گشایش‌های جدید در مناسبات با ترکیه ایجاد می‌شود/ حجم روابط تجاری ۹ ماه اخیر ۸/۵میلیارد دلار است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با بیان این که حجم روابط تجاری ایران و ترکیه در ۹ ماه اخیر بالغ بر ۸/۵ میلیارد دلار است، گفت: برای رسیدن سطح روابط اقتصادی دو کشور به رقم ۳۰ میلیارد دلار باید برخی موانع بانکی، تعرفه‌ای و ساختاری در دو کشور حل و فصل شود. به گزارش

کد خبر : 3729
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
گشایش‌های جدید در مناسبات با ترکیه ایجاد می‌شود/ حجم روابط تجاری ۹ ماه اخیر ۸/۵میلیارد دلار است


سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با بیان این که حجم روابط تجاری ایران و ترکیه در ۹ ماه اخیر بالغ بر ۸/۵ میلیارد دلار است، گفت: برای رسیدن سطح روابط اقتصادی دو کشور به رقم ۳۰ میلیارد دلار باید برخی موانع بانکی، تعرفه‌ای و ساختاری در دو کشور حل و فصل شود.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه هفته گذشته به دعوت همتای ترکیه‌ای خود و به منظور انجام سفر رسمی، در رأس یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی عازم آنکارا شد که حاصل این سفر فشرده یک روزه امضای ۱۰ سند همکاری مشترک بین دو کشور ایران و ترکیه بود.

در جریان این سفر، هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه با حضور  سید ابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان برگزار شد و مقامات دو کشور پس از حضور در این نشست، در حضور روسای جمهور، ۱۰ سند همکاری در زمینه‌های فرهنگی، رسانه و ارتباطات، حمل و نقل ریلی و هوایی،‌ برق، انرژی و اقتصادی و مناطق آزاد تجاری امضا کردند.

گشایش‌های جدیدی در مناسبات با ترکیه ایجاد می‌شود/ حجم روابط تجاری دو کشور۸/۵ میلیارد دلار است

این اسناد همکاری از سوی وزیران امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و رئیس شرکت توانیر جمهوری اسلامی ایران و وزریران صنعت و فناوری، حمل و نقل و زیرساخت، انرژی و منابع طبیعی، کشور، فرهنگ و گردشگری، رئیس سازمان ارتباطات ریاست جمهوری و معاون وزیر تجارت ترکیه به امضا رسید.

شامگاه چهارشنبه  نیز در ادامه برنامه‌های سفر رسمی رئیسی به ترکیه، نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، براساس اخبار اعلام شده در این نشست ۴۰۰  نفر از فعالان اقتصادی ایران و ترکیه  و تعداد قابل توجهی از اعضای کابینه دولت اردوغان حضور داشتند.

رییس‌جمهور ایران در جریان این سفر طبق روال سفرهای دو جانبه پیشین خود به دیگر کشورها با حضور در جمع ایرانیان ساکن در این کشور همسایه به سخنرانی پرداخت.

گشایش‌های جدیدی در مناسبات با ترکیه ایجاد می‌شود/ حجم روابط تجاری دو کشور۸/۵ میلیارد دلار است

در پایان سفر رییس‌جمهور اسلامی ایران به ترکیه، دو کشور با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن تاکید بر ضرورت تلاش برای ارتقای حداکثری حجم تجارت فی‌مابین، جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه را محکوم و خواستار توقف فوری حملات رژیم اسرائیل، رفع فوری و بدون قید و شرط محاصره ظالمانه نوار غزه و ارسال فوری، کافی و بدون مانع کالاها و خدمات ضروری به مردم فلسطین شدند.

«محمد حسن حبیب‌الله‌زاده» سفیر ایران در ترکیه در گفت‌وگو با ایسنا در  مورد محتوای  ۱۰ سند امضا شده بین مقامات دو کشور ایران و ترکیه در جریان سفر رییس‌جمهور کشورمان به آنکارا گفت: سفر رییس‌جمهور محترم کشورمان به ترکیه بنا به دعوت جناب آقای اردوغان که سال گذشته به تهران سفر کرده بود و در راستای سیاست همسایگی دولت سیزدهم و همچنین به منظور حضور در هشتمین نشست کمیته عالی راهبردی دو کشور و همچنین تبادل نظر پیرامون مسائل منطقه‌ای جهان اسلام، فلسطین و بین‌المللی و نیز توسعه مناسبات دوجانبه از جمله روابط اقتصادی و تجاری انجام شد.

