خداحافظی نفت از سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۰ درصدی

قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، کاهش تولید و تدابیر جهانی برای مهار تورم که باعث نوسان شدید قیمت‌ها شد، سال ۲۰۲۳ را با حدود ۱۰ درصد کاهش به پایان می برد که نخستین کاهش سالانه در دو سال اخیر است. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت روز جمعه که آخرین روز معاملات سال

کد خبر : 3077
تاریخ انتشار : جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
خداحافظی نفت از سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۰ درصدی



قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، کاهش تولید و تدابیر جهانی برای مهار تورم که باعث نوسان شدید قیمت‌ها شد، سال ۲۰۲۳ را با حدود ۱۰ درصد کاهش به پایان می برد که نخستین کاهش سالانه در دو سال اخیر است.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت روز جمعه که آخرین روز معاملات سال ۲۰۲۳ است، ۱۸ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۷۷ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۱ سنت افزایش در ساعات اولیه معاملات بازار آسیا، ۷۱ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه معامله شد.

معاملات نفت برنت روز پنج شنبه با دو دلار و ۳۹ سنت کاهش و شاخص نفت آمریکا با دو دلار و ۳۴ سنت کاهش، بسته شده بودند.

هر دو شاخص در مسیر ثبت کاهش ۱۰ درصدی در سال ۲۰۲۳ هستند که نخستین کاهش سالانه از زمان همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۲ است که تقاضا، سقوط کرده و باعث کاهش قیمت‌ها شده بود.

نفت همچنین به دلیل نگرانی‌های پیرامون تقاضا که ریسکهای عرضه ناشی از تنشهای ژئوپلیتیکی خاورمیانه را تحت الشعاع قرار داده و کاهش تولیدی که برای حمایت از قیمت‌ها ناکافی بوده، برای سومین ماه متوالی کاهش داشته و هر دو شاخص، تقریبا ۲۰ درصد از بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۳، پایین‌تر رفته‌اند.

پس از توافق تولیدکنندگان اوپک و متحدانشان برای کاهش تولید، قیمت‌ها در سپتامبر، به بالاترین رکورد سال ۲۰۲۳ صعود کردند و این نگرانی‌ها ایجاد شد که تقاضا از از عرضه بالاتر خواهد رفت.

همچنین پس از ریزش سه درصدی در معاملات روز پنج شنبه که با اعلام آمادگی شرکتهای کشتیرانی بیشتری برای ترانزیت از مسیر دریای سرخ روی داد، قیمت‌ها روز جمعه ثابت بودند.

شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک تقریبا همه کشتی‌های کانتینری را که بین آسیا و اروپا حرکت می‌کنند، از کانال سوئز عبور می‌دهد و تنها تعداد معدودی از کشتی‌های این شرکت از سمت آفریقا، عبور می‌کنند. شرکت فرانسوی CMA CGM هم اوایل هفته جاری اعلام کرد که تعداد کشتی‌های عبوری از کانال سوئز را افزایش می‌دهد.

 فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز در این باره گفت: تصور این است که مسیر دریای سرخ در حال بازگشایی است و عرضه را سریعتر به بازار می رساند.

شرکتهای بزرگ کشتیرانی در اوایل دسامبر پس از حملاتی که به  کشتی‌های صورت گرفت، استفاده از مسیرهای دریای سرخ و کانال سوئز را متوقف کردند.

بر اساس گزارش رویترز، اقدامات دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان برای مهار تورم بالا هم رشد قیمت‌های نفت را مهار کرد و مانع هرگونه افزایش قیمت شد. با این حال، سرمایه گذاران و تحلیلگران می گویند کاهش نرخ بهره در مناطق مصرف کننده بزرگ در سال ۲۰۲۴ و افت ارزش دلار، باعث افزایش تقاضا برای نفت می‌شود.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.