مجلس مقصر شرایط فعلی است یا خیر؟/ تکذیب ثبت‌نام طائب

برگزاری مناظره بین دو نماینده فعلی و پیشین مجلس، آماری از استان‌هایی که فعلا امکان برگزاری انتخابات خبرگان را ندارند و تکذیب ثبت‌نام و رد صلاحیت حسین طائب برای انتخابات خبرگان از جمله اخبار انتخاباتی امروز – چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲- بودند. به گزارش ایسنا، بر اساس آمار منتشرشده، از بین ۵۰۴ نفری که برای

کد خبر : 3799
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱
مجلس مقصر شرایط فعلی است یا خیر؟/ تکذیب ثبت‌نام طائب


برگزاری مناظره بین دو نماینده فعلی و پیشین مجلس، آماری از استان‌هایی که فعلا امکان برگزاری انتخابات خبرگان را ندارند و تکذیب ثبت‌نام و رد صلاحیت حسین طائب برای انتخابات خبرگان از جمله اخبار انتخاباتی امروز – چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲- بودند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار منتشرشده، از بین ۵۰۴ نفری که برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند تاکنون صلاحیت ۱۳۸ نفر تایید شده است و ۱۲۰ نفر به رد صلاحیت خود اعتراض کرده‌اند. بر اساس آماری که تاکنون وجود دارد، در ۱۰ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کمتر یا مساوی بودن تعداد افراد تایید صلاحیت‌شده به نسبت تعداد کرسی‌های استان، امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد.

مناظره عباسی و جمالی در ایسنا

مناظره انتخاباتی میان فریدون عباسی نماینده اصولگرای کازرون در مجلس یازدهم با محمد جواد جمالی نوبندگانی نماینده اصلاح‌طلب فسا در مجلس دهم صبح امروز در ایسنا برگزار شد. در این مناظره جمالی مجلس را مقصر شرایط فعلی دانست و عباسی با وی مخالفت کرد.

عباسی در ارزیابی خود از فضای سیاسی جامعه در آستانه انتخابات گفت: خیلی نمی‌توانیم بگوییم رقابت بین جریانات سیاسی است. به خصوص خارج از تهران؛ در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها بیشتر رقابت‌ها محلی و طایفه‌ای است به خصوص در جاهایی که قومیت‌ها مختلفی زندگی می‌کنند. بیشتر فکر می‌کنند نماینده که به مجلس می‌آید یک رئیس‌جمهور منطقه‌ای انتخاب می‌کنند که قدرتش از رییس‌جمهور بالاتر است. توقعی که مردم از نماینده دارند، توقع قانون‌گذاری نیست. اینقدر این توقع پایین است که می‌توانم بگویم کمتر از یک درصد از ما قانونگذاری بخواهند بیشتر یک مسئول اجرایی می‌خواهند که کار تمام ادارات شهرستان و وزرا را انجام دهد. هر قومیتی انتظار دارند نماینده از محل آن‌ها انتخاب شوند. از نظر من این  فضا حاکم است بر فضای انتخابات و من فضا را خیلی سیاسی نمی‌دانم.

مجلس مقصر شرایط فعلی است یا خیر؟/ تکذیب ثبت‌نام طائب
مناظره محمد جواد جمالی و فریدون عباسی در ایسنا

همچنین جمالی در بخشی از اظهارات خود یادآور شد: در حوزه انتخابیه کلانشهرها بحث لیست‌ها خیلی مهم است. چون مردم کاندیداها را نشناخته و عمدتا به لیست رای می‌دهند. به عنوان مثال در مجلس دهم در تهران هر ۳۰ نفر از لیست امید رای آورد اما در مجلس یازدهم هر ۳۰ نماینده تهران از لیست اصولگرایان رای آوردند. اکنون نیز این‌گونه است. فردی که جزو لیست نباشد خیلی برای خودش شانسی قائل نیست که رای بیاورد. تاکید می‌کنم که در کلانشهرها مردم کم‌تر دنبال حل مسائل شخصی خود با نماینده‌ها هستند.

امروز همچنین پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به برنامه‌های صدا و سیما برای تبلیغات رادیو و تلویزیونی داوطلبان انتخابات، گفت: با مراجعه به آرشیو سازمان و صفحات سیاسی روزنامه‌ها و مقایسه تولیدات سازمان در این دوره و دوره‌های قبل‌تر، مشخص می‌شود که آیا سازمان در این دوره بیشتر کار کرده یا دوره‌های گذشته انتخابات. زمان شروع برنامه‌های اننتخابات، زمان تشکیل ستاد انتخابات رسانه ملی، اقدام به تشکیل و ایجاد ۲۰۰ کانال رادیو و تلویزیونی و تولیدات شبکه خبر در این حوزه را بررسی کنند.

حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری دلسوزانه و واقع‌بینانه بحث تکلیف بودن انتخابات و حق دانستن مداخله آحاد ملت در تعیین سرنوشت خود را مطرح کردند، تاکید کرد: در این چند روز باقی‌مانده تا نهایی شدن تاییدصلاحیت‌شدگان، شورای نگهبان باید با نصب‌العین قرار دادن تاکیدات مکرر رهبری انتخابات را رقابتی کند.

