کدام جبهه‌های سیاسی اجازه فعالیت انتخاباتی دارند؟

وزارت کشور فعالیت یک جبهه سیاسی را غیرقانونی اعلام کرده است اما ۱۳ جبهه یا ائتلاف مجوز فعالیت سیاسی و انتخاباتی دارند. به گزارش ایسنا، دفتر امور سیاسی وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فعالیت «جبهه پیروان ولایت مطلقه فقیه» و حزب «ایران قوی» غیرقانونی است و هیچگونه مجوزی برای فعالیت از کمیسیون ماده

کد خبر : 2061
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۷:۳۸
کدام جبهه‌های سیاسی اجازه فعالیت انتخاباتی دارند؟



وزارت کشور فعالیت یک جبهه سیاسی را غیرقانونی اعلام کرده است اما ۱۳ جبهه یا ائتلاف مجوز فعالیت سیاسی و انتخاباتی دارند.

به گزارش ایسنا، دفتر امور سیاسی وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فعالیت «جبهه پیروان ولایت مطلقه فقیه» و حزب «ایران قوی» غیرقانونی است و هیچگونه مجوزی برای فعالیت از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ندارند.

پیش از این عبدالله مرادی دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با تاکید بر اینکه احزاب باید مجمع عمومی خود را طبق قانون و اساسنامه خود برگزار کنند، گفته بود که «ما احزاب و تشکل‌های قانونی و کسانی که مجوز فعالیت حزبی ندارند و غیرقانونی فعالیت می‌کنند را به مردم معرفی خواهیم کرد. احزابی که مجمع عمومی خود را برگزار نکنند، در قالب احزاب قانونی قرار نمی گیرند.»

مرادی در گفت وگو با ایسنا درباه علت غیرقانونی بودن جبهه «پیروان ولایت مطلقه فقیه» و حزب «ایران قوی» اظهار کرد: این جبهه اصلا موجودیت نداشت و یک عنوان ساختگی برای سوء استفاده بود. حزب ایران قوی سال گذشته درخواست به کمیسیون ماده ۱۰ داد ولی با تاسیس این حزب مخالفت شد با این حال همچنان درحال فعالیت است.

جبهه یا ائتلاف سیاسی یک تشکلی است که با حضور حداقل سه حزب سیاسی دارای پروانه تشکیل می‌شود. این احزاب باید تشکیل جبهه را به اطلاع کمیسون ماده ۱۰ برسانند و زمان، موضوع و گستره فعالیت خود را اعلام کنند. تشکیل جبهه به صدور مجوز نیاز ندارد اما باید به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ برسد. رئیس جبهه باید عضو موثر یکی از این احزاب باشد. جبهه‌ای که این شرایط را دارا باشد، می‌تواند فعالیت سیاسی و انتخاباتی کند.

در حال حاضر ۱۳ جبهه با ائتلاف سیاسی به صورت قانونی در حال فعالیت هستند. دبیرکمیسیون ماده ۱۰ احزاب به ایسنا گفت: جبهه‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه پایداری، جبهه حامیان مردم، جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی، جبهه اصلاحات ایران، جبهه وحدت ملی، ائتلاف بزرگ نیروهای انقلاب اسلامی استان قم، جبهه تحول‌گرایان ایران اسلامی، جبهه ایستادگی ایران اسلامی، ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان، جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت و جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی مجوز فعالیت قانونی در کشور را دارند.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.