تکذیب سهم‌خواهی پایداری/ دنده‌عقب جبهه اصلاحات؟

احتمال دنده‌عقب جبهه اصلاحات از بیانیه تند پیشین خود مبنی بر نبود امکان شرکت در انتخابات با صحبت‌های اخیر سران این جبهه، اعلام اسامی ۲۶ کاندیدای تاییدشده خبرگان در تهران و تکذیب سهم‌خواهی جبهه پایداری از جمله اخبار انتخاباتی امروز -سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲- بود. به گزارش ایسنا، نشست خبری آذر منصوری رئیس، جواد امام

کد خبر : 4098
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
تکذیب سهم‌خواهی پایداری/ دنده‌عقب جبهه اصلاحات؟


احتمال دنده‌عقب جبهه اصلاحات از بیانیه تند پیشین خود مبنی بر نبود امکان شرکت در انتخابات با صحبت‌های اخیر سران این جبهه، اعلام اسامی ۲۶ کاندیدای تاییدشده خبرگان در تهران و تکذیب سهم‌خواهی جبهه پایداری از جمله اخبار انتخاباتی امروز -سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲- بود.

به گزارش ایسنا، نشست خبری آذر منصوری رئیس، جواد امام سخنگو و محمد سالاری رئیس کمیته راهبردی جبهه اصلاحات امروز برگزار شد. رئیس جبهه اصلاحات در این نشست گفت: جبهه اصلاحات توصیه‌ای برای انتخابات ندارد. این به معنی قهر با صندوق و فاصله‌گیری از انتخابات نیست و اصلاحات باید تلاش کند که به انتخابات و صندوق رای معنا ببخشد.

جبهه اصلاحات دنده عقب می‌گیرد؟

منصوری همچنین درباره احتمال ارائه لیست از سوی برخی احزاب اصلاح‌طلب، عنوان کرد: تصمیم جبهه اصلاحات این است که در تهران لیست نداشته باشد و در استان‌ها بر اساس شرایط آن استان تصمیم‌گیری شود. امیدوارم اصلاح‌طلبان موضع یکسانی داشته باشند زیرا چندصدایی موجب شده که این جریان به اهداف خود نرسد.

وی در واکنش به بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات هم یادآور شد: جبهه اصلاحات متشکل از ۳۱ حزب و ۱۵ عضو حقیقی است که در مسیری دموکراتیک و بر اساس آیین‌نامه  با ۳۴ رای اعضای مجمع عمومی، درباره تهران تصمیم‌گیری و اعلام موضع کرده است. در مورد استان‌ها هم جبهه اصلاحات همان استان تصمیم‌گیری می‌کند. در این بین ممکن است برخی افراد دیدگاه دیگری داشته باشند. در جلسه بعدی هیات رئیسه جبهه اصلاحات تصمیم‌گیری می‌کنیم که چه واکنشی به این بیانیه داشته باشیم ولی قضاوت نهایی را به مردم واگذار می‌کنیم.

تکذیب سهم‌خواهی پایداری/دنده‌عقب جبهه اصلاحات؟
جواد امام، آذر منصوری و محمد سالاری در نشست خبری جبهه اصلاحات

همچنین سخنگوی جبهه اصلاحات در این نشست در پاسخ به پرسشی درباره تعداد اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت شده در انتخابات، گفت: چون جبهه توصیه‌ای درباره ثبت نام‌ها نداشته است، آمار رسمی هم از تعداد افراد تایید صلاحیت‌شده ندارد ولی ۶ عضو رسمی احزاب اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند تایید شده‌اند و بر اساس آمار متفاوت احزاب اصلاح‌طلب در کل کشور گفته شده شاید به عدد ۳۰ نفر برسند.

امام در ادامه تصریح کرد: اگر می‌گویند اقبال مردم به اصلاحات کم شده، به خاطر موانع پیش روی اصلاح‌طلبان است. باید تلاش کنیم صندوق را به مردم بازگردانیم. اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات فعال نبودند، امروز در این جایگاه برای نشست خبری نبودیم. ما با انتخابات قهر نکرده‌ایم و از همه امکانات خود برای مردم استفاده می‌کنیم.

