صادق بوقی، معین و مساله ایرانی‌های خارج

عزت‌الله ضرغامی درباره گرانی سفر، ماجرای لغو یکطرفه ویزای ایران، نگرانی ایرانیان مقیم خارج برای بازگشت و سفر به کشور، صبحانه‌های معروفش و برخی سخت‌گیری‌ها در ارتباط با شادی و چند موضوع دیگر توضیحاتی داد.   به گزارش ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که برای ارائه گزارش حوزه کاری‌اش به مناسبت دهه

کد خبر : 3892
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲:۱۷
صادق بوقی، معین و مساله ایرانی‌های خارج



عزت‌الله ضرغامی درباره گرانی سفر، ماجرای لغو یکطرفه ویزای ایران، نگرانی ایرانیان مقیم خارج برای بازگشت و سفر به کشور، صبحانه‌های معروفش و برخی سخت‌گیری‌ها در ارتباط با شادی و چند موضوع دیگر توضیحاتی داد.  

به گزارش ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که برای ارائه گزارش حوزه کاری‌اش به مناسبت دهه فجر در یکی از برنامه‌های تلویزیونی حاضر شده بود، اشاره‌ای داشت به پیروزی تیم ملی ایران در برابر ژاپن و در ادامه گفت: مردم دلخوشی می‌خواهند. یک خرده این روزها بلد نیستیم دل خوش کنیم و دلخوشی‌ها را یک جاهایی از مردم می‌گیریم، ظاهرا در این‌باره مسابقه داریم.

ضرغامی در واکنش به اشاره‌ای که در این برنامه به صبحانه‌های معروفش با برخی شخصیت‌ها شد، اظهار کرد: همچنان برنامه‌های صبحانه برقرار است، ولی خبری نمی‌کنم، چون به حاشیه می‌رود. صبحانه‌های من فراجناحی است و به «صبحانه‌های سیاسی» معروف شد، ولی سیاسی نبود، بیشتر فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و گاهی هم سیاسی بود، که البته برای این کار در این سال‌ها خیلی هزینه داده‌ام.

او در تفسیر این صبحانه‌ها گفت: وقتی با قرائت‌های مختلف آشنا می‌شوید قضاوت‌ها هم تنظیم می‌شود. این مشکل کشور است، چون ما فقط یک قرائت می‌شنویم، یک نفر هم گزارش می‌دهد، بعد هم تصمیم می‌گیریم. با این وصف حتی وقتی یک متهم روایت می‌کند می‌بینید که باید تشویقش کنید. درباره «صادق بوقی» هم گفته بودم اگر او ۲۲ بهمن این کار را می‌کرد همه تشویقش می‌کردند، ولی حالا که در بازار ماهی‌فروشان این کار کرده، با او برخورد می‌کنیم و صفحه او را می‌بندیم. حالا هم که می‌بینید چقدر طرفدار دارد.

رئیس اسبق صدا و سیما با اشاره به نقشی که هر یک از دولت‌ها پس از انقلاب داشتند، اظهار کرد: انقلاب اسلامی مثل دو امدادی است و از ابتدای انقلاب به هر که مدیریت کرده و ادامه مسیر را به نفر بعدی سپرده است باید احترام گذاشت و از همه آن‌ها سپاسگزاری کرد. وقتی می‌گوییم ۴۵ سال از انقلاب اسلامی گذشته و دستاوردهایی داریم، به هر حال از زیر بوته که به عمل نیامده است، پنج رئیس‌جمهور آمده‌اند و کار کرده‌اند، حالا یکی کمتر، یکی بیشتر. حتی آن کسی که به قول ما تست ناموفقی داشته است، به مدیران بعدی کمک می‌کند که آن راه ناموفق را نرود. این رویه را فرهنگ کنیم. من هر چند وقت یکبار، از بعضی ویژگی‌های رؤسای جمهور بدون لکنت زبان یاد می‌کنم، انصاف چیز خوبی است. در این حوزه هم دیگرانی با زحمت، کار را جلو برده‌اند، مثل دیواری که آجرچینی شده و حالا هم ما باید چند آجر بچینیم.

