حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد پروازهای ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: در جلسات با مقامات کشور ترکمنستان از جمله رئیس‌جمهوری هدف‌گذاری شده تا حجم مبادلات ایران و ترکمنستان در کوتاه‌ترین زمان به یک میلیارد دلار افزایش یابد. به گزارش ایسنا، نمایشگاه «ایران پروژه» با هدف نمایش دستاوردهای شرکت‌های ایرانی

کد خبر : 2127
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲:۱۶
حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد



وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد پروازهای ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: در جلسات با مقامات کشور ترکمنستان از جمله رئیس‌جمهوری هدف‌گذاری شده تا حجم مبادلات ایران و ترکمنستان در کوتاه‌ترین زمان به یک میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه «ایران پروژه» با هدف نمایش دستاوردهای شرکت‌های ایرانی در ترکمنستان صبح امروز (جمعه ۲۶ آبان) با حضور مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی ایران – و رشید مردوف – معاون رییس کابینه وزرا و وزیر خارجه امور ترکمنستان – به‌عنوان رؤسای کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور افتتاح شد.

در این نمایشگاه بیش از ۳۰۰ شرکت و فعال اقتصادی ایرانی حضور دارند و آخرین دستاوردهای خود را در حوزه خدمات فنی و مهندسی و دانش‌بنیان به معرض نمایش گذاشتند. هدف از برگزاری این رویداد، تعمیق و توسعه مراودات و مناسبات همه‌جانبه در حوزه‌های تجاری، بازرگانی، حمل و نقل و ترانزیت، انرژی، صنعتی، خدمات فنی و مهندسی، گمرکی، استانی، کشاورزی، علمی، بهداشتی، گردشگری و … است.

بر اساس توافق مقامات دو کشور، مقرر شده بود تا در حاشیه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان، همایش مشترک تجاری بازرگانان و بخش‌های خصوصی دو کشور و همچنین پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی-تخصصی با عنوان “ایران پروژه” هم‌زمان با برگزاری اجلاس هفدهم برگزار شود.

سردار بردی‌محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان با ارسال پیامی به شرکت‌کنندگان نمایشگاه تخصصی «ایران پروژه» بر توسعه حجم تجارت دوجانبه، ایجاد قالب‌های جدید تعامل و اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه‌های امیدوارکننده تاکید کرد.

ابتکار «ایران راه» فرصتی برای بازیگران زنجیره تأمین لجستیک و حمل و نقل

بذرپاش در آئین افتتاحیه این نمایشگاه بیان کرد: فعالان بخش خصوصی دو کشور اعم از تولیدکنندگان، بازرگانان و تاجران، شرکت‌ها و فعالان حمل و نقل، کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان روز به عنوان خط مقدم توسعه روابط اقتصادی در چهارچوب حمایت‌هایی که در کمیسیون مشترک اقتصادی مورد تأکید است، بیش از گذشته به عنوان بازیگرانی کلیدی نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: حضور فعالانه بیش از ۹۰ شرکت ایرانی در این نمایشگاه با عنوان «ایران پروژه» و در زمینه‌های متعدد بیانگر این واقعیت امیدوارکننده است که ظرفیت‌های عظیم بالقوه‌ای در راستای تقویت شراکت‌های راهبردی دو کشور و ایفای نقش توامان و هماهنگ و هم‌افزا و مشترک‌المنافع  برد-برد در زنجیره‌های تأمین و ایجاد ارزش از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب در دسترس است که آزادسازی این ظرفیت‌ها مورد تأکید است.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان تاکید کرد: ابتکار «ایران راه» از سوی ایران مورد تأکید بوده و امید است با توجه به استقبالی که کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای از این ابتکار و از زمان طرح آن برای نخستین بار در اوایل سال جاری نشان داده‌اند، بتوانیم با کمک دولت ترکمنستان فضایی به مراتب مناسب‌تر و حمایت‌شده برای فعالیت تمامی بازیگران زنجیره تأمین لجستیک و حمل و نقل دو کشور فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بر اساس آمار موجود سال گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.  ایران و ترکمنستان علاوه بر تبادلات تجاری و حمل‌ نقل و ترانزیت در حوزه انرژی در قالب روابط دوجانبه و چندجانبه همکاری خوبی دارند و همکاری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در حوزه‌های گاز و برق نقش مهمی در تثبیت عرضه در بازار انرژی و تامین نیاز کشورهای منطقه داشته است.

 رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان اظهار امیدواری کرد که این نوع همکاری‌ها به‌صورت پایدار و روزافزون تداوم داشته باشد.

حجم مبادلات ایران و ترکمنستان به‌زودی ۲ برابر می‌شود

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، بذرپاش همچنین پس از افتتاح نمایشگاه «ایران پروژه» و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز در کنار برگزاری هفدهمین اجلاس اقتصادی ایران و ترکمنستان نمایشگاه “ایران پروژه” افتتاح شد.  همت مسئولان ترکمنستانی در برپایی نمایشگاه مذکور نشان از اهمیت آن برای این کشور دارد. در مراسم افتتاح این نمایشگاه سفرای سایر کشورها و اعضای کابینه دولت ترکمنستان حضور داشتند. ضمن اینکه رئیس جمهور ترکمنستان برگزاری این نمایشگاه را دنبال می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه ۹۴ شرکت ایرانی و ۳۰۰ تاجر بازرگان و فعال اقتصادی در نمایشگاه “ایران پروژه” حضور دارند، گفت: این تعداد شرکت‌کننده حاکی از آن است که ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که می‌تواند در توسعه سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در زمان حاضر حدود ۵۰۰ میلیون دلار حجم مبادلات تجاری ما با ترکمنستان است اضافه کرد: در جلسات با مقامات کشور ترکمنستان از جمله رئیس‌جمهوری هدف‌گذاری شده تا حجم مبادلات ایران و ترکمنستان در کوتاه‌ترین زمان به یک میلیارد دلار افزایش یابد.  

شرکت‌های ایرانی ۲۶۰ کیلومتر جاده در ترکمنستان می‌سازند 

بذرپاش ادامه داد: در بحث حمل بار نیز هدف‌گذاری کرده‌ایم تا به رقم ۲۰ میلیون تن در سال دست یابیم. برای این منظور نیازمند توسعه زیرساخت‌ها هستیم در این راستا قرار است شرکت‌های ایرانی یک جاده حدود ۲۶۰ کیلومتری را در ترکمنستان بسازند.

وی از مذاکره برای کمک به سهولت جابجایی بار، کاهش معطلی در پایانه‌های مرزی و کاهش تعرفه حمل ریلی بین دو کشور ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: این امر باعث رسیدن به نقطه مطلوب افزایش ترانزیت می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه طی هفت ماه امسال ترانزیت ایران ۲۵ درصد افزایش یافته، آن را ناشی از مذاکرات دولت سیزدهم با کشورهای همسایه اعلام و تاکید کرد: اصرار دولت برای حذف مقررات زائد ترانزیت با سایر کشورها باعث رشد ترانزیت شده است.

بذرپاش تصریح کرد: در کلان‌پروژه کریدور شمال – جنوب و در قالب ایران راه توسعه زیرساخت‌ها از جمله افزایش خطوط ریلی و جاده‌ای شرط لازم است اما شرط کافی برای دستیابی به آن کمیسیون‌های مشترک با کشورهایی همسایه برگزار شود.

وی در خصوص پروازهای بین ایران و ترکمنستان گفت: یکی از پیش‌نیازهای اساسی برای حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ایرانی در ترکمنستان افزایش پروازهای بین دو کشور است، در این راستا مذاکراتی انجام شده و به‌زودی شاهد افزایش این پروازها خواهیم بود.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.