سهم خودروسازان دولتی و خصوصی از تولید چقدر است؟

در ۱۰ ماهه امسال بالغ بر ۲۵۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که نشان از سهم ۲۲ درصدی از مجموع کل تولید خودروی کشور دارد؛ تولید انواع خودرو در خودروسازان خصوصی ۶۶ درصد نسبت به آمار تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است؛ این درحالیست که تولید

کد خبر : 4061
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
سهم خودروسازان دولتی و خصوصی از تولید چقدر است؟



در ۱۰ ماهه امسال بالغ بر ۲۵۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که نشان از سهم ۲۲ درصدی از مجموع کل تولید خودروی کشور دارد؛ تولید انواع خودرو در خودروسازان خصوصی ۶۶ درصد نسبت به آمار تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است؛ این درحالیست که تولید انواع خودرو در ایران‌خودرو دو درصد و در سایپا یک درصد رشد داشته است؛ ضمن اینکه تولید خودروی سواری در بخش خصوصی ۷۷ درصد بیشتر شده اما در دو خودروساز بزرگ به‌ترتیب یک درصد (ایران‌خودرو) و سه درصد (سایپا) افت کرده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش آمار تجمیعی وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد خودروسازان طی ۱۰ ماهه سال جاری و مقایسه آن با آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته، در مجموع یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۳۰۸ دستگاه خودرو تولید شده که با سهم بالغ بر ۷۷ درصدی سهم دو خودروساز بزرگ ( ۳۹۴ هزار و ۴۴۸ دستگاه سایپا و ۴۶۲ هزار ۷۵ دستگاه ایران‌خودرو) است و ۲۲.۷ درصدی معادل ۲۵۰ هزار و ۷۸۵ دستگاه سهم بخش خصوصی است.

هر چند که دو خودروساز بزرگ تیراژ تولید بیشتری (به‌تبع) دارند اما رشد تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در خودروسازان خصوصی بیشتر است؛ در حالیکه رشد تولید در ایران‌خودرو ۲ درصد و در سایپا یک درصد بیشتر شده و در خودروسازان خصوصی این عدد، ۶۶ درصد است.

این درحالیست که تولید سواری در خصوصی‌ها ۷۷ درصد افزایش یافته، اما متاسفانه سواری‌های ایران‌خودرو یک درصد و سواری‌های سایپا سه درصد افت تولید را تجربه کرده‌اند.

تولید ۸۵۶ هزار و ۵۲۳ دستگاه خودرو در ایران‌خودرو و سایپا با رشد ۱ و ۲ درصد

همانطور که اشاره شد، تولید انواع خودروهای خودروسازان بزرگ کشور، به ترتیب یک درصد در گروه خودروسازی سایپا و دو درصد در گروه صنعتی ایران‌خودرو  افزایش یافته است.

طبق آمار ۴۶۲ هزار و ۷۵ دستگاه خودرو از انواع خودروها در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده که نسبت به ۴۵۳ هزار و ۴۵۵ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته دو درصد بیشتر است.

از این تعداد ۴۳۰ هزار و ۹۹۲ دستگاه متعلق به خودروهای سواری است که با افت یک درصدی نسبت به سال گذشته (معادل ۴۳۵ هزار و ۵۳ دستگاه) مواجه شده است.

در این مدت ۱۸ هزار و ۸۲۲ دستگاه وانت با رشد ۲۴۳ درصدی نسبت به ۵۴۸۱ دستگاه تولیدی در ۱۰ ماهه سال گذشته و  ۲۲۵۶ دستگاه ون با رشد ۳۹ درصدی نسبت به ۱۶۱۹ دستگاه تولیدی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱، در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده است.

تولید اتوبوس و باری‌های سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) در ایران‌خودرو به ترتیب ۳۳ درصد (اتوبوس) و ۱۰ درصد (کامیون، کامیونت و کشنده) کاهش یافته است؛ در این مقایسه آماری ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، تولید اتوبوس از ۵۹۹ دستگاه به ۳۷۲ دستگاه و تولید باری‌های سنگین از ۱۰ هزار و ۷۴۲ دستگاه به ۹۶۳۲ دستگاه رسیده است.

ایران‌خودرو در ۱۰ ماهه امسال تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نداشته است.

در گروه خودروسازی سایپا، تولید انواع خودرو از ۳۹۰ هزار و ۲۰۵ دستگاه به ۳۹۴ هزار و ۴۴۸ دستگاه در مجموع ۱۰ ماهه امسال رسیده که نشان از رشد یک درصدی دارد.

از این تعداد خودرو، ۳۰۳ هزار و ۴۴۴ دستگاه سهم سواری‌های این شرکت با افت سه درصدی نسبت به ۴۳۵ هزار و ۰۵۳ دستگاه تولیدی در ۱۰ ماهه سال گذشته است.

پس از آن، ۸۹ هزار و ۲۱۳ دستگاه وانت و ۱۷۹۱ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در سایپا ظرف این ۱۰ ماه تولید شده است. تولید هر یک از دو دسته خودرو ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته (۷۴ هزار و ۶۲۷ دستگاه وانت و ۱۴۹۲ دستگاه بار سنگین) رشد داشته است.

سایپا از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، تولید ون، مینی‌بوس و میدل‌باس و اتوبوس نداشته است.

رشد ۶۶ درصدی تولید در خودروسازان خصوصی

تولید سواری در بخش خودروسازان خصوصی از ۱۱۴ هزار و ۵۲ دستگاه با رشد ۷۷ درصدی به ۲۰۲ هزار و ۱۸۱ دستگاه رسیده است.

پس از آن تولید وانت از ۲۰ هزار و ۸۱۲ دستگاه به ۲۷ هزار و ۵۹۴ دستگاه رسیده و رشد ۳۳ درصدی را ثبت کرده است.  

تولید سنگین‌های باری (کامیون، کامیونت  کشنده) از ۱۴ هزار و ۳۰ دستگاه به ۱۹ هزار و ۵۵۹ دستگاه رسیده  بدین ترتیب ۳۹ درصد رشد تولید داشته است.

در مقابل اما تولید ون‌ها ۵۷ درصد، اتوبوس ۲۹ درصد و مینی‌بوس و میدل‌باس ۳۸ درصد نسبت به آمار تولید در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ افت کرده است؛ تولید ون از ۱۱۰۶ دستگاه به ۴۷۵ دستگاه، تولید مینی‌بوس و میدل‌باس از ۸۷۷ دستگاه به ۶۲۴ دستگاه و تولید اتوبوس از  دستگاه به ۵۶۹ دستگاه به ۳۵۲ دستگاه رسیده است.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.