مصوبه ای برای «معلم» شدن دانش آموزان برتر مدارس/اختصاص ۱۰ درصد ردیف استخدام آموزش پرورش برای آن

وزیر آموزش و پرورش از نهایی شدن مصوبه «کشف استعدادهای معلمی» در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد که طبق آن دانش آموزانی که خلق و خوی معلمی دارند تحت عنوان استعدادهای برتر ملی در حوزه های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، قرآنی، هنری، ادبی، پژوهشی، تربیت بدنی و ادبی جذب آموزش و پرورش شده و معلم

کد خبر : 1809
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۵:۱۱
مصوبه ای برای «معلم» شدن دانش آموزان برتر مدارس/اختصاص ۱۰ درصد ردیف استخدام آموزش پرورش برای آن



وزیر آموزش و پرورش از نهایی شدن مصوبه «کشف استعدادهای معلمی» در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد که طبق آن دانش آموزانی که خلق و خوی معلمی دارند تحت عنوان استعدادهای برتر ملی در حوزه های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، قرآنی، هنری، ادبی، پژوهشی، تربیت بدنی و ادبی جذب آموزش و پرورش شده و معلم می شوند.

به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی با حضور در شبکه آموزش سیما، اظهار کرد: از ستاد ملی تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستیم که امکانی را برای ما فراهم کنند تا بهترین دانش‌آموزان ما در یک فرآیند روشن معلمان آینده ما شوند.

وی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مصوبه ای تحت عنوان «کشف استعدادهای معلمی» گرفتیم که طبق آن دانش آموزانی که خلق و خوی معلمی دارند بتوانند در آینده معلمان ما شوند. این کار را شروع کردیم و نهایتا منتج به آیین نامه جذب استعدادهای برتر ملی در حوزه های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، قرآنی، هنری، ادبی، پژوهشی، تربیت بدنی و ادبی شده است که انشالله مرحله پایانی خود را طی می کند.

وزیر آموزش و پرورش در عین حال خاطر نشان کرد: ورود به آموزش و پرورش نیاز به ردیف استخدامی دارد چراکه اینها دانشجوی عادی محسوب نمی شوند و از لحظه ورود به دانشگاه فرهنگیان مستخدم رسمی آموزش و پرورش هستند. قرار شده است تا سازمان امور اداری و استخدامی ۱۰ درصد از کل ردیف های استخدامی ما را برای این کار اختصاص دهد و امور حقوقی آن در حال انجام است.

واکنش «صحرایی» به بازتاب سخنان معاون پرورشی‌اش در برخی رسانه ها درباره اقامه نماز

صحرایی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اجرای برنامه فراگیر پرورشی مدارس در پنج محور که یکی از این محورها «ایمان» است و در ذیل آن اقامه نماز دنبال می شود، توضیح داد: در روزهای اخیر در برخی رسانه ها به نقل از معاون پرورشی ما گفته شد که دانش آموزان موظف شده اند نماز خواندن خود را ضبط کرده و برای ما بفرستند. ما همانجا فهمیدیم کارمان درست است. این اقدام در راستای اجرای برنامه فراگیر انجام می شود تا نماز خواندن بچه‌ها اصلاح شود. بچه ای که نماز بخواند از هر بدی و آلودگی دور می‌شود. ما مسلمان هستیم و کشور ما کشور مسلمان و شیعیان است.یک دفعه گفتند معاون پرورشی آموزش و پرورش اجبار کرده است تا بچه ها نماز خواندن خود را ارسال کنند. ما گفتیم آنهایی که دوست دارند نماز خواندنشان اصلاح شود، از نماز خواندن خود را ضبط کرده و ارسال کنند. در این راستا از اولیا نیز کمک گرفتیم تا نماز بچه ها را اصلاح کنند.

پیگیری برای اجرای یک روز «بی کیف و کتاب» برای دبستانی ها در هفته

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه روز بی کیف و کتاب برای ابتدایی ها کاملا در حال نهادینه شدن است، توضیح داد: باید این اتفاق یک روز در هفته رخ دهد و ما به طور جدی دنبال این موضوع هستیم. کارهای نهایی این امر در حال انجام شدن است. همه تلاش ما این است، البته روز بی کیف و کتاب نیاز به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش دارد.

اجرای «نظام دوری» در مدارس ابتدایی پس از ۱۲ سال

وی درباره اجرای نظام دوری در مدارس ابتدایی پس از گذشت ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش پرورش، افزود: طبق این نظام دانش آموزان در سه پایه اول ابتدایی باید یک معلم داشته باشند که مادرانه و پدرانه در کنار بچه‌ها باشد. خیلی ها می‌گفتند اجرای این امر ممکن نیست اما ما اجرای آن را امسال با ۶۴۰ کلاس درس شروع کردیم و الان مراقبت می شوند.

آماده شدن آیین نامه «مسیر رشد معلمی» پس از رتبه بندی معلمان

صحرایی همچنین از نهایی شدن آیین نامه «مسیر رشد معلمی» خبر داد و گفت: آیین نامه مسیر رشد معلمی در حال آماده شدن است تا پس از رتبه بندی معلمان نهضت یادگیری در بین تمام معلمان به راه افتد.