ضرغامی در نقد یکسان‌سازی گفت: باید مقابل جریان یکسان‌سازی فرهنگی بایستیم. زمانی کمونیست‌ها می‌خواستند یکسان‌سازی کنند که شکست خوردند. غربی‌ها هم تلاش می‌کنند. برای همین به بعضی دوستان توصیه می‌کنم یکسان‌سازی نکنید. برخی دوستان ما خیلی تلاش می‌کنند که همه را وادار کنند جوری زندگی کنند که با شاقول آنها تراز باشد. حتما غلط است و شکست هم خورده است. نقطه قوت ما تفاوت‌های فرهنگی است و قرآن هم این تفاوت را به رسمیت شناخته است.

او سپس گزارشی از وضعیت و اقدامات انجام‌شده در حوزه صنایع دستی ارائه کرد و خبر داد که مشکل بیمه حدود ۱۰ هزار نفر از هنرمندان صنایع دستی با دستور رئیس‌جمهور حل شده است. او در عین حال گفت: قالی‌باف‌ها از این گروه جدا هستند. البته در این دولت قبول کردند فرش به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی الحاق شود، ولی شرایطی را اعلام کرده بودم که چون محقق نشد، همچنان این طرح باقی مانده است.

ضرغامی همچنین گفت: با توجه به اینکه حدود ۳۵ درصد فعالان صنایع دستی، روستایی هستند، بیمه روستایی برای این دسته تقویت شده است. اعتبار تخصیص داده‌شده برای بیمه هنرمندان صنایع دستی، امسال ۱۳۵ میلیارد تومان، سال آینده ۱۶۸ میلیارد تومان و برای بیمه روستایی ۴۰ میلیارد تومان است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تأیید مصائب هنرمندان صنایع دستی، اظهار کرد: من تا الان به ۲۰۱ شهر سفر کرده‌ام، هر کجا رفته‌ام از حوزه صنایع دستی بازدید کرده‌ام، واقعا مصائب دارند، که یکی از آنها بیمه است و اگر زمینه تولید و فرش فراهم شود دیگر این مشکل هم حل می‌شود، اگر صادرات صنایع دستی راه افتاد، بیشتر مشکلات این بخش حل می‌شود. الان صادرات چین همه جا را گرفته است، با آقای احمدی‌نژاد که آمریکا رفته بودیم، یک شب وقت کردم در وال‌استریت قدم زدم و به چند مغازه رفتم، می‌خواستم کفش ورزشی بخرم که دیدم همه‌اش چینی است.

او افزود: اخیرا پیمان‌سپاری ارزی را در دولت حذف کردیم و آیین‌نامه دیگری را برای نمایشگاه‌ها تصویب و کمک کردیم صادرات رونق بگیرد. برای حل بعضی از مشکلات باید زیر میز بزنیم. یک جاهایی طوری این میز را برای ما می‌چینند که هر چه می‌خواهیم حرکت کنیم نمی‌شود، بن‌بست است. آنجا باید زیر میز بزنیم. در دولت گفته‌ام صنایع دستی می‌خواهد رونق بگیرد یک سال صادرات را آزاد بگذارند خودمان نظارت می‌کنیم. اینقدر صادرکننده‌ای را که آن طرف دنیا مشتری پیدا کرده است اذیت نکنید.

ضرغامی با نقد نظام اداری، آن را «پوسیده» و  «تحمیلی» خواند و گفت: این نظام اداری عین بختک روی ما افتاده است، می‌خواهیم یک طرح کوچک تصویب کنیم باید به کمیسیون مربوطه برود، در آن جلسه هم ۴۰ نفر کارتابل به دست از ۴۰ دستگاه آمده‌اند تا ما مطالبه‌مان را مطرح می‌کنیم یکی از این دستگاه‌ها معترض می‌شود و اصلا از طرح و پیگیری آن منصرف می‌شویم. کشور گرفتار این ماجراست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین از مذاکره با برخی دستگاه‌ها برای ایجاد مرکز عرضه صنایع دستی خبر داد و گفت: با بهزیستی، سازمان زندان‌ها و صدا و سیما برای اختصاص محل عرضه صنایع‌ دستی مذاکره کرده‌ایم. همچنین فرماندارها موظف شدند در مبادی ورودی تمامی شهرها بازارچه دائمی صنایع‌دستی راه‌اندازی کنند و استان هرمزگان در این راستا پیشگام بوده و بسیاری شهرها بازارچه‌ها را برپا کردند و زنجان نیز بسیار خوب کار کرده است.

