده‌ای داشتیم، گفت: در مجموع نزدیک به سه هزار نفر را در شش ماه امسال جان خود را در تصادفات از دست دادند و ما از نظر تعداد تصادفات شاهد افزایش شش درصدی در طول این مدت در مقایسه با مدت مشابه پارسال بودیم. البته اگر این آمار را با افزایش ترددها مقایسه کنیم می‌توان نتیجه گرفت که شمار جانباختگان در مقایسه با افزایش ترددها کاهش داشته است. 

حسینی با بیان اینکه ما در بحث مدیریت ترافیک با یک مساله آسان و در عین حال سخت مواجهه هستیم، گفت: آسان به این علت که ما به هیچ عنوان در ارتباط با این حوزه با فرمول محرمانه‌ای مواجهه نیستیم.  یعنی کشورهایی که در این زمینه توانستند به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند معلوم است چه اقداماتی را انجام دادند. ما هیچ فرمول محرمانه‌ای نداریم. به عنوان مثال کشور ژاپن، کره جنوبی، سوییس، آلمان، کار محرمانه‌ای انجام ندادند که ما بگوییم این‌ها فرمول‌های خود را در اختیار ما قرار نمی‌دهند. یا آن‌ها چه کاری کردند که توانستند عدد کشته‌های تصادف خود را به زیر ۱۰۰ نفر در سال برسانند.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: وضعیت ما در مساله ایمنی ترافیک خوب نیست و ما آمارهای نامناسبی را در ایران داریم. در واقع فرمولی را سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفته است که کشته‌های ناشی از تصادف در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه است. ما در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت عدد دنیا حدودا ۲۵ نفر بوده و عدد ما نزدیک به ۲۲ است. یعنی ما در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از میانگین دنیا پایین‌تر هستیم. این شاخص در کل دنیا در آسیا در اروپا و در ایران در اختیار ما است. ولی در وسیله نقلیه کشور ما حتی از آسیا هم وضعیت نامناسب‌تر و بدتری را دارد.

وی افزود: در جمعیت هم وضعیت کشور ما از اروپا بسیار بدتر بوده یعنی خیلی عقب‌تر هستیم ولی از دنیا وضعیت‌مان بهتر است. مولفه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان این موضوع را با آن مورد سنجش قرار داد. البته تردد را بیشتر با پیمایش می‌سنجند. پیمایشی که هنوز امکان سنجش دقیق آن برای ما وجود ندارد. ما سامانه ترددشمار در وردی و خروجی شهرها داریم. این سامانه به ما تعداد عبور خودروها را از این سامانه نشان می‌دهد. در حال حاضر تعداد دو هزار ترددشمار در کشور داریم.

حسینی با بیان اینکه پیاده‌سازی این فرمول نیازمند صرف هزینه مادی و معنوی است، گفت: ما یا نمی‌خواهیم یا نمی‌توانیم که این هزینه را پرداخت کنیم. استثنایی وجود ندارد که بخشی را اجرا و بخش دیگر را به بعد موکول کنیم. این موضوع باید توامان در همه بخش‌های سیستم پیاده‌سازی شود و سخت نیست. راه‌ها و وسایل نقلیه ما باید بر اساس فرمول‌های شناخته شده، به آن استعدادهای لازم برسد. عامل انسانی ما هم باید بر اساس یک سیستم آموزشی درست موظف باشد که رفتار درستی را در حین رانندگی یا به عنوان یک کاربر داشته باشد. این کاربر می‌تواند عابرپیاده، دوچرخه‌سوار و یا سرنشین یک خودرو باشد. پس همه این موارد باید توامان اجرا شود چرا که تا کنون نتوانستیم نتیجه مناسبی را بگیریم.