محمد سالاری رئیس کمیته راهبردی جبهه اصلاحات هم در این نشست در پاسخ به پرسشی درباره راهبرد جبهه اصلاحات، اظهار کرد: جبهه اصلاحات مبتنی بر اقتضائات زمان تصمیم‌گیری می‌کند. کسی حق ندارد اصلاحات را متهم به قهر یا عبور و تحریم از انتخابت کند. راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات که بر اساس خرد جمعی گرفته شده است، این است که اصلاح‌طلبان به دنبال انتخابات رقابتی، آزاد، مشارکتی و منصفانه باشد. جناح مقابل بر اساس همین راهبرد، می‌گوید اصلاحات از انتخابت عبور کرده است. جایگاه نهاد انتخابات برای ما اولی است. ما از انتخابات عبور نمی‌کنیم ولی وقتی کسی را نداریم نمی‌توانیم لیست بدهیم.

امروز همچنین منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از انتشار لیست شورای وحدت برای انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و تأکید کرد: با جمع زیادی از نامزدهای مجلس شورای اسلامی جلسات مصاحبه و ارزیابی برگزار کرده‌ایم و مصاحبه‌ها با حضور اعضای هیات عالی و در فضایی کارشناسی و نخبگانی انجام شده است. با جمع‌بندی مصاحبه‌ها و دریافت جمع‌بندی فرآیند شورای وحدت در استان‌ها، به‌زودی لیست نهایی و مستقل  شورای وحدت ارائه خواهد شد. در تهران، فعلاً دوبرابر ظرفیت یعنی ۶۰ نفر را معرفی کرده و مجددا ارزیابی نهایی خواهیم داشت.

همچنین مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری با اشاره به انتشار خبری که در تعدادی از کانال‌های مجازی منتشر شده است، عنوان کرد: این خبر کذب به صورت یک پروژه انتخاباتی در تعدادی از کانال‌های مجازی منتشر شده است. موضوع مذاکره با آقای قالیباف بر سر تعداد سهمیه نامزدها کذب محض است و از شرح آن خبر دروغ بودن آن معلوم می‌شود. عده‌ای که فاقد دیانت و اخلاق سیاسی هستند همچون گذشته درصدد تخریب جبهه پایداری و دبیرکل آن هستند.

اعلام اسامی ۲۶ داوطلب نمایندگی خبرگان در تهران

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور امروز گفت: ۱۲۷ نماینده دور نهم و دهم مجلس تایید صلاحیت شده‌اند. از نمایندگان دوره فعلی ۲۷۸ نفر ثبت نام کرده‌اند که ۲۴۲ نفر تایید و ۲۲ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم عدم تایید صلاحیت شده‌اند و ۵ نفر هم انصراف داده‌اند.

اسلامی همچنین درباره روند انتخابات خاطرنشان کرد: صرفا آن دسته از افرادی که در هیات نظارت تایید صلاحیت شده‌اند اما در شورای نگهبان با عدم احراز یا عدم تایید مواجه شده‌اند، تا دیروز فرصت اعتراض داشتند. شورای نگهبان هم تا ۳۰ بهمن فرصت بررسی اعتراضات را دارد.

همچنین فرماندار مرکز حوزه انتخابیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تهران از تایید صلاحیت ۲۶ داوطلب مجلس خبرگان رهبری در تهران خبر داد. این ۲۶ نفر برای کسب ۱۶ کرسی خبرگان در تهران با هم رقابت خواهند کرد.

تکذیب سهم‌خواهی پایداری/دنده‌عقب جبهه اصلاحات؟

ستاد انتخابات کشور هم امروز اعلام کرد که انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. انتخابات در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر به صورت الکترونیکی خواهد بود و برگزاری انتخابات الکترونیک در تهران منتفی است.

سید محمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقیه شورای نگهبان و رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات امروز در جریان بازدید از صداوسیمای مرکز خراسان رضوی و روند ضبط برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقدام صدا و سیما برای معرفی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، اقدامی ارزنده و ابتکاری است. باید شرایطی فراهم شود تا نامزدهای انتخابات بتوانند افکار، آراء و راه‌حل‌هایش را به رای‌دهندگان معرفی کنند.

امروز چهار نفر از فعالان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران، الزهرا (س)، مذاهب اسلامی و سهند تبریز در میزگرد انتخابات ۱۴۰۲ که در خبرگزاری ایسنا برگزار شد، ضمن بررسی فضای سیاسی کشور و تاثیر آن بر انتخابات،‌ بر حضور در انتخابات تاکید کردند.

همچنین مناظره انتخاباتی علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس و عضو اصولگرای شورای مرکزی جبهه پایداری و مصطفی کواکبیان نماینده پیشین مجلس و دبیر کل حزب اصلاح‌طلب مردم‌سالاری با موضوع «انتخابات و مشارکت اجتماعی» در جمع دانشجویان حاضر در بیست‌ودومین دوره آموزشی-تشکیلاتی جهاد اکبر توسط اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در مشهد برگزار شد.

