خشکسالی برفی در مناطق کوهستانی/ لزوم مدیریت مصرف آب در کشور

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: اگر طی آذرماه و دی ماه برف خوبی دریافت شود، با توجه به اینکه با افت دما به‌ویژه در مناطق کوهستانی همراه می‌شود، یخ می‌زند و ماندگاری بالاتری دارد و می‌تواند در بهار چشمه‌ها را پر آب کند ولی متاسفانه در این دو

کد خبر : 3607
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۶:۳۹
خشکسالی برفی در مناطق کوهستانی/ لزوم مدیریت مصرف آب در کشور



رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: اگر طی آذرماه و دی ماه برف خوبی دریافت شود، با توجه به اینکه با افت دما به‌ویژه در مناطق کوهستانی همراه می‌شود، یخ می‌زند و ماندگاری بالاتری دارد و می‌تواند در بهار چشمه‌ها را پر آب کند ولی متاسفانه در این دو ماه برف چندانی نبارید بنابراین با خشکسالی برفی شدیدی در مناطق کوهستانی روبرو هستیم.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا افزود: گرمای هوای تقریبا همه نقاط کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) بالاتر از حد نرمال بوده است، به‌گونه‌ای که آبان و آذرماه گرم‌ترین آبان و آذر تاریخ کشور بوده‌اند.

وی با بیان اینکه بارش در تمام استان‌های مرکزی، جنوبی و نیمه شرقی کشور به‌شدت زیر حد نرمال بوده است، گفت:  بارندگی کشور به‌طورمیانگین در سال آبی جاری  ۴۸ درصد کمتر از حد نرمال بوده است. بیشترین کم‌بارشی در استان‌های تهران، سمنان، خراسان رضوی، مرکزی، اصفهان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد ثبت شده است. برخی استان‌ها مثل فارس بالای ۷۰ درصد و تهران بیش از ۵۰ درصد دچار کم‌بارشی بوده‌اند.

به گفته ضیاییان وضعیت بارندگی طی این مدت در استان‌های غربی مثل کرمانشاه، تا حدودی ایلام،‌ کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل دریای خزر و خراسان شمالی در حد نرمال یا اندکی بیش از حد نرمال بوده است.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی طی هفته اول بهمن‌ماه توضیح داد: روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه (۳ تا ۵ بهمن‌) از غرب تا شمال غرب و جنوب غرب بارندگی خواهیم داشت، به‌گونه‌ای که حوزه زاگرس از چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، ایلام، کردستان و تهران و سمنان و سواحل شمال کشور بارندگی دریافت می‌کنند. عمده بارش‌ها در سواحل گیلان، تا حدودی مازندران و نوار غربی یعنی غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، شمال غرب کرمانشاه خواهد بود ولی در دشت خوزستان، جنوب ایلام و تقریبا در مناطق شرقی و مرکزی کشور بارش نخواهیم داشت.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: هفته دوم بهمن ماه موج بارشی دیگری از کشور عبور می‌کند که امیدواریم گسترش جنوبی‌تری داشته باشد و استان‌هایی مثل فارس، بوشهر را دربرگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه طی ماه جاری بارش برف بیشتر می‌شود، تصریح کرد: با این وجود بی‌هنجاری دمایی باعث می‌شود مقدار بارش برف کمتر از حد نرمال باشد. به هر حال این دو موج موجب بارش برف به‌ویژه در ارتفاعات می‌شود اما برفی که تاکنون ذخیره شده نسبت به شرایط نرمال خیلی کمتر است و با توجه به اینکه اندکی زمان مانده تا به نیمه سال آبی برسیم، مقدار بارش برف همچنان کمتر از حد نرمال است.

وظیفه اضافه کرد: اگر طی آذرماه و دی ماه برف خوبی دریافت شود، با توجه به اینکه با افت دما به‌ویژه در مناطق کوهستانی همراه می‌شود، یخ می‌زند و ماندگاری بالاتری دارد ولی متاسفانه در این دو ماه برف چندانی نگرفتیم بنابراین با خشکسالی برفی شدیدی در مناطق کوهستانی روبرو هستیم.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور یادآور شد: بارش برف در این مناطق مانند ذخیره آب در پشت سد است که به‌تدریج ذوب می‌شود و چشمه‌ها را پرآب و رودخانه‌ها را جاری می‌کند ولی بارش برف در سال جاری به‌شدت زیر حد نرمال و دما بالاتر از حد نرمال بوده است. این شرایط باعث می‌شود که هم برف کم‌تری ببارد و هم برف باریده شده زودتر از موعد ذوب شود، در نتیجه ذخیره برفی نسبت به شرایط نرمال بسیار بسیار کمتر است.

وی ابراز امیدواری کرد: با افزایش بارش‌ها طی بهمن‌ماه تا حدودی شرایط ذخایر برفی نسبت به ماه گذشته بهتر شود.

وظیفه در پایان گفت: با توجه به کاهش بارش به‌ویژه خشکسالی برفی لازم است در جهت مدیریت مصرف آب تمهیداتی در زمینه فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی اندیشیده شود. مردم نیز آب را بهینه مصرف کنند.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.