تلاش برای ورود کالای ایرانی به سبد غذایی سوریه/ تسهیل روند تجارت با سوریه

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت از تسهیل روند تجارت با سوریه خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌ کالای ایرانی را در سبد خانوار سوری خواهیم برد و اگر این موفقیت حاصل شود ایران می‌تواند بازار سوریه را در زمینه مواد غذایی تصاحب کند. به گزارش ایسنا، عبدالامیر ربیهاوی – مدیرکل دفتر غرب آسیای

کد خبر : 4409
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
تلاش برای ورود کالای ایرانی به سبد غذایی سوریه/ تسهیل روند تجارت با سوریه



مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت از تسهیل روند تجارت با سوریه خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌ کالای ایرانی را در سبد خانوار سوری خواهیم برد و اگر این موفقیت حاصل شود ایران می‌تواند بازار سوریه را در زمینه مواد غذایی تصاحب کند.

به گزارش ایسنا، عبدالامیر ربیهاوی – مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت –  از برگزاری همایش معرفی فرصت‌های ورود به بازار سوریه با هدف اطلاع‌رسانی در زمینه این بازار، فراهم کردن زمینه ورود شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی، بازسازی سوریه و همچنین تامین کالاهای مورد نیاز این کشور، در تاریخ 13 اسفندماه خبر داد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش فرصت‌های ورود به بازار سوریه در ایران گفت: سوریه، یکی از کشورهای هدف صادراتی جمهوری اسلامی است و بعد از بحران‌های نظامی و حاکم شدن آرامش در منطقه، توجه تجار و بازرگانان به سوریه بیش از پیش شد.

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی در زمینه وضعیت سیاسی و اقتصادی سوریه برای تجار و بازرگانان ایرانی، اضافه کرد: شرکت‌های تولیدکننده و صادرکنندگان ایرانی از این همایش استقبال بی‌نظیری کردند، به نحوی که در نهایت مجبور شدیم برای حضور شرکت های ایرانی سقف در نظر بگیریم و در نهایت 150 شرکت ایرانی برای شرکت در این همایش انتخاب شدند.

ربیهاوی از حضور سفیر سوریه در این همایش خبر داد و افزود: محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی نیز به عنوان مهمان ویژه در این همایش شرکت خواهد کرد؛ همچنین نمایندگان دستگاه‌های دولتی، دبیرخانه متولی کمیسیون مشترک بین دو کشور، اعضای اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه و تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی ایران در این همایش شرکت خواهند کرد.

به گفته وی، هدف از برگزاری این همایش در اصل اطلاع‌رسانی فرصت‌های ورود به بازار سوریه، ورود شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی، بازسازی صنابع و تامین کالاهای مورد نیاز سوریه است.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت، با برشمردن مشکلات پیش روی تجارت با سوریه، ادامه داد: از آنجایی که مسئولان سوری و جمهوری اسلامی ایران در این همایش حضور دارند، بدون تردید به راهکاری برای گذر از این مشکلات و رفع موانع صادراتی خواهیم رسید.

وی ادامه داد: برنامه نمایشگاهی و حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های سوریه از اردیبهشت ماه سال آینده آغاز و این برنامه به تجار ایرانی، اطلاع‌رسانی خواهد شد و امیدواریم نمایشگاه‌های پرباری برای نشان دادن توانمندی‌های تولیدی و صادراتی ایران برگزار شود.

ربیهاوی تجارت سوریه را حدود 6 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: سوریه  یک میلیارد دلار صادرات و 5 میلیارد دلار واردات دارد و با توجه به سیاست‌های همسو با جمهوری اسلامی، این کشور می‌تواند به یکی از کشورهای هدف صادراتی ما تبدیل شود. ظرفیتی برای واردات کالاهایی از سوریه به ایران خواهیم داشت که می‌تواند تراز تجاری بین دو کشور را به حداقل اختلاف برساند. همچنین تلاش داریم راهی برای صادرات از سوریه به سایر کشورها باز کنیم.

وی ادامه داد: بندر لاذقیه سوریه در دریای مدیرایته یک فرصت برای صادرات به کشورهای شمال آفریقا است و اگر بتوان صادرات ایران از سوریه به سایر کشورها را فعال کنیم؛ یک مزیت تجارت با سوریه را بازگشایی کردیم.

مدیر کل دفتر غرب آسیایی سازمان توسعه تجارت با تاکید بر تسهیل شدن روند تجارت با سوریه، بیان کرد: در گذشته برای صادرات به سوریه دو مسیر تعریف شده بود؛ نخست، کالاها از مرز زمینی به ترکیه و از بندر مرسین ترکیه به لاذقیه انتقال داده می‌شد. در حالت دوم، کالاها از بندرعباس بارگیری و از طریق خلیج فارس و دریای سیاه به سوریه می‌رسید، این مسیرها هر دو طولانی و هزینه‌بر بودند اما در حال حاضر با بازگشایی راه ترانزیت عراق، یک روزه کالاها به سوریه خواهند رسید؛ هم اکنون کامیون‌های سوری و عراقی در مرز مهران آماده حمل کالا به سوریه هستند.

ربیهاوی از معرفی نشدن کالاهای ایرانی در بازار سوریه انتقاد کرد و افزود: سفیر سوریه، به ما اعلام کرد کیفیت و قیمت کالای ایرانی قابل رقابت است اما از آنجایی که کالای ایرانی به درستی در این بازار معرفی نشده نتوانسته سهم قابل توجهی از این بازار را به دست بیاورد؛ اما با برنامه‌ریزی‌های سازمان توسعه تجارت ایران، کالای ایرانی را در سبد خانوار سوری خواهیم برد و اگر این موفقیت حاصل شود ایران می‌تواند بازار سوریه را در زمینه مواد غذایی تصاحب کند.

وی در پایان با اشاره به موافقت‌نامه تجارت آزاد، گفت: تعرفه های گمرکی مورد توافق با سوریه به تعرفه صفر تبدیل شده است و این موضوع جزو مزیت‌های تجارت با سوریه است؛ همچنین برای تبادلات ارزی با سوریه به توافق‌هایی رسیده‌ایم.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.