در این مناظره کواکبیان با انتقاد از مصوبه مجلس یازدهم در خصوص تغییر قانون انتخابات مجلس، اظهار کرد: بزرگترین ضربه به مشارکت پیش رو را همین آقایان در مجلس یازدهم زدند و یک پازلی را درست کردند که بیشتر از این نتیجه نمی‌دهند و باعث شدند تا از ۶ ماه پیش از انتخابات ثبت نام نامزدها صورت بگیرد و خیلی‌ها امکان ثبت نام پیدا نکردند.

خضریان هم در این مناظره گفت: مشارکت در انتخابات سه سطح حکومت، مردم و نخبگانی و گروه‌های سیاسی و احزاب دارد. در سطح نخبگان باید به عدم مسؤلیت‌پذیری این بخش اشاره کرد. بد کارکردی، کج‌کارکردی، کم‌کارکردی و بی‌کارکردی نخبگان در زمان پذیرش مسئولیت موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات بعدی کشور می‌شود. عموم مشکلات کشور از بی کارکردی و کم کارکردی نخبگان در زمان مسئولیت است.  نخبگان در خصوص کم کارکردی و بد کارکردی هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کنند عده‌ای وقتی در بالاترین سطوح مسئولیت قرار می‌گیرند، با بی‌مسئولیتی می‌گویند کار دست ما نیست و اختیاری نداریم و همه چیز را با جایگاه‌های دیگر حواله می‌دهند. در چنین شرایطی باید پرسید مردم چرا باید دوباره رأی بدهند وقتی شما بی مسئولیت هستید؟

۲۰ نکته دانستنی درباره انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ را هم می‌توانید در لینک مشخص‌شده بخوانید.

اخبار انتخاباتی دیگر رسانه‌ها؛ سرلیستی قالیباف در شورای ائتلاف

جلسات شورای انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) برای نهایی کردن لیست تهران آغاز شده و قرار است از بین ۳۰۰ نامزدی که توسط کانون‌های تخصصی انتخاب‌شده‌اند، ۳۰ نفر به‌عنوان کاندیدای لیست تهران تعیین و به مردم معرفی شوند. به گفته پرویز سروری قائم‌مقام شورای ائتلاف، این لیست نهایت تا سوم اسفند نهایی و به مردم معرفی خواهد شد. قرار است محمد باقر قالیباف به‌عنوان سرلیست شورای ائتلاف باشد.

تکذیب سهم‌خواهی پایداری/دنده‌عقب جبهه اصلاحات؟
محمد باقر قالیباف

امروز ایرج عبدی نماینده اعتدالگرای مجلس نهم در گفت‌وگویی، از تحرکات انتخاباتی اصولگرایان معتدل در انتخابات پیش رو خبر داد و گفت: اصولگرایان معتدل در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در تهران با سرلیستی علی مطهری یا محمد رضا باهنر لیست خواهند داد.

عبدی افزود: هنوز به طور دقیق برای انتخابات ۱۴۰۲ در تهران لیستی را تهیه نکرده‌ایم، اما ائتلاف برای تکمیل لیست ۳۰ نفره تهران در دستور کار ما است.

دیشب هم مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس یازدهم و علی مطهری نایب‌رئیس مجلس دهم در گفت‌وگویی بر تشکیل ائتلاف میانه‌روها و اثرگذاری فراکسیون اقلیت تاکید کردند.

از طرفی اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفۀ اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به این نکته که لیست شورای وحدت در تهران در حال تکمیل است، اظهار کرد: در شهرستان‌ها، کارها تمام شده است. برای مثال، ما در حزب مؤتلفه که در خدمت دوستان، چه وحدت و چه ائتلاف استان‌ها هستیم، فهرستمان بالای ۲۵۰ نفر آماده شده است.

بادامچیان در توضیح وحدت در فهرست و وحدت نسبی، تاکید کرد: ما دو راه بیشتر نداریم. یکی اینکه با هدف وحدت در فهرست، بیاییم و به دنبال آن باشیم که بر مبنای شاخص‌ها، لیست ۳۰ نفره‌ای تهیه کنیم و بگوییم اصلح و ارجح کدام خواهد بود، که وقتی وارد مجلس می‌شوند تحول‌آفرین و تحول‌آور باشند و یا با دنبال کردن وحدت نسبی، شرایطی را ایجاد کنیم که در آن، مثلاً همه تشکل‌ها بر ۲۰ کاندیدا تفاهم کنند و هر کدام، ۱۰ نفر باقی مانده را خودشان معرفی کنند.

