ره‌پیک: عدم احراز صلاحیت‌ها در انتخابات با اجرای قوی مرحله پیش‌ثبت‌نام کاهش می‌یابد

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان گفت: اگر مرحله پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام را در انتخابات قوی اجرا کنیم، سهم بسیار موثری در کاهش عدم احراز صلاحیت خواهد داشت. به گزارش ایسنا، سیامک ره پیک امشب در یک گفت و گوی تلویزیونی با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی و نظارت،

کد خبر : 3250
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵
ره‌پیک: عدم احراز صلاحیت‌ها در انتخابات با اجرای قوی مرحله پیش‌ثبت‌نام کاهش می‌یابد



قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان گفت: اگر مرحله پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام را در انتخابات قوی اجرا کنیم، سهم بسیار موثری در کاهش عدم احراز صلاحیت خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، سیامک ره پیک امشب در یک گفت و گوی تلویزیونی با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی و نظارت، اظهار کرد: طبق قانون کسانی که در هیات اجرایی تایید صلاحیت نشدند، حق اعتراض به هیات نظارت داشتند. این هیات هم طبق قانون صلاحیت همه داوطلبان چه آنها که تایید شد چه تایید نشده اند یا عدم احراز گرفته اند، را بررسی کرد. صلاحیت ۲۱ هزار نفر در ۵۰ روز بررسی شد و ۱۴ دی نتایج به فرمانداری ها و وزارت کشور  و ۱۵ دی نتایج به داوطلبان اعلام شد.

وی افزود: از امروز ۱۷ دی سه روز فرصت اعتراض به نتایج بررسی هیات های نظارت شروع شد و تا ۱۹ دی ادامه می یابد. امروز حدود ۳ هزار نفر اعتراض خود را ثبت کرده اند. حدود یک ماه شورای نگهبان فرصت بررسی این اعتراضات را دارد.

ره پیک درباره احرار نشدن صلاحیت برخی داوطلبان ، گفت: عدم احراز صلاحیت یک قسمی در کنار تایید و عدم تایید است و عدم احراز صلاحیت در قانون فعلی وجود دارد. در این دوره صلاحیت ۲۱ هزار نفر بررسی شد. در دوره قبل این تعداد ۱۶ هزار نفر بود. مرحله پیش ثبت نام که الکترونیکی بود، ورود ابتدایی و آسان بود و همین الکترونیکی بودن ثبت نام را راحت تر کرد و تعداد ثبت نام‌ها بیشتر شد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در همین قانون جدید انتخابات تلاش شده که مهلت بررسی صلاحیت ها بیشتر شود که نکته خوبی بود اما در خود قانون جدید انتخابات سه قسم تایید، عدم تایید و عدم احراز صلاحیت وجود دارد. در مورد عدم احراز مثلا برخی افرادی هستند که اطلاعات کامل نداده اند یا اطلاعات کاملی از آنها وجود ندارد و هیات نظارت نتوانسته اطلاعاتی برای بررسی پیدا کند. مثلا آدرسی داده شده که افراد وقتی برای بررسی مراجعه کرده اند، چنین فردی در این محل وجود نداشته است. در این موارد نمی شود شرایط احراز شود. اگر زمان خیلی موسع باشد شاید بتوان عدم احراز کمتر شود.

ره پیک تاکید کرد: اگر مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام را قوی اجرا کنیم، سهم بسیار موثری در کاهش عدم احراز صلاحیت خواهد داشت. باید تلاش شود موارد عدم احراز کاهش یابد که در این دوره در این زمینه شرایط بهتری نسبت به دوره قبلی داریم.

وی همچنین افزود: شورای نگهبان در این مرحله به اعتراض داوطلبان رسیدگی می کند. در قانون این مرحله، آخرین مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان است.

ادامه دارد . . .



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.