شیوع بیماری‌های تنفسی با سردتر شدن هوا / دوباره باید ماسک بزنیم؟

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آخرین وضعیت شیوع بیماری‌های ویروسی فصلی را تشریح و تاکید کرد: حتی کسانی که بیمار نیستند، در صورت حضور در اماکن شلوغ و پرازدحام لازم است ماسک بزنند. دکتر بابک عشرتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: امسال هم مانند همه سال‌های پیش از بروز کرونا، از مهرماه

کد خبر : 2384
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۵:۵۰
شیوع بیماری‌های تنفسی با سردتر شدن هوا / دوباره باید ماسک بزنیم؟



معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آخرین وضعیت شیوع بیماری‌های ویروسی فصلی را تشریح و تاکید کرد: حتی کسانی که بیمار نیستند، در صورت حضور در اماکن شلوغ و پرازدحام لازم است ماسک بزنند.

دکتر بابک عشرتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: امسال هم مانند همه سال‌های پیش از بروز کرونا، از مهرماه شاهد افزایش موارد بیماری‌های تنفسی که بیشتر هم با تشخیص آنفلوآنزا است، بودیم. این روند ادامه دارد و انتظار داریم که تا بهمن ماه یا اسفند ماه ادامه داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر نیز با توجه به آزمایشات و نظام دیده‌وری که وجود دارد حدود ۲۸ درصد نمونه‌هایی که آزمایش می‌شوند آنفلوآنزا، ۱۲ درصد کرونا و مابقی موارد هم سایر ویروس‌ها هستند.

او با تاکید بر اینکه این روند کاملا قابل انتظار بوده است،‌ بیان کرد: اتفاق عجیبی رخ نداده است ولی با سردتر شدن هوا امکان دارد که بیماری‌های تنفسی هم افزایش پیدا کند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت،‌ ادامه داد: مانند هر ساله رعایت بهداشت فردی، عدم حضور مبتلایان به بیماری در جوامع، استفاده از ماسک در اماکن پرتجمع و… توصیه می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت پوشش ماسک در مبتلایان به بیماری‌های تنفسی جهت جلوگیری از انتقال بیماری به سایرین، در عین حال گفت: حتی کسانی که بیمار نیستند نیز در صورت حضور در اماکن شلوغ و پرازدحام باید ماسک بزنند.

وی با اشاره به اینکه زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا گذشته است،‌ اظهار کرد: با این حال هنوز هم امکان تزریق واکسن تا بهمن‌ماه وجود دارد و ما توصیه می‌کنیم افراد پرخطری که تاکنون واکسن نزده‌اند مانند زنان باردار، سالمندان،‌ مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و … حتما نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

عشرتی با بیان اینکه برخی از مبتلایان ممکن است بدون علائم باشند اما بتوانند ویروس را انتقال دهند، تصریح کرد: در مورد مبتلایان علامت‌دار توصیه اول ما ماندگاری در منزل تا زمان بهبودی علائم است.

وی افزود: علائمی که از آن صحبت می‌کنیم یعنی سوزش گلو، آبریزش بینی، تب و بدن درد که در بیماری‌های حاد تنفسی بویژه آنفلوآنزا بروز می‌یابد و تا زمانی که فرد مبتلا این علائم را داشته باشد باید در خانه استراحت کند تا بیماری را به سایرین انتقال ندهد. از طرفی ماندن در خانه به کاهش طول دوره بیماری و کاهش عوارض بیماری کمک می‌کند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: معمولا مواردی که کارشان به بستری در بیمارستان می‌رسد، بیشتر کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند و یا سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف است. در واقع مبتلایان به دیابت و فشارخون، افراد مسن و زنان باردار باید بسیار مراقبت کنند؛ چون ممکن است در صورت ابتلا شرایط شدیدی از بیماری را تجربه کنند.

او به زنان باردار توصیه کرد: اگر احساس بدن درد و یا حتی تنگی نفس جزئی کردند باید موضوع را جدی گرفته و حتما به پزشک مراجعه کنند.

به گفته وی، عفونت‌های شایع تنفسی این فصل عموما ویروسی هستند و آنتی بیوتیک بر درمان آنها تاثیری ندارد و تجویز بی‌رویه آنها یا اصرار بیمار به پزشک برای تجویز این دارو تنها ممکن است سبب بروز مقاومت میکروبی شود.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.