انتخابات در دیگر رسانه‌ها؛ تکذیب رد صلاحیت طائب

این روزها خبری مبنی بر رد صلاحیت حسین طائب رئیس پیشین سازمان اطلاعات سپاه برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری منتشر شده. به گفته برخی رسانه‌ها این در حالی است که حسین طائب برای کاندیداتوری در انتخابات خبرگان ثبت‌نام نکرده است و رد صلاحیت وی اساسا امکان نداشته است.

امروز همچنین مسعود پزشکیان نماینده صلاح‌طلب مجلس یازدهم در گفت‌وگویی اظهار کرد: من در جلسه اخیری که فعالان سیاسی مهمان رئیس جمهور بودند، به آقای رئیسی گفتم که اگر جای آنها بودم، سراغ چهره‌های اثرگذار می‌رفتم و از آنها خواهش می‌کردم که در انتخابات ثبت‌نام کنند و بعد به شورای نگهبان هم توصیه می‌کردم که با رویکردی متفاوت بحث بررسی صلاحیت‌ها را دنبال کند تا مشارکت در انتخابات به‌شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کند.

وی همچنین درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دوازدهم گفت: من از جزئیات تصمیمات جبهه اصلاحات خبر ندارم ولی بارها این مسئله را گفته‌ام که وقتی بازیکنان اصلی یک تیم در میدان حضور دارند ولی حتی بازیکنان ذخیره تیم دیگر در میدان نیستند، آیا اصلاً امکان رقابت بین این دو تیم وجود دارد؟ یک عده اصلاً در انتخابات این دوره شرکت نکردند چون این پیش‌بینی را داشتند که هیچ شانسی برای تأیید صلاحیت آنها وجود ندارد.

مجلس مقصر شرایط فعلی است یا خیر؟/ تکذیب ثبت‌نام طائب
مسعود پزشکیان

پزشکیان در ادامه تصریح کرد: این‌که ما نمی‌توانیم رقابت کنیم مسئله نیست، مسئله این است که یک تیم اصلاً بازیکنی ندارد که با تیم رقیب خود مسابقه بدهد، این‌که یک عده‌ را جمع کنیم و بگوییم که اینها مثلاً بازیکن تیم من هستند که نمی‌شود. باید کاری کرد تا بازیکنان اصلی وارد صحنه شوند تا به‌تبع آن حامیان این بازیکنان در صحنه انتخابات حاضر شوند و در افزایش مشارکت اثرگذار باشند.

محمد رضا باهنر دبیر کل تشکل اصولگرای جامعه اسلامی مهندسین هم در گفت‌وگویی با بیان اینکه اصولگرایان هنوز به وحدت نزدیک نشده‌اند، البته در بیش از ۵۰ درصد استان‌ها و شهرستان‌ها، «شورای وحدت» و «شورای ائتلاف» یکی شده‌اند، عنوان کرد: پایه‌گذار و مؤسس شورای ائتلاف، آقای رئیسی است. وقتی شورای ائتلاف تشکیل شد، طیف وسیعی در آن حضور داشتند، از آدم‌های خیلی تند و تیز و خالص‌گرا تا طیف لیبرال. وقتی آقای رئیسی به قوه قضائیه رفت، گفت که نباید در جریانات جناحی فعال باشد و برای همین، شورای ائتلاف را تحویل آقای «حداد عادل» داد. گیر قضیه که پرسیدید کجاست، در این‌جاست که طیف‌های اصولگرایی از مادون قرمز تا ماورای بنفش، باید همدیگر را تحمل کنند و همراه باشند؛ این مشکل است و باید حلش کرد.

این نماینده اصولگرای مجالس پیشین در پاسخ به این سوال که رسانه‌ها از یک «۵ ضلعی راهبری» سخن به میان می‌آورند که شامل آقایان ناطق نوری، خاتمی، سید حسن خمینی، حسن روحانی و علی لاریجانی است و آیا این ۵ ضلعی برای حمایت از لیست مشترک اصلاحات-اعتدال، دور یک میز جمع خواهند شد؟ اظهار کرد: من خیلی صریح بیان کنم که آقای ناطق، این کار را نمی‌کند. ممکن است در برخی جلسات بنشیند و مشورت بدهد اما هرگز حاضر نیست این کار را کند. آقاسیدحسن هم حتماً این کار را نمی‌کند. مثال روشن من حزب اعتدال و توسعه است. دبیر کل این حزب، آقای دکتر نوبخت است اما تقریباً همه فعالان سیاسی می‌دانند که «پدرخوانده» حزب اعتدال و توسعه، آقای روحانی است. اگر اعتدال و توسعه لیست بدهد، من نمی‌دانم که آقای روحانی آیا رسماً خواهد گفت که من از این لیست حمایت می‌کنم یا خیر؛ اما چه این کار را بکند و چه نکند، نخبگان می‌دانند که وی، پدرخوانده این حزب است؛ ولیکن آقاسیدحسن و آقای ناطق، این کار را نمی‌کنند و پدرخوانده هیچ لیستی هم نخواهند شد.

