افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری، رشد و رونق تولید و اقتصاد را به دنبال دارد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری نباشد، شاهد رشد اقتصادی نخواهیم بود، افزود: در این زمینه مسئولیت مدیران دستگاه‌های اجرایی به عنوان بخشی که باید از فعالان بخش خصوصی و کارآفرینان نیز حمایت و پشتیبانی کنند، سنگین‌تر است. به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین سفر دولت

کد خبر : 2608
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱:۵۸
افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری، رشد و رونق تولید و اقتصاد را به دنبال دارد



رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری نباشد، شاهد رشد اقتصادی نخواهیم بود، افزود: در این زمینه مسئولیت مدیران دستگاه‌های اجرایی به عنوان بخشی که باید از فعالان بخش خصوصی و کارآفرینان نیز حمایت و پشتیبانی کنند، سنگین‌تر است.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین سفر دولت مردمی به استان البرز، در «نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی استان»، با بیان اینکه افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری دو پایه رشد اقتصادی است، تصریح کرد: فراهم آوردن زمینه تحقق این دو هم بر عهده فعالان اقتصادی و کارآفرینان و هم بر عهده مدیران بخش‌های اجرایی مختلف است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری نباشد، شاهد رشد اقتصادی نخواهیم بود، افزود: در این زمینه مسئولیت مدیران دستگاه‌های اجرایی به عنوان بخشی که باید از فعالان بخش خصوصی و کارآفرینان نیز حمایت و پشتیبانی کنند، سنگین‌تر است.

وی ایجاد اشتغال، تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید را در گرو افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری دانست و اظهار داشت: رشد تولید به عنوان بستر و محور رونق اقتصادی منوط به افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری است.

رئیس جمهور با اشاره به برخی آمارهای مربوط به افزایش تولید به‌ویژه در زمینه محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی از جمله گندم، گفت: هم تأمین و تضمین استقلال و امنیت کشور وابسته به خودکفایی در تولید محصولات اساسی است و هم کشور زمینه رسیدن به خوداتکایی در این زمینه را دارد و لذا باید در این عرصه تلاش جدی‌تری داشت.

وی با تأکید بر اینکه بنای ما در دولت مردمی بر این است که با افعال ماضی و از نتایج اقدامات انجام شده با مردم سخن بگوییم، خاطرنشان کرد: در دولت مردمی تأکید داریم که وقتی می‌خواهیم از کار و اقدامی سخن بگوییم، از آنچه انجام شده بگوییم، نه از آنچه می‌خواهیم انجام دهیم، چرا که این رویه باعث امیدواری مردم می‌شود.

رئیس جمهور با قدردانی از استاندار و دیگر مسئولان استان البرز برای اجرای خوب مصوبات سفر اول دولت مردمی به استان گفت: کشور و به تبع آن استان البرز ظرفیت‌های زیادی دارد که اجرایی شدن این ظرفیت‌ها نیاز به یک نگاه و روحیه تحولی و اقدام جهادی دارد.

وی در ادامه به ظرفیت‌های گردشگری البرز اشاره کرد و افزود: استان البرز علاوه بر اینکه مسیر و محل عبور بخش قابل توجهی از گردشگران کشور است، خود نیز ظرفیت‌های گردشگری قابل توجهی دارد که باید تلاش کنیم بالفعل شوند.

رئیسی با اشاره به برخی اقدامات قابل تقدیر در استان از جمله در زمینه کشت گلخانه‌ای و نیز برخی تجارت مثبت و منفی در واگذاری واحدهای اقتصادی به بخش خصوصی، اظهار داشت: باور داریم که با وجود اهمیت بالای بودجه و برنامه، مدیریت باکفایت و کارآمد تأثیر بسیار بیشتر و جدی‌تری در موفقیت عملکردها دارد. در زمینه واگذاری‌ها هر جا این کار به شکل صحیح انجام شده و واحدها به افراد باکفایت سپرده شده شاهد موفقیت و شکوفایی واحدهای واگذار شده بوده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه تجربه ثابت کرده تصدی‌گری دولتی در بخش اقتصادی جواب نمی‌دهد وظیفه دولت را هدایت، حمایت و نظارت در این بخش دانست و گفت: یکی از اشکالات اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی این بود که مدیران دولتی وظیفه خود را صرفاً واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی تعریف کرده بودند در حالی که اتفاقاً وظایف دولت در بخش حمایتی و نظارتی بعد از واگذاری آغاز شده و اساساً توانمندسازی بخش خصوصی از جمله مأموریت‌های اصلی دولت در این رابطه محسوب می‌شود.