«محمد حسن حبیب‌الله‌زاده» سفیر ایران در ترکیه

ترکیه جزو پنج کشور اول شریک تجاری ایران است

وی با بیان این که روابط با ترکیه به عنوان یک کشور همسایه و دوست برای جمهوی اسلامی ایران مهم است و مهمتر اینکه این کشور جزو پنج کشور اول شریک تجاری ایران هم به شمار می‌رود، افزود: در این سفر خوشبختانه ۱۰ سند در حوزه‌های مختلف از جمله علمی و فناوری، حمل و نقل، انرژی، نفت و گاز، پتروشیمی، برق، مناطق آزاد تجاری، کنسولی، فرهنگی، رسانه و ارتباطات و برخی حوزه‌های دیگر به امضای طرفین رسید که هر کدام از این اسناد به نوبه خود حائز اهمیت زیادی است.

بسیاری از اسناد امضا شده در سفر رییس‌جمهور به ترکیه ماهیت اقتصادی دارند

سفیر ایران در ترکیه  در پاسخ به این سوال که  این سفر در بعد عملی چقدر می‌تواند به گسترش روابط دو کشور به خصوص حوزه اقتصادی کمک کند؟ اظهار کرد: ایران و ترکیه دو کشوری هستند که بنا به سابقه دوستی، همسایگی و پیوندهای ریشه‌دار فرهنگی و تاریخی به نوعی الزام به همکاری دارند. خوشبختانه بسیاری از اسناد امضا شده در این سفر ماهیت اقتصادی دارند و بخش مهمی از مذاکرات روسای محترم دو کشور و همچنین وزرای همراه هیات نیز درباره مسائل اقتصادی بوده است.

وی گفت: همچنین وزیران همراه آقای رییس‌جمهور قبل از برگزاری نشست رسمی روسای‌جمهور و شورای‌عالی روابط، با همتایان ترکیه‌ای خود جلسات تخصصی برگزار و در خصوص زمینه‌های مورد نظر در حوزه هر وزارتخانه تفاهماتی را صورت دادند و سپس نتایج را برای طرح در نشست عمومی شورای‌عالی همکاری ایران و ترکیه در حضور روسای‌جمهور ارایه کردند.

 شاهد گشایش‌های جدیدی در مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور خواهیم بود

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این که انتظار می‌رود با پیگیری این توافقات و اجرایی شدن اسناد جدید و همچنین پیگیری اسناد قبلی، شاهد گشایش‌های جدیدی در مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور باشیم، خاطرنشان کرد: دو کشور همانطور که در بیانیه پایانی سفر نیز ذکر شده است؛ توافق کردند از سازوکارها و موافقتنامه‌های دوجانبه موجود به ویژه کمیسیون مشترک اقتصادی، موافقت‌نامه‌ها و کمیته‌های همکاری دوجانبه در زمینه‌های حمل و نقل، گمرک، مرزی، کشاورزی و … با هدف اجرای کامل مفاد آن‌ها و در حوزه‌های مورد اشاره نهایت بهره را ببرند و با گسترش زمینه سرمایه‌گذاری در کشورهای یکدیگر به تشویق سرمایه‌گذاری‌های متقابل کمک کنند.

 وی گفت: همچنین توافق شد به زودی نشست کمیته مشترک همکاری‌های کشاورزی ایران و ترکیه توسط وزیران مربوطه دو کشور برگزار شود.

گشایش‌های جدیدی در مناسبات با ترکیه ایجاد می‌شود/ حجم روابط تجاری دو کشور۸/۵ میلیارد دلار است

حجم فعلی روابط تجاری ایران و ترکیه بالغ بر ۸/۵ میلیارد دلار است

سفیر ایران در ترکیه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر حجم روابط اقتصادی دو کشور به چه میزان است و چه موانعی وجود دارد که حجم مبادلات دو  کشو به رقم ۳۰ میلیارد دلار برسد؟ گفت: طبق آخرین آمارهای اعلام شده در  ۹ ماه اول ۱۴۰۲ حجم روابط تجاری ایران و ترکیه بالغ بر ۸/۵ میلیارد دلار بوده است. البته این رقم با ظرفیت‌های اقتصادی موجود در دو کشور فاصله زیادی دارد و به همین دلیل نیز روسای دو کشور مصمم به ارتقای روابط اقتصادی دوجانبه هستند.

