چه احزابی جبهه‌های تازه‌مجوزگرفته را شکل دادند؟

کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با فعالیت جبهه‌های شریان، مردمی ایران قوی، تحول‌خواهان انقلابی، یاس و شورای وحدت در سطح ملی و جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم در سطح استانی به مدت یک سال موافقت کرد؛ جبهه‌هایی که در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم با یارگیری از میان فعالان سیاسی به دنبال در دست گرفتن کرسی‌های

کد خبر : 2728
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۴:۴۵
چه احزابی جبهه‌های تازه‌مجوزگرفته را شکل دادند؟



کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با فعالیت جبهه‌های شریان، مردمی ایران قوی، تحول‌خواهان انقلابی، یاس و شورای وحدت در سطح ملی و جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم در سطح استانی به مدت یک سال موافقت کرد؛ جبهه‌هایی که در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم با یارگیری از میان فعالان سیاسی به دنبال در دست گرفتن کرسی‌های بهارستان هستند.

به گزارش ایسنا، نهمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ قانون چگونگی فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی سه‌شنبه (۲۱ آذر ۱۴۰۲) برگزار شد. طبق بند ۲ ماده ۱ قانون چگونگی فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، درخواست مجوز جبهه‌های سیاسی ائتلافی از احزاب که دارای پروانه فعالیت هستند در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه با فعالیت جبهه‌های «شریان»، «مردمی ایران قوی»، «تحول‌خواهان انقلابی»، «یاس» و «شورای وحدت» در سطح ملی و «جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم» در سطح استانی به مدت یک سال موافقت شد.

همچنین در نشست این کمیسیون، گزارش مجمع عمومی «مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی» مورد بحث قرار گرفت و گزارش برگزاری مجمع عمومی «حزب وحدت و همکاری ملی» با شرایطی به تایید رسید.

در ماده ۸ قانون انتخابات تاکید شده است که صرفا «احزاب و جبهه‌های قانونی می‌توانند نسبت به اعلام فهرست های انتخاباتی اقدام کنند». به گفته عبدالله مرادی دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون چگونگی فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، «فهرست کامل جبهه‌های سیاسی قانونی از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام خواهد شد.

اما این جبهه‌های سیاسی که با فعالیت آنها موافقت شده است از کجا آمده‌اند؟

«جبهه شریان» یا «شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی» با محوریت حمید رسایی فعال سیاسی اصولگرا و نزدیک به جبهه پایداری و نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است. در نخستین مجمع عمومی این جبهه که ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم حضور داشتند.

ابوالقاسم جراره نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی دبیر کلی این جبهه را بر عهده دارد و سید مهدی هاشمی نماینده مجلس نهم و رئیس فعلی کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام که سایقه قائم مقامی وزارت راه و ترابری، سرپرست وزارت کشور، معاونت عمران وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها را در کارنامه دارد به عنوان رئیس شورای مرکزی شریان معرفی شده است. همچنین فاطمه سادات حمیدیان سخنگویی شریان را بر عهده دارد و قرار است حمید رسایی رئیس کمیته انتخابات آن باشد.

بیشتر اعضای این جبهه از از اعضای فعلی یا سابق جبهه پایداری هستند و به نظر می‌رسد تلاش دارند جریان جدیدی را در دل جناح اصولگرا ایجاد کنند.

«جبهه مردمی ایران قوی» تشکل سیاسی دیگری است که مجوز فعالیت گرفته است. سردار علیرضا افشار از اعضای پیشین سپاه پاسداران و رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی که در دولت‌های نهم و دهم سابقه معاونت سیاسی و قائم‌مقامی وزارت کشور را داشته است، رئیس شورای راهبردی این جبهه است.

احمد سلطانی دبیر شورای راهبردی و معاونت پشتیبانی، علیرضا محمدی معاونت رسانه، پیمان نوشادی معاونت کمیته‌ها و عبدالرحمان معاشر معونت استان‌های این جبهه تازه تاسیس را بر عهده دارند. همچنین محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون دولت نهم و استاندار قم در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ و رئیس اسبق سازمان ثبت احوال ایران و سازمان ملی استاندارد ایران، دبیر کل شورای راهبردی این جبهه است.

«جبهه تحول‌خواهان انقلابی» متشکل از سه متشکل از سه تشکل اصولگرای «جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی»، «جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی» و «جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی» دیگر تشکلی است که از سال ۱۳۹۹ اعلام موجودیت کرده و به تازگی مجوز فعالیت گرفته است.

«جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی» به دبیر کلی محمدجواد عامری شهرابی که پس از حسین فدایی دبیر کل این تشکل شد، «جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی» به دبیر کلی مجتبی شاکری و «جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی» که علیرضا زاکانی از اعضای هیئت موسس و سه دوره دبیر کل آن بود و اکنون مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی دبیر کلی آن را بر عهده دارد، احزاب اصولگرایی هستند که این جبهه جدید را شکل داده‌اند.

در نشست دبیران استانی احزاب این جبهه که ۲۵ آبان ۱۴۰۲ برگزار شد، علیرضا زاکانی شهردار تهران و غلامعلی حداد عادل رئیس هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شرکت و سخنرانی کردند.

«جبهه یاس» که مخفف «یاران انقلابی، سلام» است دیگر تکلی است که از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برای یک سال فعالیت در سطح ملی مجوز گرفته است. بدنه اصلی این تشکل سیاسی اصولگرا را اعضای «حزب اسلامی قانون» که دبیر کلی آن را شاهرخ رامین نماینده دوره هشتم مجلس بر عهده دارد و در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از نامزدی سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی حمایت کرد، تشکیل می‌دهند.

علی علی‌لو نماینده مجلس نهم قائم‌مقام و فداحسین مالکی نماینده فعای مجلس معاون سیاسی حزب اسلامی قانون هستند.

اما «شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی» (شانا) جبهه دیگری است که با گرفتن مجوز تلاش دارد اصولگرایان را زیر چتر وحدت خود جمع کند. محمد علی موحدی کرمانی نماینده مجلس خبرگان رهبری و نماینده ادوار اول تا پنجم مجلس شورای اسلامی که پس از هاشمی رفسنجانی برای مدتی سرپرستی مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت، رئیس این تشکل به حساب می‌آید.

این جبهه از تشکل‌های قدیمی جناح راست از جمله جامعه روحانیت مبارز به دبیر کلی مصطفی پورمحمدی وزیر کشور دولت نهم و وزیر دادگستری دولت یازدهم، جامعه اسلامی مهندسین به دبیر کلی محمدرضا باهنر نماینده ادوار گذشته مجلس، حزب موتلغه اسلامی به دبیر کلی اسدالله بادامچیان، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی به دبیر کلی عبدالحسین روح‌الامینی از نزدیکان محسن رضایی، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی به دبیر کلی سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس دولت سیزدهم، انصار حزب‌الله به ریاست حسین الله‌کرم و چند حزب و تشکل اصولگرای دیگر تشکیل شده است. منوچهر متکی وزیر خارجه دولت احمدی‌نژاد سخنگوی این تشکل سیاسی است.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.