هویت بخشی به فرش ایرانی با شناسنامه دار کردن آن

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با تشریح مزایای شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف گفت: با شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، جلوی صادرات و عرضه فرش‌های کشورهای دیگر به نام ایران گرفته می‌شود و نام و نشان فرش ایرانی اصالت و هویت پیدا می‌کند. عبدالله بهرامی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین اخبار از شناسنامه دار کردن

کد خبر : 2732
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۴:۵۲
هویت بخشی به فرش ایرانی با شناسنامه دار کردن آن



مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با تشریح مزایای شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف گفت: با شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، جلوی صادرات و عرضه فرش‌های کشورهای دیگر به نام ایران گرفته می‌شود و نام و نشان فرش ایرانی اصالت و هویت پیدا می‌کند.

عبدالله بهرامی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین اخبار از شناسنامه دار کردن فرش دستباف گفت: برای این منظور کارگزاری‌ها مشخص شده و دوره‌های آموزشی لازم را گذرانده و تجهیز شدند تا کم کم شروع به فعالیت کنند. این کار توسط مرکز ملی فرش و سازمان ملی استاندارد به عنوان دو بازوی اجرایی طرح به منظور سر و سامان دادن به بازار فرش دستباف انجام گرفته ولی هنوز به مرحله تکمیل نرسیده تا همه شهرستان‌ها تجهیز شوند.

وی ادامه داد: اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف کارگزار اجرای این طرح است و کارگزاری‌ها باید با دستگاه‌های مربوطه در اجرایی کردن طرح هماهنگ شوند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف، طرح فعلا به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و اجباری نیست به نحوی که هر تولیدکننده، ‌ فروشنده و خریدار فرش می‌تواند برای فرش خود شناسنامه صادر کند.

بهرامی اجرای طرح را به شرط اجباری شدن اثرگذار دانست و گفت: اگر دولت شناسنامه فرش را اجباری و اعلام کند عرضه و فروش هر نوع فرشی بدون شناسنامه به عنوان قاچاق کالا شناخته می‌شود در این حالت می‌توان فرش دستباف را هویت‌بخشی کرد.

رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق تعاون ایران ادامه داد: در دوره‌های قبل هم بحث شناسنامه‌دار کردن فرش مطرح بود، ولی چون اجباری نبود مدتی بعد رها می‌شد در حالی که اگر وحدت رویه ایجاد شود طرح بهتر به نتیجه می‌رسد.

بهرامی درباره مزایای شناسنامه‌دار کردن فرش نیز گفت: یکی از آثار و مزیت‌های اجرای طرح این است که فرش ایرانی به غیر از نام ایران صادر نمی‌شود، یعنی فرش کشورهای پاکستان، افغانستان و هند به اسم فرش ایران در کشورهای جهان عرضه نمی‌شود و با این کار برند فرش ایران اصالت و هویت پیدا می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف افزود: شناسنامه فرش در واقع یک نوع سند رسمی است که در سازمان GS۱ به ثبت می‌رسد و صدور شناسنامه با نشان GS۱ تحت استاندارد سازمان بین‌المللی استاندارد است که در سطح جهانی شناخته شده است.

بهرامی تصریح کرد: با این کار جایگاه اصلی فرش به عنوان یک هنر ملی و بومی به دست می‌آید و فرش ایرانی دارای کد رهگیری می‌شود. چنانچه فرش سرقت یا دچار آتش‌سوزی شود، قابل پیگیری و بیمه است.

به گفته وی دریافت شناسنامه برای فرش هزینه زیادی نمی‌طلبد و اگر خریداری برای یک فرش چند صد میلیون تومان هزینه می‌کند، طبعا ۵۰۰ هزار تومان یا یک میلیون تومان برای شناسنامه‌دار کردن عدد و رقمی نیست و شاید هزینه جابه جایی فرش هم نشود.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.