مسعود زریبافان دبیرکل جمعیت یاران انقلاب اسلامی هم درباره ارائه لیست انتخاباتی از سوی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) بیان کرد: در حال کار کردن بر روی این لیست هستیم. کمیته‌هایی برای این کار تشکیل شده است و تلاش می‌کنیم لیستی را بر اساس شایسته‌سالاری، نه سهمیه‌بندی ارائه کنیم.

تکذیب سهم‌خواهی پایداری/دنده‌عقب جبهه اصلاحات؟
مسعود زریبافان

زریبافان با اشاره به اینکه یعنی کسانی که در این ائتلاف حضور دارند، هیچ‌کدام معتقد به سهمیه‌بندی نیستند و قرار است سوابق کاندیداها بررسی و مصاحبه حضوری انجام شود و اینطور نباشد که مانند دوره‌های گذشته بعضی از احزاب و جبهه‌ها روزهای آخر متحد شده و لیست ارائه کنند، تاکید کرد: ما به لیست‌های با اشتراک صرف اعتقاد نداریم و معتقدیم لیست‌ها می‌توانند در استانی مثل تهران از یک اشتراک شروع شوند تا ۳۰ اشتراک و همه در صحنه حضور داشته باشند و برای مشارکت بیشتر مردم کمک کنیم.

از روزنامه‌ها چه خبر؟

روزنامه‌های امروز از جمله روزنامه‌های اصولگرای «فرهیختگان» با تیتر «نه به خاتمی، سلام به واقعیت» و «وطن امروز» با تیتر «رای علیه رادیکالیسم» درباره بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب، «کیهان» با دو تیتر «رقابت فشرده ۱۵ هزار نامزد برای ۲۹۰ کرسی» و «حزب مدیران دولت روحانی برای همه حوزه‌ها نامزد دارد»، «جوان» با چند تیتر از جمله «قالیباف سرلیست شورای ائتلاف» و «عارف در حال بررسی چگونگی کنش انتخاباتی»، «خراسان» با تیتر «برخی در دلشان دوست ندارند مردم مشارکت کنند» در گفت‌وگو با مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز، «قدس» با تیتر «ساز و کار نقش‌آفرینی احزاب در مشارکت حداکثری»، «صبح نو» با سه تیتر «قالیباف، سرلیست شورای ائتلاف»، «ضدحمله عمل‌گراها به تحریمی‌ها» و «باهنر به کرمان رفت»، «همشهری» وابسته به شهرداری تهران «۱۱۰ در بیانیه‌ای بر ضرورت مشارکت در انتخابات تاکید کردند» و یادداشتی با عنوان «خاتمی و بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب» به قلم محسن مهدیان مدیرمسئول این روزنامه، «ایران» وابسته به دولت با تیتر «شور مشارکت»، «جام جم» متعلق به صداوسیما با تیتر «شکست کودتاچیان غربگرا علیه نهاد انتخابات» و «شهروند» وابسته به هلال احمر با تیتری از مناظره حسین الله‌کرم و علی باقری در صفحه اول خود به موضوع انتخابات پرداخته‌اند.

همچنین روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرای «هم‌میهن» با تیتر «نیروی جدید اصلاحات»، «آرمان امروز» با تیتر «صف‌بندی لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان»، «آرمان ملی» با دو تیتر «قدیمی‌ترین حزب اصولگرا در گرداب انتخابات» و «احتمال رقابت باهنر و نوبخت برای ریاست مجلس»، «آفتاب یزد» با سه تیتر به نقل از نمایندگان مجلس در دعوت به مشارکت در انتخابات، «اعتماد» با تیتر «انتخابات به روایت حجاریان»، «شرق» با تیتر «احزاب شان حزبی ندارند» در گفت‌وگو با شهاب‌الدین طباطبایی و عباس سلیمی نمین درباره انتخابات، «ستاره صبح» با تیتر «رد صلاحیت کاندیداهای مجلس باعث تضعیف جایگاه قانون‌گذاری شده است» و «مردم‌سالاری» ارگان حزب مردم‌سالاری با تیتر «خالص‌سازی؛ تاثیرگذار بر مشارکت مردم در انتخابات خبرگان» در صفحه اول خود به موضوع انتخابات پرداخته‌اند.

اما در روزنامه‌های نزدیک به اصولگرایان مانند «رسالت» و روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان مثل «ابتکار» و «سازندگی» ارگان حزب کارگزاران اثری از انتخابات در صفحه اول دیده نمی‌شود.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.