مجلس مقصر شرایط فعلی است یا خیر؟/ تکذیب ثبت‌نام طائب
حسن روحانی، علی اکبر ناطق‌نوری و سید حسن خمینی

باهنر در ادامه تصریح کرد: آقای خاتمی سابقه سیاسی دارد اما مصاحبه‌های او بوی ناامیدی می‌دهند. نمی‌خواهم بگویم که وی رسماً انتخابات را تحریم کرده است اما اینکه در میدان بیاید و تلاش کند، به نظرم این‌طور نخواهد شد. اگر [اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها] بتوانند لیست جدی داشته باشند، ممکن است خاتمی با توجه به سابقه فعالیت‌های سیاسی که داشته، وارد میدان شود. آقای لاریجانی هم هیچ‌گاه تحت عنوان جریان اصلاح‌طلبی نبوده و الان هم نیست؛ ممکن است یک‌سری اصولگرایان بگویند آقای لاریجانی، به «میانه» رفته است اما سابقه وی، اصولگرایی است و در این جریان حضور داشته و در طیف وسیع اصولگرایی، قرار می‌گیرد؛ بنابراین تصور نمی‌کنم آقای لاریجانی لیستی را امضا کند که فرض کنیم خاتمی بخواهد پایش را امضا کند.

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی میانه‌رو و دبیر کل حزب سبز ایران هم در گفت‌وگویی تاکید کرد: امکان دارد یک جریان سیاسی به این نتیجه برسد که در انتخابات پیروز نباشد، از این‌رو لیست نمی‌دهد. این موردی است که بستگی به خود آن جریان سیاسی دارد. اما لیست ندادن به معنای شرکت نکردن در انتخابات نیست.

همچنین مصطفی کواکبیان نماینده پیشین مجلس و دبیر کل حزب اصلاح‌طلب مردم‌سالاری در یک میزگرد دانشجویی بای تاکید بر اینکه مشارکت حداقلی در دهان یک عده مزه کرده است، گفت: هنوز هم برای افزایش مشارکت فرصت هست. هیچ کسی از تحریم انتخابات حرف نمی‌زند.

روزنامه‌های امروز از جمله روزنامه‌های اصولگرای «جوان» با تیتر «اصلاح‌طلبی با تحریم انتخابات سازگار نیست»، «خراسان» با تیتر «مخالف‌خوانی با میانه‌روها»، «فرهیختگان» با تیتر «در حال شناسایی نیروهای ائتلاف در استان‌ها هستیم» به نقل از برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، «صبح نو» با دو تیتر «عبور از روحانی» و «تغییرات جدی در لیست داریم» به نقل از امیر ابراهیم رسولی سخنگوی تشکل اصولگرای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا)، «رسالت» با سرمقاله‌ای به قلم محسن پیرهادی فعال سیاسی اصولگرا با تیتر «روز انتخابات و شب قدر»، «شهروند» وابسته به هلال احمر با تیتر «سهم جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در سبد ثبت‌نام انتخابات مجلس»، «ایران» وابسته به دولت با تیتر «رمزگشایی از میل سیاسی ایرانیان» در صفحه اول خود به موضوع انتخابات پرداخته‌اند.

همچنین روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرای «هم‌میهن» در تحلیلی به قلم محمدجواد روح سردبیرش با عنوان «دو شرط عملی شدن رای اعتراضی فراهم نیست»، «آرمان امروز» با تیتر «خط و نشان ائتلاف برنده برای لیست‌های اصولگرا»، «آرمان ملی» با تیترهای «محدودسازی انتخاباتی با تضمین نتیجه» و «شخصیت‌های کاریزما به میدان بیایند» در گفت‌وگو با محسن هاشمی، «شرق» در تیتری با اشاره به برگزاری جلسه شورای وحدت اصولگرایان و نقل قولی از مصطفی پورمحمدی با عنوان «بیشتر از این نمی‌توانم موضوع را باز کنم» و «ستاره صبح» در یادداشتی با عنوان «مطالبه مردم چیست؟» به قلم سردبیر در صفحه اول خود به موضوع انتخابات پرداخته‌اند.

مجلس مقصر شرایط فعلی است یا خیر؟/ تکذیب ثبت‌نام طائب

اما در روزنامه‌های نزدیک به اصولگرایان مانند «قدس»، «وطن امروز»، «کیهان»، «همشهری» وابسته به شهرداری تهران، «جام جم» متعلق به صدا و سیما و روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان مثل «آفتاب یزد»، «اعتماد»، «جمهوری اسلامی»، «ابتکار»، «سازندگی» ارگان حزب کارگزاران و «مردم‌سالاری» ارگان حزب مردم‌سالاری اثری از انتخابات در صفحه اول دیده نمی‌شود.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.