نکاتی درباره روغن و مکمل ویتامین E

فواید ویتامین ای (E) برای پوست شناخته شده است اما برخی از افراد از روغن این ویتامین برای سلامت موها نیز استفاده می‌کنند و این احتمال وجود دارد که ویتامین ای از ریزش مو جلوگیری کند، به بهبود سلامت کلی پوست سر کمک کند و باعث درخشندگی بیشتر موها و کاهش آسیب آن‌ها شود. به گزارش ایسنا، وب‌سایت

کد خبر : 1338
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
نکاتی درباره روغن و مکمل ویتامین E



فواید ویتامین ای (E) برای پوست شناخته شده است اما برخی از افراد از روغن این ویتامین برای سلامت موها نیز استفاده می‌کنند و این احتمال وجود دارد که ویتامین ای از ریزش مو جلوگیری کند، به بهبود سلامت کلی پوست سر کمک کند و باعث درخشندگی بیشتر موها و کاهش آسیب آن‌ها شود.

به گزارش ایسنا، وب‌سایت «وری ول هلث» در مقاله‌ای توضیح داده است که چرا مردم از روغن ویتامین ای برای مو استفاده می‌کنند، چه روش‌هایی برای استفاده از این ویتامین وجود دارد و برای چه کسانی مناسب نیست.

چرا از روغن ویتامین ای برای بهبود سلامت مو استفاده می‌شود؟

هرچند تحقیقات محدودی در دفاع از مزایای ویتامین ای برای مو وجود دارد اما این ویتامین هنوز طرفداران بسیاری دارد و مردم به دلایل مختلفی از آن استفاده می‌کنند:

– جلوگیری از ریزش مو

تحقیقات در مورد اثر ویتامین ای برای بهبود ریزش مو متناقض است. یک مطالعه نشان داده است تعداد تارهای مو در بیماران مبتلا به «آلوپسی آره‌آتا» (طاسی منطقه‌ای، یک اختلال خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شود) که مکمل ویتامین ای مصرف کردند، به نسبت کسانی که دارونما دریافت کرده بودند، افزایش یافته است. در این خصوص متخصصان معتقدند که ماهیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین ای به کاهش استرس اکسیداتیو در پوست سر کمک می‌کند.

با این حال، بررسی دیگری که نقش ویتامین‌ها از جمله ویتامین ای را در ریزش مو ارزیابی می‌کند، هیچ مدرکی دال بر کاهش ریزش مو با مصرف ویتامین ای پیدا نکرد. در حالی که برخی از مطالعات در این بازبینی، سطوح ویتامین ای کمتری را در افراد مبتلا به آلوپسی نسبت به افراد سالم نشان دادند، سایرین هیچ تفاوت آماری مشهودی در سطح ویتامین ای بین این دو گروه مشاهده نکردند.

– بهبود سلامت پوست سر

طبق تحقیقات، استفاده موضعی از روغن ویتامین ای فواید زیر را برای پوست سر دارد:
جلوگیری از پیری زودرس
گسترش مویرگ‌ها
افزایش جریان خون

وقتی صحبت از مکمل‌های خوراکی می‌شود، شواهد محدود است. با این حال مطالعات ارتباطی بین سطوح پایین ویتامین ای و برخی بیماری‌های پوستی پیدا کرده‌اند که ممکن است روی پوست سر نیز اثر بگذارند.

همچنین دیده شده است که سطح ویتامین ای در مبتلایان به ویتیلیگو (پیسی، از بین رفتن رنگدانه‌های پوست)، پسوریازیس (بیماری پوستی خودایمنی که به خشکی و قرمزی پوست منجر می‌شود)، درماتیت آتوپیک (اگزما) و آکنه در مقایسه با گروه شاهد، کمتر است.

– درخشندگی بیشتر و شکنندگی کمتر تار مو

نه تنها ویتامین ای بلکه به‌صورت کلی روغن‌ها نقش مهمی در محافظت از مو در برابر آسیب‌های محیطی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که با استفاده موضعی روغن روی موها، سطح مو نرم‌تر می‌شود و کمتر می‌شکند.

