هشدار سرتیپ حاتمی درباره فناوری جنگ‌های آینده

مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش، با هشدار نسبت به فناوری جنگ های آینده، گفت: آیا در ۲۰ سال آینده تهدید واقعی ما هواپیماها، پهپادها و موشک‌ها هستند یا ریزپرنده‌هایی که از ترکیب این فناوری‌ها نظیر هوش مصنوعی، قدرت انفجاری، ارتباطات کوانتومی به یکباره با ۵۰۰۰ ریزپرنده مواجه خواهیم بود؟ به گزارش ایسنا،

کد خبر : 2955
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۳:۲۵
هشدار سرتیپ حاتمی درباره فناوری جنگ‌های آینده



مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش، با هشدار نسبت به فناوری جنگ های آینده، گفت: آیا در ۲۰ سال آینده تهدید واقعی ما هواپیماها، پهپادها و موشک‌ها هستند یا ریزپرنده‌هایی که از ترکیب این فناوری‌ها نظیر هوش مصنوعی، قدرت انفجاری، ارتباطات کوانتومی به یکباره با ۵۰۰۰ ریزپرنده مواجه خواهیم بود؟

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ امیر حاتمی – مشاور فرمانده معظم کل قوا(مدظله‌العالی) در امور ارتش امروز در جشنواره دانش و پژوهش امام علی (ع) نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با بیان فراز هایی از  اندیشه و تدابیر مقام معظم رهبری در باب دانش و پژوهش در بیانیه گام دوم گفت: در بیان معظم له به صراحت آمده است که این راه طی شده با همه‌ اهمیتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ما از صفر شروع کرده‌ایم. عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها در هنگامی‌که مسابقه‌ علمی دنیا تازه شروع‌شده بود، ضربه‌ سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگ‌ها عقب نگه‌داشته بود.

وی با اشاره به اهمیت قدرت‍مندی در راهبردهای دفاعی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: اینکه اگر تا دیروز اهمیت پدافند هوایی برای متخصصان و فرماندهان روشن بود، امروز با توجه به تحولات اخیر منطقه، اهمیت قدرت دفاعی برای همه دنیا مشخص تر و محرزتر شد.

وی اظهار داشت: شرایطی که امروز با جنایت علیه مردم  غزه بوجود آمده است، جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که نظام سلطه و استکبار جهانی، شورای امنیت سازمان ملل متحد را از درجه اعتبار ساقط کرده اند؛ درحالی که شورای امنیت باید برای مردم دنیا امنیت و آرامش به ارمغان آورد، اما قوانین ضدبشری و ضدانسانی و همچنین مسائلی مانند حق وتو، ساز و کارهای شورای امنیت سازمان ملل را به اندازه‌ای تنزل داده که در مقابل این جنایات، هیچ کاری از آن ساخته نیست و کاملا منفعل است.

امیر سرتیپ حاتمی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی، عاملی که می‌تواند برای کشورها توازن و تعادل ایجاد کند، قدرت دفاعی است و در این بین، قدرت پدافند هوایی جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد، افزود: اگر رزمندگان مقاومت فلسطین از تعدادی سامانه پدافند هوایی برخوردار بودند و رژیم صهیونیستی  احساس می‌کرد که تعدادی از هواپیماهای آنها می‌تواند هدف قرار گیرد، شرایط دیگری در غزه حاکم می‌شد؛ اما با این وجود رزمندگان فلسطینی در جبهه زمینی، توانسته اند، جنایتکاران رژیم صهیونیستی را زمین گیر کنند.

مشاور فرمانده معظم کل قوا با اشاره به روند پیشرفت و رشد جوامع طی قرن‍های اخیر گفت: تا به امروز در دنیا سه انقلاب صنعتی اتفاق افتاده است که در حال حاضر ما در آستانه انقلاب صنعتی چهارم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب صنعتی اول قرن هجدهم میلادی آغاز و مکانیزه شدن صنایع را در نوردید و در زندگی بشر تغییرات اساسی ایجاد شد. در انقلاب صنعتی دوم نیز اتفاقات بزرگی رخ داد و کشاورزی، بهداشت و درمان پیشرفت کرد؛ درحالی که از ابتدای انقلاب صنعتی اول، کشور ما دچار درگیری‌های داخلی بود و از آن‌چیزی که در دنیا اتفاق می‌افتاد غافل و بی خبر بودند.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه زمانی که انقلاب صنعتی دوم در جهان اتفاق افتاد، در ایران اواخر دوره قاجاریه بود؛ لذا باز هم ما در عقب‌افتادگی و غفلت کامل بودیم و جنگ جهانی اول نیز ایران را در معرض فروپاشی کامل قرار داده بود افزود: جهش در حوزه دیجیتال و پردازش اطلاعات، قلب انقلاب صنعتی سوم است و خوشبختانه در این حوزه، ما بخشی از عقب‌افتادگی خود را خصوصاً پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با سرعت جبران کردیم.

مشاور فرمانده معظم کل قوا با تاکید بر اینکه امروز در آستانه انقلاب صنعتی چهارمی هستیم که ویژگی‌ها و فناوری‌های برجسته آن در حال آشکار شدن است، تصریح کرد: امروز پدیدآورنده هوش مصنوعی ابراز نگرانی می‌کند که این فناوری چه اتفاقی را را رقم خواهد زد و حوزه‌های دیگری نیز نظیر روباتیک، زیست فناوری، فراصوت، فضایی و… از ماحصل‌ها دستاوردهای انقلاب صنعتی جدید هستند.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه امروز عمق و دامنه تأثیر این تحولات در زندگی بشر فزاینده است، گفت: ما در حوزه پدافند هوایی نمی‌دانیم که در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده با چه فناوری هایی مواجه ایم؟ و در بحث موشک‌ها با چه سرعت و چه قدرت انفجاری مواجه هستیم؟ ریزپرنده‌ها چه نقشی ایفا خواهند کرد؟ آیا تهدید واقعی ما هواپیماها، پهپادها و موشک‌ها هستند یا ریزپرنده‌هایی هستند که از ترکیب این فناوری‌ها نظیر هوش مصنوعی، قدرت انفجاری، ارتباطات کوانتومی و… به‌یکباره با ۵۰۰۰ ریزپرنده مواجه خواهیم بود؟

وی تأکید کرد: این موضوعات نشان می‌دهد که چه رسالت و ماموریت خطیری بر دوش پژوهشگران، دانشمندان و محققین عرصه های دفاعی نهاده شده است ؛ چراکه از یک  جهت دارای یک عقب‍ماندگی تاریخی هستیم و از طرفی دیگر سرعت تحولات بسیار بالاست و از بعدی دیگر نیز عمق این تأثیرات بسیار زیاد است.
در پایان این مراسم از جمعی از پژوهشگران، محققین، نویسندگان برتر  نیروی پدافند هوایی تجلیل شد.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.