«بندر بایدن»؛ طرحی در راستای فرصت دادن به رژیم صهیونیستی برای افزایش فشار به حماس

کارشناس مسائل فلسطین با بیان اینکه به تصمیم آمریکا و بایدن برای ایجاد یک بندر موقت در باریکه نوار غزه جهت ارسال کمک های بشردوستانه برای مردم این منطقه خوشبین نیستم، گفت: اگر آمریکایی‌ها مصمم هستند که به مردم غزه کمک کنند راه‌های بسیار آسان‌تری وجود دارد که بلافاصله می‌توانند این موضوع را اجرایی و

کد خبر : 4654
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
«بندر بایدن»؛ طرحی در راستای فرصت دادن به رژیم صهیونیستی برای افزایش فشار به حماس


کارشناس مسائل فلسطین با بیان اینکه به تصمیم آمریکا و بایدن برای ایجاد یک بندر موقت در باریکه نوار غزه جهت ارسال کمک های بشردوستانه برای مردم این منطقه خوشبین نیستم، گفت: اگر آمریکایی‌ها مصمم هستند که به مردم غزه کمک کنند راه‌های بسیار آسان‌تری وجود دارد که بلافاصله می‌توانند این موضوع را اجرایی و عملیاتی کنند.

 به گزارش ایسنا، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که کشورش یک بندر موقت در سواحل نوار غزه در دریای مدیترانه احداث خواهد کرد تا از آن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه استفاده شود.

«پت رایدر» سخنگوی پنتاگون نیز در این باره گفت که این بندر به ارائه بیش از ۲ میلیون وعده غذایی در روز به ساکنان نوار غزه کمک می‌کند و خاطرنشان کرد که واشنگتن به هماهنگی با طرف‌های شریک (که نامی از آنها نبرد و بدون اشاره به جزئیات بیشتر) از جمله اسرائیل که مسئولیت امنیتی را برعهده خواهد داشت به تلاش ادامه خواهد داد.

سخنگوی پنتاگون به مطبوعات توضیح داد که ارتش ایالات متحده یک اسکله شناور در سواحل غزه ایجاد خواهد کرد تا کشتی‌های باری بزرگ را قادر سازد در آنجا پهلو بگیرند و کالاهای خود را در قایق‌های کوچک‌تر تخلیه کنند تا این کمک‌ها را به یک پل دریایی موقت که به ساحل غزه متصل می‌شود، منتقل کنند.

«بندر بایدن»؛ طرحی در راستای فرصت دادن به رژیم صهیونیستی برای افزایش فشار به حماس

مقامات آمریکایی نحوه عملکرد این بندر در غیاب پرسنل نظامی آمریکایی در غزه را مشخص نکردند، اما تلویحاً گفتند که «شرکا و متحدان» علاوه بر سازمان ملل و سازمان‌های امدادی در اجرای این پروژه مشارکت خواهند داشت.

طبق گزارش شبکه روسیا الیوم، «مایکل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حق غذا، در سخنانی این تصمیم آمریکا را محکوم کرد و آن را «خبیثانه» توصیف کرد؛ چراکه به عقیده وی، واشنگتن برای رژیم صهیونیستی مهمات ارسال کرده و همچنین از آن در جنگ غزه حمایت مالی ‌می‌کند.

وی در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: برای اولین بار می‌شنوم که شخصی می‌گوید ما باید از اسکله استفاده کنیم. هیچ‌کس؛ نه ملت فلسطین و نه جامعه بشردوستانه، چنین اسکله‌ای را درخواست نکرده‌اند.

این تصمیم آمریکا نگرانی فلسطینی‌ها نسبت به استفاده احتمالی از این اسکله متحرک برای کوچاندن آنها از نوار غزه را تشدید کرده است.

