سنجش دقیق گاز ازون در محیط‌های صنعتی با ابزارهای ایرانی

گروهی از فناوران یکی از شرکت‌ها دستگاهی را برای سنجش و اندازه‌گیری میزان گاز ازون در محیط‌های صنعتی طراحی کردند و این دستگاه در ارتقای سلامت پرسنل مؤثر است. نسرین نواب صفا، عضو هیات مدیره و از محققان این شرکت در گفت‌وگو با ایسنا زمینه تولیدی این شرکت را در دو حوزه سنجش ازون به

کد خبر : 2386
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۱۹
سنجش دقیق گاز ازون در محیط‌های صنعتی با ابزارهای ایرانی



گروهی از فناوران یکی از شرکت‌ها دستگاهی را برای سنجش و اندازه‌گیری میزان گاز ازون در محیط‌های صنعتی طراحی کردند و این دستگاه در ارتقای سلامت پرسنل مؤثر است.

نسرین نواب صفا، عضو هیات مدیره و از محققان این شرکت در گفت‌وگو با ایسنا زمینه تولیدی این شرکت را در دو حوزه سنجش ازون به روش اپتیکی و دستگاه اسپکترومتری (دستگاه‌های نورسنجی اشعه فرابنفش ) دانست و گفت: دستگاه ازون آنالیزور ما با حمایت ستاد اپتیک و کوانتوم به تولید رسید.

وی دستگاه سنجش ازون را یک دستگاه سنجشگر گازی به نام ازون توصیف کرد و افزود: گاز ازون در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل خصوصیاتی که دارد، نیاز به سنجش دقیق دارد.

نواب صفا، گاز ازون را گازی سمی دانست که برای سلامتی انسان مضر است و یادآور شد: از سوی دیگر این گاز در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد؛ از رو برای کار با آن نیاز است که به طور مرتب باید پایش شود که میزان آن به اندازه‌ای نباشد که برای پرسنل مضر باشد.

نواب صفا با تاکید بر این‌که دستگاهی که در این شرکت به تولید رسید، قادر است میزان گاز ازون موجود در محیط را اندازه‌گیری کند، اضافه کرد: این دستگاه قادر است به صورت آنلاین میزان گاز ازون را اندازه‌گیری کند.

به گفته وی، در ایران اندازه‌گیری گاز ازون از طریق روش‌های شیمیایی است، ولی دستگاه ما با روش اپتیکی و آنلاین اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار اپراتور قرار می‌دهد.

این محقق با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه اسپکتروفتومتر در این شرکت، گفت: این دستگاه در دو محدوده مرئی و UV با دقت یک دهم نانومتر کار می‌کند.

وی سایز مناسب و طراحی پایدار را از مزایای محصولات تولیدی در این شرکت نام برد و ابراز امیدواری کرد که بتوانند برای کاربردهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی تجاری‌سازی کنمد.

به گزارش ایسنا، خاصیت اکسیدکنندگی این گاز باعث می‌شود تا کاربردهای صنعتی زیادی داشته باشد و در غلظت‌های بالاتر از ppm ۰/۱ اثر تخریبی شدیدی بر مخاط و اندام‌های تنفسی جانوران می‌گذارد.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.