وی افزود: البته در سال ۹۲ سندی را یک تیم با محوریت وزارت راه و شهرسازی برای برون رفت از این شرایط نوشته و جمع کردند. در این سند برآورد شد که ما نیاز به ۸۰ هزار میلیار بودجه و اعتبار برای بحث ایمن‌سازی راه‌ها هستیم تا به آن حد مطلوب برسیم. ولی این آمار برای ۱۰ سال پیش است و تا کنون آمار جدیدی ارائه نشده است.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به عقب افتادگی شدید در بحث راه‌ها گفت: ما انتظار نداریم که تمامی راه‌های کشور پنج ستاره باشد. ولی این انتظار را داریم که حداقل از راه‌های موجود به خوبی نگه‌داری کنیم. برخی از راه‌ها زمانی ایجاد شدند که به عنوان یک مسیر روستایی، فرعی و یا حتی درجه دو بوده و امروزه به واسطه تغییراتی که در آن محدوده ایجاد شده از جمله ایجاد یک مجتمع صنعتی یا مرکز تجاری و … می‌توان از این راه به عنوان یک شاهراه استفاده کرد. پس استانداردهای آن راه امروزه باید به حدی برسد که در حال مشخص شدن سطح سرویس آن است. بخش عمده‌ای از تصادفات امسال و سال گذشته کشور مربوط به راه‌های جداسازی نشده است .

حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تا چه حد راه‌ها ایمن هستند و تاکنون چه مقدار از بیمه‌های شخص ثالث به عنوان بخشی از هزینه‌های راه‌ها استفاده شده است، گفت: واقعا این آمار وجود ندارد که چه مقدار از راه‌ها ایمن شدند و یا حداقل من اطلاعی از آن ندارم. متاسفانه تا این لحظه از بیمه شخص ثالث هیچ هزینه‌ای برای راه‌ها نشده است. ما تا امروز عقب‌ماندگی زیادی داریم. در استان‌هایی مثل استان خوزستان که یک شهر بسیار صنعتی و کشاورزی و حساس است، در وضعیت راه‌های آن عقب‌افتادگی زیادی را شاهدیم که باید از یک جایی شروع کرد. یک بخش عمده‌ای از تصادفات امسال و سال گذشته کشور مربوط به راه‌های جداسازی نشده بوده که عمدتا به دلیل انحراف به چپ و تصادفات رخ به رخ اتفاق افتاده که متاسفانه در هر تصادف شاهد چهار الی پنج نفر کشته هستیم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، اضافه کرد: به هر حال این راهی که امروز به واسطه همه شرایط ایجاد شده است باید استاندارد آن مشخص شده و ارتقاء پیدا کند. نمی‌شود به صورت مطلق گفت کاری انجام نشده ولی نیاز به یک اقدام اساسی‌تری دارد. انتظار ما از دانشگاه‌ها این است که سهم پلیس را در راه‌های کشور مشخص کنند.

حسینی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چقدر از علت کشته شدن سه هزار نفر در تصادفات طی نیمه نخستت امسال مربوط به ایمن نبودن راه‌هاست، افزود: همیشه یکی از دغدغه‌های ما این موضوع بوده و یکی از انتظاراتمان از دانشگاه‌ها همین است که پژوهشی را انجام داده و مشخص شود که سهم پلیس، سهم راه، وسایل نقلیه و سهم ضعف قوانین و مقررات   در تصادفاتی که رخ داده چقدر است. حوزه پلیس را بررسی کنند تا ببینیم که سهم خودرو، راه، قوانین و مقرارات و اجرای آت قوانین که بر عهده ماست به چه شکل بوده است. پنج رکن اساسی در حوزه ایمنی وجود دارد که ایجاد مشکل در هر کدام از این‌ها باعث عدم پیشرفت در حوزه ایمنی ترافیک می‌شود.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به استانداردهای خودرو نیز گفت: ما سال‌هاست در این حوزه با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم. همچنان اعتقاد دارم که تمامی این عوامل باید توامان پیاده‌سازی شود. خودرو که یک  داستان قدیمی و شناخته شده است. انتظار ما این است که خودرویی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد استانداردهای مورد نیاز را داشته باشد چرا که خودرو دو وظیفه بسیار بسیار مهم را در این چرخه ترافیک عهده‌دار است. یکی به عنوان نقش پیشگیری پیشامدیری و حفظ جان سرنشینان و دیگر نفش آن به عنوان پسامدیری است. یعنی یک خودرو می‌تواند از یک تصادف پیشگیری کند، با سیستم‌های ایمنی فعالی که امروز در حوزه‌های روز دنیا وجود دارد و به هر دلیلی اگر این خودرو وارد صحنه تصادف شد و تصادفی برای آن رخ داد این امکان و قابلیت را داشته باشد که بتواند از جان سرنشینانش محافظت کند.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.