تبدیل مرکز مطالعات شهرداری تهران به مرکز پژوهشی/ به دنبال شبکه سازی نخبگانی هستیم

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به گام شهرداری تهران برای تبدیل مرکز مطالعات به مرکز پژوهشی، گفت: تلاش می‌کنیم در آینده بدنه شهرداری تهران پژوهش محور شود. عطاالله رفیعی آتانی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح گام مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران برای تبدیل به یک مرکز پژوهشی گفت: با

کد خبر : 4329
تاریخ انتشار : شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۶:۴۹
تبدیل مرکز مطالعات شهرداری تهران به مرکز پژوهشی/ به دنبال شبکه سازی نخبگانی هستیم



رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به گام شهرداری تهران برای تبدیل مرکز مطالعات به مرکز پژوهشی، گفت: تلاش می‌کنیم در آینده بدنه شهرداری تهران پژوهش محور شود.

عطاالله رفیعی آتانی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح گام مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران برای تبدیل به یک مرکز پژوهشی گفت: با تدبیر و اراده شهردار تهران، مرکز مطالعات شهرداری تهران به لحاظ کمی و کیفی ارتقاء چشمگیری را پشت سر گذاشته و قرار است به لحاظ پژوهشی هیچ کاری در شهرداری تهران بدون مشارکت فکری و پژوهشی با این مرکز انجام نشود.

وی افزود: تاکنون مرکز مطالعات شهرداری تهران پروژه‌هایی را از بخش‌های مختلف شهرداری تهران به عنوان سفارش دریافت می‌کرد و به دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های پژوهشی این سفارش را ارائه می داد و کاری که مرکز انجام می‌داد در حقیقت ایفای نقش راهبردی بود.

رفیعی آتانی اظهار کرد: بر اساس تصمیم شهردار تهران مقرر شده است مرکز مطالعات شهرداری تهران خود به یک مرکز پژوهشی تبدیل شود، به نحوی که پژوهشگران در مرکز حضور پیدا کنند و سفارشاتی که از بخش‌های مختلف شهرداری تهران داده می‌شود را انجام دهند.

تشکیل کانون‌های افکارسنجی برای تأمین نیازهای شهرداری تهران

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ادامه داد: به این ترتیب علاوه بر پژوهشی شدن مرکز وزن کارشناسی و مشاوره‌ای موثرتری در شهرداری تهران مستقر خواهد شد. در این راستا گروه‌های علمی را گسترش دادیم و فرصت بسیار خوبی برای پژوهش ایجاد شده است. علاوه بر این چند کار مکمل نیز انجام دادیم که یکی از آنها تشکیل کانون‌های افکارسنجی تهران است که برای تأمین نیازهای شهرداری تهران در جهت فهم نظرات مردم و متخصصین ایجاد شده است.

به دنبال شبکه سازی نخبگانی هستیم

وی تأکید کرد: از سوی دیگر به دنبال شبکه سازی نخبگانی هستیم و در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران در جهت مساعدت مجموعه مدیریت شهری دو کار مهم تعریف کردیم. نخست تولید دانش و پژوهش پیرامون مشارکت حکمرانی شهری و دیگری حمایت نظری است که این اقدام از طریق رأی‌گیری مستقیم از مردم برای تصمیمات شهرداری تهران عملیاتی می‌شود. 

رفیعی آتانی افزود: در همین راستا و در نخستین گام طرح «من شهردارم» اجرایی شد و این طرح برای نخستین بار در سال گذشته اجرا و امسال نیز تکرار شد و مشارکت مردم در سال جاری نسبت به سال قبل چیزی در حدود ۳ برابر شد، بطوریکه بیش از یکهزار پروژه در سال گذشته با رأی و تصمیم گیری مردم احصا شد که این موضوع می‌تواند در بودجه‌ریزی مشارکتی تاثیر بسزایی داشته باشد تا بتوان از این مسیر بخش زیادی از بودجه را به صورت مشارکتی برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کنفرانس بین المللی با عنوان حکمرانی مشارکتی شهری تدارک دیده شده که بهار سال آینده برگزار خواهد شد و فرصتی را فراهم می‌کند که به همراه سرمایه‌گذار از طریق افکارسنجی تصمیمات مدیریت شهری را مبتنی بر نظر مردم کنیم. به این ترتیب استراتژی اصلی ما در کارهای پژوهشی مبتنی بر همین رویه خواهد بود.

محدودیت بودجه‌ای نداریم

شهرداری باید پژوهش محورتر شود

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تأکید کرد: با توجه به نگاه ویژه شهردار تهران و حمایت شورای شهر تهران، محدودیت بودجه‌ای نداریم؛ اما نیازمند حمایت اداری هستیم شهرداری به مردم خدمت می‌دهد و ما به شهرداری ارائه خدمات داریم؛ لذا شهرداری باید پژوهش محورتر شود تا ارزش پژوهش‌ مشخص شود.

وی افزود: شهرداری سازمانی اجرایی است و تصمیمات آن آنی و زمان در آن بسیار مهم است لذا تعامل از نظر مرکز مطالعات با چنین بدنه ای، کمی دشوار می‌شود و اگر بدنه شهرداری تهران همراه‌تر شود دیگر پژوهش در بدنه غریبه نیست. 

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.