وی استفاده از ظرفیت‌های قانونی کشور برای حمایت از امر تولید را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: قوانینی همچون اقتصاد مقاومتی، رفع موانع تولید و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از جمله ظرفیت‌های بسیار خوب قانونی برای حمایت از تولید است که اگر کنار هم گذاشته شوند کارهای با تکیه بر آنها کارهای بسیار بزرگی می‌توان انجام داد.

رئیس جمهور در ادامه پیشرفت‌های چشمگیر کشور در صنایع نظامی، هسته‌ای و پزشکی و دست برتر ایران در منطقه و جهان در این حوزه را نشانه ناکارآمدی تحریم‌ها دانست و گفت: جوانان بااراده و باانگیزه ما ثابت کرده‌اند، تحریم‌ها برای توقف رشد و پیشرفت کشور کارساز نیست.

وی با تأکید بر اینکه در مسیر توسعه و پیشرفت کشور نباید موانع را به رسمیت بشناسیم، تصریح کرد: در هر عرصه‌ای که ما با ایمان و اراده وارده شده‌ایم با موفقیت جمهوری اسلامی ایران همراه بوده است و امروز در عرصه اقتصادی که مسئله اصلی کشور است باید به همین شیوه عمل کنیم.

رئیسی در ادامه با اشاره به اذعان سران بسیاری از کشورها به قدرت‌افزایی روزافزون جمهوری اسلامی ایران، گفت: قدرت امروز کشور مرهون تلاش کارآفرینان دغدغه‌مندی سرمایه‌گذاران، انگیزه و اراده جوانان، حضور مردم در صحنه و فداکاری شهدا به دست آمده است.

وی مدیریت جهادی امیدوارانه و تولید کمی و کیفی با تکیه با کار دانش‌بنیان را وظیفه همه مدیران و مسئولان دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور دانست و اظهار داشت: منطق دولت باور ما می‌توانیم است و این عبارت تنها یک شعار نیست، چرا که تحقق آن امروز در عرصه‌های مختلف قابل مشاهده است.

رئیس جمهور در ادامه کاهش نرخ بیکاری در استان البرز از ۱۰ درصد به ۷ درصد را از جمله خبرهای خوب و امیدوارکننده در این استان دانست و بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بالقوه استان البرز از جمله تنوع قومیتی و نزدیکی مرکز به عنوان فرصت برای رفع کامل بیکاری و دیگر مشکلات استان تأکید کرد.

«بررسی استفاده چندمنظوره از فرودگاه پیام استان البرز»، «توجه ویژه به تمرکززدایی و عدم احاله تصمیم‌گیری‌ها به تصمیم‌سازی مرکز»، «ضرورت جسارت و شجاعت مدیران برای به سامان رساندن اهداف دولت» و «اهتمام ویژه همه مدیران استانی به نهضت به سامان رساندن پروژه‌های نیمه تمام و انجام کارها در زمان مناسب» از دیگر توصیه‌ها و نکات مطرح شده از سوی رئیس جمهور در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی استان البرز بود.

رئیسی با بیان اینکه دولت مردمی مفتخر به دریافت نشان «دولت کار و فعالیت» از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی از همه مدیران و مسئولان خواست با تلاش بیشتر شیرینی و ثمره این کارها و فعالیت‌ها را به کام مردم بنشانند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه انجام کارهای بزرگ نیازمند خطرپذیری و اقدام جهادی است بر ضرورت خنثی‌سازی خواست دشمنان در توقف رشد و توسعه کشور و ناامیدسازی جوانان با کار و تلاش مضاعف تأکید کرد و گفت: ما به آینده بسیار خوش‌بین هستیم و تردید نداریم موفقیت برای این کشور حتمی است.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.