وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی هفته بعد به بانک‌ها می‌رود

رئیس بنیاد مسکن گفت: هفته گذشته تضمین‌نامه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی از صندوق ملی مسکن به سازمان برنامه و از آن‌جا به بانک ارائه شد و انشاءالله هفته آینده بحث توزیع بانکی نیز توسط بانک مرکزی انجام می‌شود. البته تا الان حدود ۱۰۰ هزار پرونده تشکیل شده و آماده معرفی به بانک

کد خبر : 2858
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی هفته بعد به بانک‌ها می‌رود


رئیس بنیاد مسکن گفت: هفته گذشته تضمین‌نامه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی از صندوق ملی مسکن به سازمان برنامه و از آن‌جا به بانک ارائه شد و انشاءالله هفته آینده بحث توزیع بانکی نیز توسط بانک مرکزی انجام می‌شود. البته تا الان حدود ۱۰۰ هزار پرونده تشکیل شده و آماده معرفی به بانک است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا  صالحی ـ رئیس بنیاد مسکن – در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مسکن برای ساکنان محلات کم‌برخوردار درباره وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی اظهار کرد: امسال برای اولین بار رقم وام نوسازی مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. از ۲۰۰ هزار فقره نیز که از ابتدای این طرح وجود داشت به ۳۵۰ هزار فقره رسید. آیین‌نامه‌ای باید تنظیم می‌شد که با گذشته متفاوت بود. فرآیند اداری در بحث تضامین نیز باید طی می‌شد. خوشبختانه همکاری خوبی بین وزارت راه و  شهرسازی، بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه شکل گرفته که تا امروز کار به خوبی پیش رفته است.

وی افزود: هفته گذشته مراحل و تشریفات اداری برای صدور تضمین‌نامه از صندوق ملی مسکن به سازمان برنامه و از آن جا به بانک طی شد. پنج‌شنبه رئیس سازمان برنامه تضمین‌نامه را امضا کرد. الان به بانک رسیده و انشاءالله هفته آینده بحث توزیع بانکی نیز توسط بانک مرکزی انجام می‌شود. ابتدا باید هماهنگی‌های لازم انجام می‌شد. به محض اینکه شعب مشخص و ابلاغیه از سرپرستی‌ها به شعب شهرستانی و شعب سراسر کشور ابلاغ شد رسانه‌ها را در جریان می‌گذاریم تا متقاضیان برای ثبت نام دریافت وام به شعب بنیاد مسکن در سراسر کشور مراجعه کنند. هر چند ما تا الان کار مردم را انجام داده‌ایم و حدود ۱۰۰ هزار پرونده تشکیل شده و آماده معرفی به بانک است.

صالحی درباره تفاهم‌نامه امروز با ستاد توانمندی محلات کم‌برخوردار گفت: موضوع تفاهم‌نامه بین بنیاد مسکن و ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار، همکاری و هم‌افزایی ظرفیت‌های طرفین در راستای اجرایی شدن تعهدات دستگاه‌های موضوع تفاهم‌نامه مورخ هشتم خرداد ۱۴۰۱ با هدف تامین مسکن اقشار فاقد مسکن و بدمسکن و هم‌چنین نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد و حاشیه شهرهای مناطق هدف تفاهم‌نامه در چارچوب سیاست‌های مصوب ستد ملی بازآفرینی شهری است.

وی مدت اجرای این طرح از تاریخ امضای آن را تا پایان برنامه هفتم توسعه دانست و افزود: برنامه با توافق طرفین در سال‌های بعد از آن قابل تمدید خواهد بود.