در صورت توصیه متخصص، چگونه باید روغن ویتامین ای را به موهای خود مالید؟

قبل از اینکه مستقیما روغن را روی موها و پوست سرتان بمالید، موها باید به‌طور طبیعی خشک باشند. افزودن روغن می‌تواند درخشندگی و رطوبت آن‌ها را افزایش دهد. برای استفاده از روغن ویتامین ای روی موهای خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

– مقدار کمی روغن را به کف دست‌های خود بمالید.
– با شروع از پوست سر و حرکت به سمت نوک، روغن ویتامین ای را مستقیما روی موهای خشک بمالید.
– اجازه دهید روغن به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی موهایتان بماند.
– موهایتان را با شامپو بشویید و به‌ طور کامل آبکشی کنید.

اگر موها و پوست سرتان چرب است، ممکن است بهتر باشد از زدن روغن به پوست سر و نزدیک آن خوددای کنید. در عوض از وسط تارهای مو شروع کنید و تا نوک ادامه دهید.

اهمیت استفاده از روغن ویتامین ای معتبر

بعضی از افراد ممکن است که به روغن ویتامین ای واکنش‌هایی چون خارش و قرمزی داشته باشند. اگرچه پیش‌بینی این مورد کار آسانی نیست اما با رعایت نکات احتیاطی می‌توانید از بروز برخی مشکلات پیشگیری کنید:

– به دنبال محصولاتی از نشان‌های تجاری معتبری باشید که به آن‌ها اعتماد دارید.

– تا حد امکان مکملی انتخاب کنید که شخص یا سازمان قابل‌اعتمادی آن را آزمایش کرده باشد.

– از محصولی استفاده کنید که فهرست ترکیبات اولیه کمتری دارد و حاوی روغن ویتامین ای بدون عطر است.

راه‌های دیگر برای دریافت ویتامین ای برای سلامت مو

استفاده از روغن به‌صورت موضعی تنها راه برای بهره‌مندی از مزایای ویتامین ای برای موها نیست. ویتامین ای را می‌توان در غذاها و مکمل‌های خوراکی نیز یافت. منابع غذایی غنی از این ویتامین عبارتند از:
روغن جوانه گندم
دانه‌ آفتابگردان
بادام
روغن آفتابگردان
فندق
کره بادام زمینی
اسفناج
کلم بروکلی

ویتامین ای به شکل مکمل نیز وجود دارد و دز اکثر آن‌ها بیش از ۶۷ میلی‌گرم ویتامین ای را ارائه می‌دهند که به‌طور قابل‌توجهی از میزان توصیه شده روزانه ۱۵ میلی‌گرم برای بزرگسالان بیشتر است.

آیا افرادی وجود دارند که نباید از روغن ویتامین ای برای موهای خود استفاده کنند؟

اگر بعد از استفاده از روغن ویتامین ای، موهایتان چرب به نظر بیاید، احتمالا بیش از حد از آن استفاده کرده‌اید. از آنجایی که موی افراد با یکدیگر متفاوت است، مقدار مورد نیاز را با چند بار آزمون و خطا متوجه خواهید شد.

بیشتر مشکلات ویتامین ای ناشی از مصرف خوراکی آن است. تقریبا مثل هر ماده دیگری، مصرف بیش‌ از حد ویتامین ای برای سلامتی خوب نیست. خوشبختانه مقادیر موجود در منابع غذایی به طور کامل بی‌خطرند، بنابراین در اکثر مردم دریافت بیش از حد ویتامین ای از منابع غذایی جای نگرانی ندارد.

با این حال اگر مکمل ویتامین ای مصرف می‌کنید، ممکن است بیش از حد مجاز آن را دریافت کنید. ویتامین ای اضافه می‌تواند خطر سکته مغزی، خونریزی و سرطان پروستات را افزایش دهد. علاوه بر این، مکمل خوراکی آن با برخی از داروها مثل داروهای ضدانعقاد خون یا ضد پلاکت مانند وارفارین، برخی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین سی، سلنیوم و بتاکارتن و داروهای شیمی درمانی یا رادیوتراپی، ممکن است تداخل داشته باشد.

بنابراین خیلی مهم است که قبل از مصرف خوراکی مکمل ویتامین ای با پزشکتان مشورت کنید تا خیالتان بابت خطرات احتمالی راحت باشد.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.