کمتر از ۸ درصد پسماندهای کشور بازیافت می‌شوند

ایسنا/خوزستان استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۲ درصد پسماندها دفع و کمتر از هشت درصد بازیافت می‌شوند، گفت: کمتر از ۲۵ درصد پسماندهایی که دفع می‌شوند، به صورت بهداشتی دفع می‌شوند که این شرایط می‌تواند موجب انتشار بیماری‌ها شود. دکتر افشین تک‌دستان در

کد خبر : 2376
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
کمتر از ۸ درصد پسماندهای کشور بازیافت می‌شوند



ایسنا/خوزستان استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۲ درصد پسماندها دفع و کمتر از هشت درصد بازیافت می‌شوند، گفت: کمتر از ۲۵ درصد پسماندهایی که دفع می‌شوند، به صورت بهداشتی دفع می‌شوند که این شرایط می‌تواند موجب انتشار بیماری‌ها شود.

دکتر افشین تک‌دستان در نشست تخصصی بررسی آلایندگی‌ها در خوزستان با تاکید بر شناخت مسئولیت‌های اجتماعی که امروز (۷ آذرماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، با اشاره به انواع آلاینده‌ها اظهار کرد: خوزستان یکی از استان‌های صنعتی و بسیار مهم است که ۲۵ درصد صنایع در این استان مستقر هستند. از سوی دیگر دارای کشاورزی زیاد و بزرگترین رودخانه دارای سابقه کشتیرانی است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: یکی از معضلات مهم در خصوص آلاینده‌ها، مربوط به پسماندها است که از منابع شهری، صنعتی و جاهای مختلف تولید می‌شوند. سرانه تولید پسماند شهری در ایران ۷۰۰ گرم تا یک کیلوگرم به ازای هر شهروند است که این رقم در اهواز ۹۰۰ گرم و در روستاها چیزی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم است بنابراین میزان زباله‌های شهری بسیار زیاد است.

استاد مهندسی محیط زیست دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در خوزستان به ازای هر تخت بیمارستانی ۲.۵ تا ۳.۵ کیلوگرم پسماند بیمارستانی تولید می‌شود؛ حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد این پسماندهای خطرناک هستند و جمع‌آوری و حمل و نقل این پسماندها بر عهده وزارت بهداشت است که زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود.

۷۰ درصد پسماندهای کشور، فسادپذیر هستند

تک‌دستان با اشاره به اهمیت مدیریت پسماندهای شهری بیان کرد: بیشتر پسماندهای ایران و تقریبا حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پسماندهای کشور، پسماندهای فسادپذیر و تر هستند که در استان‌های شمالی این رقم ۸۰ درصد است. این در حالی است که پسماندهای تر موجب جلب حشرات، حیوانات موذی، ایجاد شیرابه و آلودگی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در برخی کشورهای ایالات متحده و اروپا میزان پسماندهای فسادپذیر ۱۰ تا ۱۲ درصد و در برخی کشورهای اروپایی و آسیایی پیشرفته میزان پسماندهای فسادپذیر صفر است و بازیافت زباله و تهیه کود را انجام می‌دهند.

جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی خطرناک توسط زباله‌گردها

استاد مهندسی محیط زیست دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۹۲ درصد پسماندها دفع و کمتر از ۸ درصد بازیافت می‌شوند. کمتر از ۲۵ درصد پسماندهایی که دفع می‌شوند، به صورت بهداشتی دفع می‌شوند که این شرایط می‌تواند موجب انتشار بیماری‌ها شود.

وی افزود: مشاهده می‌شود که بازیافت پسماند در اهواز توسط زباله‌گردها انجام می‌شود. بر اساس مطالعات مختلفی که در خوزستان داشتیم کودکان و افراد دوره‌گرد حتی از پسماندهای بیمارستانی خطرناک هم بازیافت انجام داده‌اند.

تک‌دستان گفت: مباحث مربوط به محیط زیست با یکدیگر ارتباط دارند و نمی‌توان پسماند را از آلودگی هوا جدا کرد.

وی در خصوص آلودگی آب نیز بیان کرد: مصرف آب به ازای هر شهروند ایرانی به صورت میانگین ۲۰۰ لیتر در روز است. با توجه به کمبود منابع آب در جهان، امروزه پساب تصفیه شده فاضلاب، منبع آب است و از فاضلاب تصفیه‌شده برای مصارف مختلف استفاده می‌شود. در جهان از فاضلاب تصفیه‌شده بعد از رعایت استانداردهای مختلف برای مصارف مختلف و حتی برای شرب استفاده می‌شود.

استاد مهندسی محیط زیست دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: فضانوردان ناسا هم برای اینکه ۳.۵ لیتر آب به فضا ببرند باید ۸ هزار دلار آمریکایی هزینه کنند بنابراین تصفیه فاضلاب را در فضا انجام می‌دهند. در ایران نیز باید از فاضلاب تصفیه‌شده حداقل برای مصارف کشاورزی و آبیاری استفاده شود.

وی افزود: باید فاضلاب را تصفیه کنیم تا هم آب آلوده نشود و هم از آن استفاده مجدد داشته باشیم. در حال حاضر فاضلاب شهری جزو آب آلوده شیرین محسوب می‌شود که با تصفیه آن می‌توان در مصارف مختلف از آن استفاده کرد و در جهان نیز این کار در حال انجام است.

ورود فاضلاب به رودخانه کارون از بیش از ۲۰ نقطه

تک‌دستان با اشاره به ورود فاضلاب به رودخانه کارون گفت: در حال حاضر فاضلاب ۲۰۰ هزار نفر در غرب اهواز به سمت تصفیه‌خانه می‌رود؛ این جمعیت در حال افزایش ظرفیت به ۴۰۰ هزار نفر است. متاسفانه هنوز تصفیه‌خانه شرق اهواز که جمعیت وسیعی را در خود جای داده، راه‌اندازی نشده است. بنابراین هنوز بسیاری از فاضلاب‌ها بدون تصفیه و از بیش از ۲۰ نقطه وارد رودخانه کارون می‌شود.

وی افزود: زهاب‌های کشاورزی، پساب‌های مراکز پرورش ماهی، پساب های صنعتی نیز از دیگر منابع آلاینده آب هستند. باید توجه شود بسیاری از تصفیه‌خانه‌ها قدیمی هستند و بیش از ۳۰ تا ۴۰ سال قدمت دارند.

استاد مهندسی محیط زیست دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اجرای طرح غدیر و بهبود کیفیت آب در برخی شهرها گفت: مسائل مربوط به محیط زیست بسیار وسیع هستند و می‌توان به صورت تخصصی هر کدام از این موضوعات را پیگیری کرد. 

انتهای پیام 



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.