«بندر بایدن»؛ طرحی در راستای فرصت دادن به رژیم صهیونیستی برای افزایش فشار به حماس

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: تمرکز اسرائیل بر اعطای مجوز به خطوط دریایی و جلوگیری از عبور کمک‌های زمینی از طریق گذرگاه‌ها، با هدف اجرای طرح کابینه رژیم اشغالگر برای تداوم اشغالگری، جداسازی کرانه باختری و نوار غزه از یکدیگر و همچنین کوچاندن ملت فلسطین صورت می‌گیرد.

«سیدهادی برهانی» کارشناس مسائل فلسطین در گفت وگو با ایسنا در ارتباط با تصمیم آمریکا برای ایجاد یک بندر موقت در باریکه نوار غزه با طرح این ادعا که می‌خواهد از این طریق ارسال کمک‌های بشردوستانه را به مردم غزه را تسهیل کند، گفت: اگر آمریکا به واقع مصمم است که به مردم غزه کمک کند راه‌های بسیار آسان‌تری وجود دارد که بلافاصله بتواند این کمک‌ها را ارسال و مشکل قحطی به وجود آمده را برطرف کند.

این استاد دانشگاه در همین ارتباط گفت: آمریکا می‌تواند به اسرائیل فشار بیاورد تا آن‌ها این زمینه را فراهم کنند که کمک‌ها زودتر به مردم غزه برسد یا اینکه از مصر حمایت کند تا مصر بتواند گذرگاه رفح را باز کند و از این طریق کمک‌های بیشتری به مردم غزه برسد.

او با بیان اینکه ایجاد بندر برای ارسال کمک‌ها براساس آنچه که اعلام شده چندین هفته طول می‌کشد، گفت: به نظر می رسد این طرح به نوعی در راستای فرصت دادن به اسرائیل است تا فشار به مردم غزه و حماس را افزایش دهد.

برهانی با بیان اینکه به نظر می رسد رژیم صهیونیستی از موضوع گرسنگی مردم غزه و قحطی به وجود آمده می‌خواهد به عنوان حربه برای فشار به حماس استفاده کند تا حماس تن به شرایط آن‌ها در ارتباط با موضوع آتش‌بس دهد، اظهار کرد : در واقع اسرائیل از گرسنگی در غزه در حال استفاده کردن به عنوان یک اهرم فشار است. آن ها به دنبال این هستند که از راه های مختلف گرسنگی و فشار به مردم غزه را افزایش دهند و این موضوع خود فشار را بر رهبران حماس افزایش می‌دهد و اسرائیل می‌خواهد از طریق این فشار رهبران حماس را تسلیم خواسته خود کند.

«بندر بایدن»؛ طرحی در راستای فرصت دادن به رژیم صهیونیستی برای افزایش فشار به حماس

 او ادامه داد: به نظر می‌رسد در همین ارتباط اسرائیل، آمریکا را مجاب کرده است که این فشارها ادامه پیدا کند و آن‌ها بر این موضوع تأکید دارند که اگر این فشارها نباشد رهبران حماس کوتاه نمی‌آیند.

این استاد دانشگاه گفت: از طرف دیگر افکار عمومی دنیا از آمریکا و غرب این انتظار را دارند که در برابر گرسنگی مردم غزه کاری انجام دهند و آن‌ها با طرح راه حل ایجاد بندر موقت می‌خواهند ژست کمک به مردم غزه را بگیرند. در حالی که همان طور که اشاره شد ایجاد این بندر چندین هفته طول می کشد و این یعنی فرصت دادن به اسرائیل که فشار به حماس را افزایش دهد.

برهانی تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها به واقع قصد خیر و کمک به مردم غزه را دارند می‌توانند با راه حل‌های آسان‌تر و سریع‌تر این کار را انجام دهند، به اسرائیل فشار بیاورند تا مانع ارسال کمک‌های انسان دوستانه نشوند. آن‌ها در عرض چند ساعت می‌توانند از این طریق کمک‌های خود را به مردم غزه برسانند و مشکل گرسنگی و قحطی به وجود آمده را برطرف کنند.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.