برای گسترش روابط تجاری ایران و ترکیه برخی موانع بانکی، تعرفه‌ای و ساختاری باید حل و فصل شود

حبیب‌الله‌زاده با بیان این که رقم مورد اشاره «۳۰ میلیارد دلار» یک هدف گذاری است که می بایست با اراده و تلاش مجدانه وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در هر دو کشور، به سوی این هدف حرکت کرد، یادآور شد: در این میان برخی موانع بانکی، تعرفه‌ای و ساختاری در دو کشور باید حل و فصل شود که در این سفر پیرامون آنها صحبت شد.

وی تصریح کرد: دامنه گفت‌وگوهای ایران و ترکیه برای ارتقای سطح روابط اقتصادی طیف وسیعی از مسائل را در برمی‌گیرد که از  جمله تسهیل ترانزیت جاده‌ای، ریلی، کریدورهای حمل و نقل، تعرفه‌های تجاری، مسائل بانکی، بازارچه های مرزی و تقویت تجارت استانهای مرزی، ایجاد پایانه‌های جدید در مرز ها  و بسیاری دیگر از موضوعات را باید اشاره کرد.

اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در سطح وزیران مربوطه به زودی در تهران برگزار می‌شود

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در پاسخ به این سوال که برنامه‌های پیش روی دو کشور برای اجرایی کردن توافقات انجام شده چیست؟ گفت: قطعا اجرایی شدن اسناد و توافقات صورت گرفته بسیار حائز اهمیت است و نقش کلیدی در توسعه مناسبات دارد و به همین دلیل نیز در این سفر تصمیم گرفته شد که اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نیز در سطح وزیران مربوطه به زودی در تهران برگزار شود.

وی با بیان این که کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ذیل خود چندین کمیته تخصصی نظیر حمل و نقل، تجارت، بهداشت، انرژی، مالی و غیره را دارد، ادامه داد : اجرایی شدن توافقات صورت گرفته و یافتن راهکاری های عملی برای پیگیری اسناد امضا شده از محورهای اصلی است که در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته‌های تخصصی آن خواهد بود.

 در نشست تجاری ایران و ترکیه چه گذشت؟

سفیر ایران در آنکارا در مورد نشست تجاری ایران و ترکیه در جریان سفر  رئیسی به این کشور همسایه گفت: به هنگام سفر جناب آقای دکتر رئیسی به آنکارا، فوروم مشترک تجاری ایران و ترکیه با شرکت ۴۰۰ نفر از فعالان تجاری، اقتصادی و شرکت‌ها برگزار شد. این جلسه در دو بخش برنامه‌ریزی شد. در بخش نخست شرکت‌های ایرانی و ترکیه‌ای جلسات مشترک(B2B) برگزار کردند و پیرامون زمینه های همکاری تجاری به صورت دو به دو گفت‌وگوهایی را صورت دادند. در ادامه با حضور وزیر تجارت ترکیه، رئیس تجارت خارجی ترکیه، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران به گفت‌وگوهای تخصصی در خصوص توسعه مناسبات تجاری پرداختند. در سخنرانی‌های افتتاحیه روسای بخش‌های خصوصی ایران و ترکیه همگی بر عزم توسعه مناسبات و رفع موانع تاکید داشتند.

گشایش‌های جدیدی در مناسبات با ترکیه ایجاد می‌شود/ حجم روابط تجاری دو کشور۸/۵ میلیارد دلار است

وی در همین ارتباط افزود: نشست تجاری ایران و ترکیه در بخش دوم با حضور همه اعضای رسمی هیات‌های دو کشور و سخنرانی روسای جمهور ادامه یافت. نکته مهم این دیدار، حضور مشترک روسای جمهور ایران و ترکیه و وزرای کابینه بود که حاوی پیام مهمی به جامعه تجاری مبنی بر علاقه‌مندی مشترک بخش خصوصی و دولتی برای توسعه همکاری‌هاست.

بسیاری از اسناد امضا شده بین ایران و ترکیه، عملیاتی شده و یا در حال اجرا و پیگیری هستند

سفیر ایران در ترکیه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر به چه میزان از توافقات پیشین دو کشور اجرایی شده است؟ گفت: خوشبختانه مناسبات اقتصادی و تجاری کشورمان با ترکیه روند خوبی دارد و بسیاری از اسناد عملیاتی شده و یا در حال اجرا و پیگیری هستند، البته برخی موضوعات هم نیاز به پیگیری بیشتر و جدی‌تری دارند که امیدواریم بعد از این سفر، این اقدامات هم تسریع گردد و روند مناسبات با سرعت بیشتری پیش برود.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.