ژانویه ۲۰۲۴ گرمترین ماه جهان شد

ایسنا/خراسان رضوی سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه (هشتم فوریه) اعلام کرد که جهان به تازگی گرمترین ژانویه خود در تاریخ را تجربه کرده است و به روند گرمای استثنایی ناشی از تغییرات آب‌وهوایی ادامه می‌دهد. به نقل از رویترز، ماه گذشته در رکوردهای این سرویس که به سال ۱۹۵۰ بازمی‌گردد، از گرمترین

کد خبر : 3971
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
ژانویه ۲۰۲۴ گرمترین ماه جهان شد



ایسنا/خراسان رضوی سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه (هشتم فوریه) اعلام کرد که جهان به تازگی گرمترین ژانویه خود در تاریخ را تجربه کرده است و به روند گرمای استثنایی ناشی از تغییرات آب‌وهوایی ادامه می‌دهد.

به نقل از رویترز، ماه گذشته در رکوردهای این سرویس که به سال ۱۹۵۰ بازمی‌گردد، از گرمترین ژانویه قبلی که در سال ۲۰۲۰ رخ داد، پیشی گرفت.

این ماه استثنایی پس از این مورد قرار دارد که سال ۲۰۲۳ به‌عنوان گرمترین سال سیاره در رکوردهای جهانی از سال ۱۸۵۰ رسید زیرا تغییرات آب‌وهوایی ناشی از اقدامات بشری و پدیده آب‌وهوایی ال‌نینو که آب‌های سطحی در شرق اقیانوس آرام را گرم می‌کند، دما را بالاتر برد.

تاکنون، ماه از ژوئن در مقایسه با ماه مشابه در سال‌های گذشته، گرمترین ماه جهان بوده است.  

سامانتا برگس، معاون مدیر سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک گفت: این ماه، نه تنها گرمترین ژانویه تاریخ است، بلکه در دوره ۱۲ ماهه بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از دوره قبل از صنعتی‌ شدن را تجربه کرده‌ایم.

وی می‌گوید: کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای تنها راه جلوگیری از افزایش دمای جهانی است.

پدیده ال‌نینو ماه گذشته شروع به تضعیف کرد و به گفته دانشمندان می‌تواند اواخر امسال به همتای خنک‌تر لانینا تبدیل شود. با این حال، میانگین دمای جهانی سطح دریاها در ماه گذشته بالاترین میزان در تاریخ ژانویه بوده است.

کشورها در توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ توافق کردند که با اجتناب از افزایش گرمایش جهانی به بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد از ایجاد پیامدهای شدیدتر و غیرقابل برگشت جلوگیری کنند.

با این وجود، هنوز جهان هدف توافق پاریس را که به میانگین دمای جهانی در طول چندین دهه اشاره دارد، نقض نکرده است.

برخی از دانشمندان گفته‌اند که این هدف دیگر نمی‌تواند به‌طور واقع‌بینانه محقق شود اما از دولت‌ها خواسته‌اند که سریع‌تر برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن برای محدود کردن گرمای مرگبار، خشکسالی و بالا آمدن دریاها اقدام کنند.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.