تشنگی “الغدیر” تامین آب شرب ساوه را به منابع آبی زیرزمینی گره زد

ایسنا/مرکزی مدیر امور منابع آب ساوه گفت: کاهش منابع آبی ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر این شهرستان متاثر از کاهش نزولات آسمانی، موجب شد تا برای تامین نیاز آب شرب ساوه اقدام به حفر چاه آب و بهره‌برداری از منابع آبی زیرزمینی شود. مجید امیرحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، برای تامین آب اضطراری شهر

کد خبر : 3216
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۵
تشنگی “الغدیر” تامین آب شرب ساوه را به منابع آبی زیرزمینی گره زد



ایسنا/مرکزی مدیر امور منابع آب ساوه گفت: کاهش منابع آبی ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر این شهرستان متاثر از کاهش نزولات آسمانی، موجب شد تا برای تامین نیاز آب شرب ساوه اقدام به حفر چاه آب و بهره‌برداری از منابع آبی زیرزمینی شود.

مجید امیرحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، برای تامین آب اضطراری شهر ساوه در شرایط بحرانی، برنامه ریزی های لازم توسط شرکت آب منطقه‌ای مرکزی و آب و فاضلاب استان مرکزی و شهرستان بعمل آمده است و مقرر شده که ۶ حلقه چاه جدید و ۱۰ حلقه چاه قبلی آبفای استان که قابلیت بهره برداری نداشته از طریق جابجایی، کف شکنی و سایر اقدامات لازم جهت بهره‌برداری آمده شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر مجوزهای لازم توسط شرکت آب منطقه‌ای مرکزی برای حفر ۱۶ حلقه چاه در قالب طرح اضطرار صادر شده است که با توجه به محدودیت اعتبارات عملیات اجرایی جهت حفر دو حلقه چاه آغاز شده و با تامین اعتبار، حفر سایر چاه‌های برنامه ریزی شده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیر امور منابع آب ساوه در ادامه با با اشاره به اینکه هم اکنون حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر ساوه به کمتر از ۱۹.۵ میلیون متر مکعب رسیده است، اظهار کرد: از این میزان آب ذخیره شده در دریاچه سدالغدیر تنها ۴.۵ متر مکعب، قابل بهره برداری است.

وی گفت: در حال حاضر دبی ورودی سد الغدیر ۴۰۰ لیتر در ثانیه است و منابع آبی ذخیره شده در دریاچه این سد به مصارف شرب شهر ساوه تخصیص داده می شود.

به گزارش ایسنا، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۱ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال ۷۲ با هدف تامین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.