ضرغامی همچنین برای حمایت از صنایع دستی پیشنهاد کرد یکسری کارهای صنایع دستی را می‌توان جایگزین اقلام دیگر کرد و گفت: مثلا ملیله‌کاری که از نقره است، هم هنر محسوب می‌شود و هم ارزان‌تر است، مثلا دختر و پسر جوانی که خرید عروسی دارند، می‌توانند به جای طلا، ملیله‌کاری بخرند. چه کسی گفته حتما باید طلا بخرند؟ البته نقره هم الان کیلویی ۴۰ میلیون تومان است ولی قیمت آن نسبت به طلا بسیار پایین‌تر است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سوالی درباره اقدام این وزارتخانه در برابر گرانی سفرهای داخلی که در برخی مقاصد برابر با هزینه سفر به ترکیه شده است و قیمت بالای هتل‌ها که گفته شد گران‌تر از برخی هتل‌های کشورهای دیگر است، گفت: آنالیز ترکیه به ما نشان می‌دهد که آنها گردشگری را فهم کرده‌اند و همه نظام این کشور برای گردشگری آماده است، ولی ما چقدر این توان را داریم؟ ترک‌ها ۶ میلیون مقیم خارج از این کشور دارند که منبع بزرگ درآمد گردشگری این کشور است. من تلاش زیادی می‌کنم مشکل ایرانیان خارج از کشور را حل کنم، چون آنها نگران هستند اگر به ایران بیایند، دستگیر شوند. درحالیکه اگر آنها برگردند کلی رونق گردشگری ایجاد می‌شود.

ضرغامی در پاسخ به مجری این برنامه تلویزیونی که پرسید اگر آقای (نصرالله) معین (خواننده) برگردد، کسی نمی‌گوید چرا برگشتید؟ اظهار کرد: من در حیاط دولت هم گفتم، ما تا می‌گوییم درها باید باز شود، می‌گویند فلان هنرپیشه معروف قبل انقلاب برگردد. این همه مردم در خارج کشور هستند. ما راجع به یک فرد خاص قضاوت نمی‌کنیم، می‌خواهیم درهای کشور برای همه باز شود.

او اضافه کرد: البته می‌دانید که با ۳۳ کشور یکطرفه لغو ویزا کرده‌ایم. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دنبال این کار بود، البته که وزارت خارجه هم زحمت کشید. یک بار لغو روادید با روسیه مطرح شد، در دولت آنقدر مسأله حیثیت را مطرح کردند و گفتند «نمی‌شود که ما روادید را لغو کنیم و روسیه لغو نکند»، به جز رأی من و آقای امیرعبداللهیان، به اتفاق آرای دیگران این طرح رد شد. من گفتم چرا دانه‌ای درباره کشورها بحث می‌کنید، برای همین ما ۶۰ کشور را پیشنهاد کردیم، ترکیه روادید خود را برای بیش از ۸۰ کشور لغو کرده است، کجا به حیثیتش برخورده است!؟ ما می‌خواهیم درهای کشور را باز کنیم. درها را باید باز کنیم که گردشگر بیاید. اگر ایرانی مقیم خارج نگران باشد که به کشورش بیاید و دستگیرش کنند و یا به او جاسوس بگویند، کلا فضا را خراب می‌کند و بقیه هم می‌ترسند که به ایران بیایند.  من دنبال این هستم که درهای این کشور برای همه باز شود.

