امکان تبدیل گازهای آلاینده کارخانجات به گازهای بی‌خطر با راکتور ایرانی

گروهی از محققان کشور راکتوری را طراحی کردند که قادر است گازهای آلاینده کارخانجات را به گازهای بی‌خطر تجزیه کند. سعید پرهوده، رئیس مرکز تحقیقات فمتو دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طراحی و ساخت راکتور تصفیه‌کننده گازهای خروجی از سوی محققان این مرکز، گفت: در برخی موارد گازهای

کد خبر : 2135
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
امکان تبدیل گازهای آلاینده کارخانجات به گازهای بی‌خطر با راکتور ایرانی



گروهی از محققان کشور راکتوری را طراحی کردند که قادر است گازهای آلاینده کارخانجات را به گازهای بی‌خطر تجزیه کند.

سعید پرهوده، رئیس مرکز تحقیقات فمتو دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طراحی و ساخت راکتور تصفیه‌کننده گازهای خروجی از سوی محققان این مرکز، گفت: در برخی موارد گازهای خروجی کارخانه‌ها حاوی آلاینده‌های گازی است که موجب آلودگی بیشتر هوا می‌شود.

وی اضافه کرد: برای رفع این چالش محققان این مرکز، راکتور فوتوکالیستی را به تولید رساندند که می‌تواند طیف گسترده‌ای از آلاینده‌ها را تجزیه و هوای خروجی از دودکش‌های کارخانجات را عاری از آلودگی کند.

پرهوده خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۴ نمونه از این راکتورها ساخته و در صنعت نصب شده است.

پرهوده، هزینه ساخت این راکتور را بر اساس میزان تصفیه هوای خروجی دانست و اظهار کرد: این دستگاه می‌تواند گازهای خروجی خطرناک را به گازهای بی خطر تبدیل کند.

دستگاه فیلتر الکترواستاتیک یا «رسوب‌دهنده ایستابرقی» یا Electrostatic precipitator دستگاه دیگر این مرکز است که به گفته پرهوده، با استفاده از ایجاد میدان الکتریکی ذرات گرد و غبار را از خروجی دودکش‌های کارخانه‌ها جمع‌آوری می‌کند.

وی اضافه کرد: این فیلتر طی دو مرحله عمل جداسازی ذرات را انجام می‌دهد. در مرحله اول ذرات معلق در هوا پس از عبور از ناحیه کوچکی در فیلتر که با نور بنفش مشخص می‌شود، باردار می‌شوند. در مرحله دوم این ذرات که به بار اشباع خود رسیده‌اند، توسط یک میدان‌الکتریکی قوی از جریان هوا جدا می‌شوند و به سوی یک الکترود که جهت خنثی‌سازی بار این ذرات به کار می‌رود، حرکت می‌کنند و در آنجا با از دست دادن بار خود روی یک بستر مناسب ته‌نشین می‌شوند.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.