مشمولیت ۸ میلیون دانش آموز در اجرای طرح «شیر مدرسه»

وی درباره اجرای شرح شیر مدرسه نیز اظهار کرد: این امر هدیه رییس جمهوری بود که ۸ میلیون نفر را شامل شد. کار مهمی بود و نهایی شده است. اگر باقی افراد دولت مثل آقای رئیس جمهوری توجه به آموزش و پرورش داشته باشند شک ندارم که با چهار سال می شود تحولی را رقم زد که در سالهای قبل نبوده است.

دولت بالاترین بودجه خود را به آموزش و پرورش می‌دهد

درخواست از والدین برای مشارکت در امر آموزش و پرورش دانش آموزان

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: اگر هر ولی دانش آموز حداقل دو ساعت در هفته برای بچه خود در مدرسه وقت نگذارد این انتقاد که «چرا مدرسه برای بچه من کاری نکرده است» از او پذیرفته نیست. اولیا دانش آموزان در حد قابل توجهی تحصیل کرده هستند و مهارت هایی دارند که اگر روی مهارت معلم بگذارند خیلی اتفاقات می افتد.

صحرایی با اشاره به اهمیت نقش والدین در امر پرورش دانش آموزان، خطاب به والدین دانش آموزان بیان کرد: به مدرسه بیایید و دوستان بچه هایتان را جمع کنید و آن مهارت هایی که بلد هستید را به بچه ها یاد دهید. دولت بالاترین بودجه خود را به آموزش و پرورش می‌دهد اما مردم بیایند، مسائل را دست بگیرند و کمک کنند. در مقوله پرورش بیش از آموزش به کمک مردم نیاز داریم. 
 
وی همچنین درباره اجرای برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس با کمک بخش «نورینو» که خاص معاونت پرورشی در سامانه «مای مدیو» است، تصریح کرد: ما می دانیم در یکایک ۱۲۰ هزار مدرسه‌ خود چه کار پرورشی در حال انجام است. مدرسه با سایر مدارس مقایسه می شود و می‌فهمیم امتیاز پرورشی مدارس چطور است. به «بخشنامه ممنوع» اعتقاد داریم اما زمان می‌خواهد تا در تمام امور این امر محقق شود. «بخشنامه ممنوع» وقتی امکان پذیر می شود که مدرسه هویت خود را پیدا کرده باشد و تمام امور مدرسه با اختیار کافی به مدیر داده شود. در امور پرورشی یک بخشنامه به نام برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی به مدارس دادیم و در باقی معاونت ها نیز این امر را اجرا می کنیم. تمام مدارس به سامانه «نورینو» دسترسی دارند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین این را هم گفت که دستورالعمل «آموزش معکوس» در حال آماده شدن است.

صحرایی در بخش دیگر سخنان خود درباره برگزاری رویداد ورزشی ۱۰۰ در ۱۰۰ افزود که از اول آبان سال جاری تا ۲۹ اسفند یعنی طی این ۱۰۰ روز ۱۰۰ رویداد ورزشی در مدارس برگزار می شود و دانش آموزان می توانند در این رویداد شرکت کنند.
 
وی با بیان اینکه سهم زمانی برنامه های پرورشی مدارس از برنامه آموزشی مدارس کم است، ادامه داد: البته همه معلمان کار پرورشی می‌کنند اما برای درست کردن این امر نیاز به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورشداریم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان این برنامه مبنی بر اینکه بعضا مدیران مدارس با این توجیه که دورس اصلی دانش آموزان عقب مانده است به معلم پرورشی وقتی برای حضور در کلاس نمی دهند، گفت: در برخی مدارس که تعداد آنها نیز کم نیست، مدیر به این امر توجه می کند و البته مدیر می‌گوید که اولیا از من این درخواست را دارند.

صحرایی در بخش دیگر سخنان خود به طرح «نماد» (نظام مقابله با آسیب های اجتماعی دانش آموزان) نیز اشاره و تصریح کرد: باید پیش از آسیب دیدن، دانش آموزان را شناسایی کنیم و پس از شناسایی کردن باید خانواده ها و نهادهای متولی دست به دست آموزش و پرورش دهند تا دانش آموز آسیب پذیر را حفظ کنیم و نگذاریم آسیب ببیند. به هر مقداری که از مدرسه دور شویم قابلیت اقدام ما کم تر می شود. 
 
به گفته وزیر آموزش و پرورش، این وزارتخانه بالغ بر ۳۵۰ اردوگاه دارند که از این تعداد ۴ اردوگاه ملی و حدود ۶۰ اردوگاه استانی و مابقی شهرستانی هستند.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش نزدیک ۷۲ میلیون مترمربع اردوگاه دارد که به اندازه یک کشور است. اما باید به ما در این راستا کمک شوند. از همه قرارگاه های جهادی برای فعال کردن این اردوگاه کمک می‌خواهیم تا بچه‌ها بتوانند به این اردوگاه ها آیند.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.