ضرغامی سپس به بودجه تبلیغات گردشگری ایران و پیشی گرفتن کشورهای منطقه در گردشگری از جمله عربستان، اشاره کرد و افزود: کل بودجه گردشگری کشور ۱۰ میلیون دلار است، البته با نرخ ۵۰ هزار تومان. درحالیکه ترکیه فقط در سال ۲۰۱۴ تنها برای بازاریابی گردشگری ۱۸۵ میلیون دلار بودجه گذاشته بود. درباره عربستان آنچنان هم که اعداد و ارقام اعلام می‌کنند نیست، البته آنها چند میلیون دلار به مسی می‌دهند که دو شوت بزند و ده‌ها برابر آن خرج می‌کنند تا فیلم تبلیغاتی آن را پخش کنند. از آن طرف مالزی را می‌بینید قبل از بخش خبر بی‌بی‌سی، یک تبلیغ کوتاه دارد، آنها رقم‌های سرسام‌آور می‌دهند، ما که نداریم، همین الان «صادق بوقی» یک کلیپ ساخته و مردم گیلان را به نمایشگاه گردشگری دعوت کرده است که از «مسی» بیشتر می‌بینند. ما باید روی فرهنگ خودمان کار ‌کنیم. همین قطر ۲۰۰ میلیارد دلار فقط برای بازی‌های جام جهانی خرج کرد. با یکی از آژانس‌های معروف گردشگری در ایران دیداری داشتم که می‌گفت قطر خواسته از ایران مسافر بفرستیم، صبحانه یکی از هتل‌های ۵ ستاره این کشور فقط ۱۵۰ قلم دارد که ۵۰ دلار قیمت دارد ولی کسی قطر نمی‌رود.  

در ادامه این گفت‌وگو هم به اظهارات ضرغامی درباره مخدوش کردن حریم پاسارگاد اشاره‌ای شد که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مشکل برداشت از آن اظهارات را متوجه رسانه‌ها دانست و گفت: مشکل ما در رسانه‌ها، تقطیع مصاحبه‌ها و صحبت‌هاست. در سفر شیراز که آن مطالب را گفتم که کاملا درست است و نظام مسائل ماست، در حریم آثار تاریخی مشکلات زیادی داریم؛ خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی مردم قرار دارد، ما برای آنها زمین معوض درنظر می‌گیریم، چون در حریم اثر تاریخی نمی‌توانند کشاوری کنند، ما هم نمی‌گذاریم، این مورد آخرین بار در کلاردشت اتفاق افتاد. ما اجازه نمی‌دهیم در حریم ساختمان بسازند. ویدئوهایی دارم که به مسجد رفته‌ام و مردم معترض را جمع کرده‌ام که آنها هم گرفتار شده‌اند و نمی‌توانند خانه‌هاشان را تعمیر کنند. سعی می‌کنم مردم را توجیه کنم.

ضرغامی ادامه داد: درباره پاسارگاد مشکل مشابه داریم، چاه‌هایی وجود دارد که از قدیم حفر شده است. نهایتا گفتم آبی که از این چاه‌ها برداشت می‌شود مدیریت شود، وقتی این چاه‌ها کنتور داشته باشد مشخص می‌شود چقدر آب برداشت می‌شود و چقدر آسیب به بنا وارد می‌شود. وقتی مصائب مردم را می‌گوییم به این معنا نیست که گفته شود در پاسارگاد شخم بزنید و کشاوری کنید، قرار نیست هیچ اتفاقی بیافتد، کار برخی رسانه‌ها بود که یک تکه از آن مصاحبه را جدا کردند و فعالان میراث فرهنگی نگران شدند، درحالی که به هیچ وجه این این اتفاق نمی‌افتد.  

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره سرنوشت سیم‌کارت گردشگری به جمله‌ای که در زمان سفر رونالدو به ایران برای نصب دو پلتفرم ایرانی در تلفن همراهش گفته بود، اشاره کرد و  افزود: آن جمله‌ای که گفتم معلوم نبود جدی بود یا شوخی. آن موقع تبلیغی که برای این دو شبکه مجازی در سطح جهانی شد، عمرا جور دیگری انجام می‌شد.

انتهای پیام 



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.