آخرین اخبار متنی اریکه
Search

از مواضع شفاف«ترامپ» تا سوادرسانه‌ای بالای آمریکایی‌ها/ یادداشتی از هادی نوروزی

یادداشت/ هادی نوروزی؛ روزنامه‌نگار و مدرس دانشگاه

شاید نتیجه انتخابات آمریکا خیلی ها را شُکه کرده باشد اما آنهایی که سواد رسانه‌ای بالایی داشتند انتظار رییس جمهور شدن ترامپ را می کشیدند.

به گزارش اریکه، در یادداشت هادی نوروزی آمده است: در اینکه چه عاملی باعث شد «ترامپ» رییس جمهور جدید آمریکا شود، قطعا نمی توان تنها به یک عامل اشاره کرد چراکه عوامل متعددی در حصول این نتیجه نقش داشته اند.

اما در این بین از دید من نگارنده، مواضع روشن و قاطع «ترامپ» کمک بسیاری به پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرد چراکه در نقطه مقابل او، هیلاری کلینتونی حضور داشت که همچون دیگر هم حزبی‌هایش از مواضعی دوپهلو و غیرشفاف استفاده می کرد.

مردم آمریکا همچون مردم ملل دیگر، دوست دارند کسی رییس جمهورشان باشد که در برابر مسائل روز کشورشان و حتی جهان مواضعی روشن، شفاف و بدون تزویر بگیرد نه اینکه با اظهاراتی دوپهلو خود و مردمانش را دچار سردرگمی کند.

رو بودن مواضع و سیاست های ترامپ در خصوص مسائل مختلف آمریکا و جهان در میان مردم این کشور نوعی از اعتماد عمومی را جلب کرده بود که در نقطه مقابل آن، سیاستهای دوگانه و مواضع غیر شفاف کلینتون باعث نوعی بی اعتمادی به او شده بود.

اصولا دموکرات های آمریکا، سیاستمداران تودار و پیچیده ای هستند که تقریبا می توان گفت جمهوری خواه ها قدری از این خصلت دور هستند اما با این وجود «ترامپ» بازهم از هم حزبی های خود (جمهوری خواه ها) قدری شفاف تر در موضع گیری است چراکه اوصولا او یک تاجر است نه سیاستمدار.

گرچه در این بین موارد متعدد دیگری هم وجود دارد که می توان از آنها به عنوان دلایل رای آوردن ترامپ اشاره کرد که یکی از آنها سفید بودن کارنامه سیاسی «ترامپ» در مقابل سالها کار سیاسی «کلینتون» با کارنامه ای پر از موفقیت و شکست است.

سالخورده بودن و عدم اطمینان از سلامت جسمی «کلینتون» همراه با افشای برخی از ایمیل های او از جمله دیگر موانع پیش روی کلینتون در رسیدن به کاخ سفید و هموار کننده همین مسیر برای رقیب اش یعنی «ترامپ» بود.

و اما سواد رسانه ای بالای آمریکایی ها

در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا تقریبا می توان گفت که اغلب رسانه های این کشور (به دلیل همراهی‌شان با دولت دموکرات) همراه و پشتیبان «کلینتون» بودند و در این میان مدام به حمایت از او در برابر رقیب جمهوری خواه‌اش می پرداختند.

اما از آنجایی که این حقیقت آشکار است که رسانه ها معمولا راست نمی گویند و یا حداقل همه واقعیت را بازگو نمی کنند و یا اینکه مسائل را آنگونه که خود می خواهند جلوه می دهند، نحوه حمایت شان از «هیلاری» نیز به همین سبک و قائده استوار بود.

مردم آمریکا نیز به دلیل داشتن سطح سواد رسانه ای بالا، فریب رسانه ها را نخورده و میل خود را از «هیلاری» به سمت «ترامپ»ی که هم شفاف تر بود و هم حامیان رسانه ای کمتری داشت و به نوعی در میان بازی رسانه ها مظلوم واقع شده بود، تغییر دادند.

… آری سواد رسانه ای آقدر مهم است که می تواند در مسیر گزینش رییس جمهور یک کشور همچون آمریکا نقش آفرینی بی بدیلی داشته باشد.

یادداشت از: هادی نوروزی، روزنامه‌نگار و مدرس دانشگاه




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *