ولایت فقیه موضوعی عقلی و استدلالی است

ایسنا/سمنان  نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: ولایت فقیه موضوعی عقلی و استدلالی است. حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی ۵ دی در آستانه فرارسیدن ۷ دی، سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی در دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش استان و دست‌اندرکاران نهضت سوادآموزی در استان با تقدیر از اقدامات انجام شده در راستای نهضت سوادآموزی اظهار کرد: سالروز

کد خبر : 3026
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۴:۵۵
ولایت فقیه موضوعی عقلی و استدلالی است



ایسنا/سمنان  نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: ولایت فقیه موضوعی عقلی و استدلالی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی ۵ دی در آستانه فرارسیدن ۷ دی، سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی در دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش استان و دست‌اندرکاران نهضت سوادآموزی در استان با تقدیر از اقدامات انجام شده در راستای نهضت سوادآموزی اظهار کرد: سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی فرصتی مناسب برای خودارزیابی اقدامات صورت گرفته و بررسی نواقص و کمبودهای احتمالی در این زمینه است.

امام جمعه سمنان با تاکید بر اهمیت و ضرورت سوادآموزی در آموزه‌های دینی و اسلامی افزود: رحمت الهی بر بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران که نهضت سوادآموزی را به عنوان یک اولویت در نظام جمهوری اسلامی مطرح و پی‌ریزی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به پایین بودن نرخ بیسوادی در استان سمنان گفت: رشد کمی و کیفی سوادآموزی در کشور یکی از افتخارات بزرگ و ماندگار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: امروز سواد واقعی و موثر، بسیار فراتر از سطح سواد خواندن و نوشتن است چرا که با توجه به گسترش ارتباطات، فهم مطالب بدون ارتقای کیفی سواد ممکن نیست.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه مربیان نهضت سوادآموزی باید در کنار «آموزش و تعلیم» به «پرورش و تربیت» نیز توجه داشته باشند گفت: تبیین ارزش‌های دینی و نیز آموزش سبک زندگی اسلامی به سوادآموزان، امری ضروری است چراکه این افراد نیز حق دارند مانند سایر افراد، با موضوعات و مسائل روز آشنا شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی تبیین ضرورت‌های ایجاد و وجود نظام جمهوری اسلامی برای سوادآموزان را ضروری دانست و افزود: اصول نظام جمهوری اسلامی نظیر ولایت فقیه برای بسیاری از اقشار تحصیل‌کرده نیز تبیین نشده که لازم است در این خصوص اقدام شود.

امام جمعه سمنان ادامه داد: موضوع ولایت فقیه موضوعی استدلالی، عقلی و تحلیلی است اما متاسفانه به دلیل عدم تبیین مناسب و از سوی دیگر تبلیغات وسیع دشمنان، عده‌ای آن را بعنوان‌ دیکتاتوری مطرح می‌کنند که این امر نشان می‌دهد این افراد بر روی این مساله تفکر و تامل نکرده‌اند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان با بیان اینکه فلسفه وجود ولایت فقیه، ضدیت با دیکتاتوری است گفت: بر اساس تعریف ولایت فقیه، اگر فردی که این بار را بر دوش دارد از شروط آن خارج شود نیازی به عزل وی از این جایگاه نیست، چراکه او خود به خود مُنعزل [و بی‌اعتبار] می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب «ولایت فقیه» امری سنگین‌تر و خطیرتر از مرجعیت دینی است اظهار کرد: مرجعیت شامل احکام دینی و شرعی می‌شود در حالیکه ولایت فقیه علاوه بر آن احکام اجتماعی، سیاسی و غیره را نیز دربرمی‌گیرد.

امام جمعه سمنان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش نظام جمهوری اسلامی برای دسترسی همگان به خدمات آموزشی گفت: یکی از سیاست‌های ارزشمند نظام جمهوری اسلامی این است که زمینه تحصیل و سوادآموزی همگان حتی اتباع خارجی را نیز فراهم کرده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان برنامه‌ریزی برای سوادآموزی اقشار غیربومی حاضر در استان را ضروری عنوان کرد و افزود: سوادآموزی در جامعه، شاخصهای فرهنگی را ارتقا می‌دهد لذا این امر باید در سطوح بالاتر نیز ادامه یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به مطالبه گروه‌هایی از زنان و دختران بویژه در نقاط روستایی برای دسترسی به زیرساخت‌های آموزشی گفت: زمینه ادامه تحصیل دختران در نقاط محروم و کمتر برخوردار باید مانند سایر نقاط استان فراهم باشد.

امام جمعه سمنان با رد اثر منفی ازدواج دختران بر ادامه تحصیل آنان اظهار کرد: ازدواج به هیچ عنوان مانعی برای ادامه تحصیل دختران و زنان محسوب نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان توجه به ابعاد مختلف دانش در عصر کنونی را ضروری دانست و گفت: یکی از دانش‌های مورد نیاز جامعه در دوران فعلی، دانش و سواد رسانه‌ای است لذا نباید سوادآموزی را به صِرف خواندن و نوشتن محدود کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به نقش مربیان و معلمان در هدایت شخصیتی دانش‌آموزان و سوادآموزان خاطرنشان کرد: معلمان از آنجا که الگوهای عینی دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف محسوب می‌شوند باید نسبت به رفتارهای فردی و اجتماعی خود حداکثر دقت و حساسیت را داشته باشند.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.