رئیس بنیاد مسکن، دو چالش مهم و ناپایدارکننده شهری را سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده دانست و گفت: در سکونتگاه‌های غیررسمی که عمدتا در اطراف کلانشهرها شکل گرفته کار مقداری سخت‌تر از بافت‌های فرسوده است؛ زیرا در بافت‌های فرسوده زیرساخت‌ها موجود است و ضوابط و مقررات رعایت شده است. در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای، ساخت و سازها غیرمجاز و فاقد استحکام است، عمدتا سرانه‌ها رعایت نشده و اختلاف طبقاتی عمیقی نیز در این مناطق وجود دارد.

صالحی تاکید کرد: در سال‌های اخیر مهاجران اقلیمی به دلیل خشکسالی‌هایی که در کشور ایجاد شده در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن شده‌اند. به مرور که از زندگی این افراد می‌گذرد این مناطق شکل رسمی به خود می‌گیرد و ساکنان، مطالبه‌گر می‌شوند. بنیاد مسکن با توجه به تجارب دهه‌های گذشته طی سال‌های اخیر در ۹ استان و ۱۵ شهر کشور اقدامات قابل توجهی در موضوع ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و نوسازی بافت‌های فرسوده انجام داده که حدود ۹۰۰ میلیارد تومان نیز با کمک دولت و خیرین و منابع بنیاد در این مناطق هزینه کرده است.

وی با اشاره به تامین مسکن ساکنان محلات کم‌برخوردار گفت: به دلیل عدم رعایت سرانه‌ها و عدم رعایت ضوابط مجبور به جابه‌جایی تعدادی از ساکنان هستیم. در موضوع جابه‌جایی در حاشیه شهر چابهار این موضوع را تجربه کردیم. با توجه به اینکه در حاشیه روستاها و حریم کلانشهرها زمین در اختیار داریم یا زمین مسکن محرومان را از طریق وزارت راه و شهرسازی تملک می‌کنیم امکانات بیشتری برای کسانی که در موضوع ساماندهی قرار می‌گیرند تامین می‌کنیم. به خیلی از افراد زمین اختصاص می‌دهیم، به برخی واحد مسکونی می‌دهیم و با کمک اعتبارات دولتی، منابع خیرین و اعتبارات حساب صد امام (ره) این افراد را ساماندهی می‌کنیم.

رئیس بنیاد مسکن بیان کرد: ستادی تحت عنوان توانمندسازی محلات شکل گرفته که در مباحث اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی بتوانیم هم از خلاقیت ساکنان استفاده کنیم و هم نقش مشارکت آنها را با همکاری دستگاه‌های ذی‌مدخل داشته باشیم. به طور نمونه در حاشیه شهر زاهدان در روزهای اول مخالفت‌های جدی با عوامل بنیاد مسکن می‌شد و حتی در بعضی موارد کارهای صورت گرفته را تخریب می‌کردند. ولی به مرور با کار اجتماعی که انجام شد نهایتا مردم مشارکت کردند و حتی بعد از اتمام ساماندهی، فرهنگ مردم در بحث نگهداری و نظافت و بهداشت این محلات به شکل قابل توجهی تغییر کرد.

به گفته صالحی،  تفاهم‌نامه امروز در دو قسمت توانمندسازی و ساماندهی است.   بنیاد مسکن به عنوان یک نهاد انقلابی که عملکرد جهادی در نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی داشته اعلام آمادگی کرده است. امیدواریم  با همکاری همه دستگاه‌های خدمات‌رسان این طرح را به نتیجه رسانده همچنین  بتوانیم حداقل در کلانشهرهای بزرگ کشور موضوع ساماندهی رابه شکل مطلوبی به سرانجام برسانیم. هم‌اکنون بنیاد مسکن در استان‌های تهران، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و چند استان دیگر ستادهایی دارد که موضوع ساماندهی را پیگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: در سال جاری موضوع ورود به بافت فرسوده شهر تهران را داشتیم که امیدواریم با تفاهم‌نامه‌هایی که با وزارت راه و شهرسازی تنظیم شده و در هفته‌های آینده به نتیجه می‌رسد گام مهمی در بحث نوسازی مسکن برداریم.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.