چراغ روشن بیمارستان‌ها در نوروز/ فعالیت مراکز درمانی در عید چگونه است؟

سال نو که برای خیلی از هموطنان با واژه استراحت و تعطیلی و مسافرت همراه است اما این موضوع برای کادر درمان همانند برخی از مشاغل امدادی و خبری و … از معنا تهی می‌شود؛ چرا که آنها همچون گذشته به ارائه خدمات می‌پردازند. به گزارش ایسنا، در ایام نوروز بسیاری از مطب‌ها و کلینیک‌های

کد خبر : 4754
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱:۱۱
چراغ روشن بیمارستان‌ها در نوروز/ فعالیت مراکز درمانی در عید چگونه است؟



سال نو که برای خیلی از هموطنان با واژه استراحت و تعطیلی و مسافرت همراه است اما این موضوع برای کادر درمان همانند برخی از مشاغل امدادی و خبری و … از معنا تهی می‌شود؛ چرا که آنها همچون گذشته به ارائه خدمات می‌پردازند.

به گزارش ایسنا، در ایام نوروز بسیاری از مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی تعطیل هستند و اورژانس بیمارستان‌ها در غالب اوقات به تنها مرجع مردم برای دریافت خدمات بالینی و سلامت تبدیل می‌شوند.

وزارت بهداشت همه ساله با اجرای طرح‌های مختلف نوروزی با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی سعی بر ارایه بهترین خدمات به بیماران در بیمارستان‌های دولتی و مراکز درمانی در سراسر کشور دارد.

امسال طرح سلامت نوروزی وزارت بهداشت از ساعت ۸ صبح امروز ۲۴ اسفند ماه آغاز می‌شود و تا ساعت ۸ صبح روز شنبه ۱۸ فروردین ماه سال جدید نیز ادامه دارد.

پزشکان متخصص در تمام بیمارستان‌ها حضور دارند

اورژانس و مراکز درمانی در آماده باش نوروزی هستند و آنطور که وزیر بهداشت می‌گوید: پزشکان متخصص در تمام بیمارستان‌ها حضور دارند و بر اساس بخشنامه ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت، حضور متخصصان در رشته‌های مختلف در بیمارستان‌ها مورد تاکید است تا خدمات مطلوب درمانی به بیماران ارائه شود.

وزیر بهداشت این اطمینان خاطر را داد که برای ایام نوروز از نظر تأمین داروهای اورژانس، سرم و فرآورده‌های خونی و … وضعیت مناسبی داریم و ذخایر دارویی نیز به میزان کافی وجود دارد.

بازدید روزانه و میدانی از مراکز درمانی در تعطیلات نوروزی

حسن واعظی، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در خصوص طرح سلامت نوروزی درباره فعالیت بیمارستان‌ها گفت: ستاد طرح سلامت نوروزی دانشگاه با مدیریت رئیس دانشگاه و با حضور معاونان بهداشت، درمان، توسعه و غذا و دارو جهت پایش و نظارت بر کیفیت ارائه خدمات مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور و ارائه خدمت مؤثر و به هنگام تشکیل خواهد شد.

به گفته واعظی، تیم‌های ویژه ارزیابی طرح سلامت نوروزی در ستاد دانشگاه‌ها تشکیل شده و بازدیدهای میدانی و روزانه از مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌های انجام می‌شود. بر اساس دستورالعمل ابلاغی معاونت درمان هرگونه تعطیلی بخش‌های بستری در تعطیلات نوروزی، ممنوع است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی درباره فعالیت متخصصان اورژانس در طرح سلامت نوروزی گفت: متخصصان طب اورژانس، بیهوشی و سایر متخصصان مقیم، در بیمارستان‌های عمومی دانشگاهی، مطابق برنامه شیفت کاری باید در مرکز باید حضور یابند. همچنین حضور و یا دسترسی سریع به متخصصان سایر رشته‌ها تخصصی از جمله داخلی، زنان، اطفال و جراحی عمومی مورد تاکید است.

فعالیت مراکز شیمی‌درمانی چگونه است؟ 

بنابر اعلام مسئولان وزارت بهداشت، به منظور جلوگیری از روند درمان بیماران مراکز شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، مراکز دولتی شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در تعطیلات نوروزی آماده ارائه خدمات به بیماران هستند و همچنین یک سوم از تخت‌های درمانی سرپایی مراکز شیمی‌درمانی خصوصی به بیماران خدمات ارائه می‌دهند.

در طرح سلامت نوروزی همچنین تسهیلاتی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته شده؛ به طوری که به گفته دکتر علیرضایی – رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت امکان ارائه خدمات بهینه به بیماران صعب‌العلاج و خاص در کلینیک‌های مرتبط توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی در طرح سلامت نوروزی فراهم شده است.

رستوران های بین‌شهری و مراکز اقامتی زیر ذره‌بین بهداشتی

علاوه بر کادر درمان، کارشناسان و بازرسان بهداشتی نیز در ایام تعطیلات نوروزی در آماده باش هستند و به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌ها و مسمومیت‌ها اماکن اقامتی، تفریحی و همچنین مراکز تهیه، عرضه و توزیع مواد غذایی زیر ذره‌بین بازرسان بهداشت قرار می‌گیرند.

البته کارشناسان و بازرسان بهداشتی از اوایل اسفند و قبل از آنکه بازار شب عید داغ شود، فعالیت خود را آغاز کرده بودند و  در قالب تیم های سیار به مراکز غذایی و اقامتی و … سرکشی کرده و بر اصول بهداشتی نظارت کامل دارند.

آنطور که معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت می گوید: در تعطیلات نوروزی رستورانهای بین راهی، تفرجگاهها، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، مراکز سیاحتی و غیره از لحاظ امور بهداشتی مورد نظارت قرار می گیرند و در صورت مشاهده تخلف، موارد را متذکر شده و در غیر اینصورت واحد مربوطه پلمب و به مراجع قضایی معرفی می شوند در مجموع بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت در تعامل با دستگاههای مختلف سعی دارند خدمات مطلوبی را از لحاظ بهداشت و ایمنی به مسافران نوروزی ارایه دهند.

اگرچه چراغ بیمارستان‌ها در نوروز روشن هست و در آماده‌باش شیفت نوروزی قرار دارند اما انتظار می‌رود هموطنان با رعایت اصول ایمنی و نکات بهداشتی و پرهیز از رفتارهای پرخطر،  علاوه بر حفظ سلامتی خود ، تلاش کنند تا فشار کاری کادر درمان مضاعف نشود و در ابتدای سال خستگی بر تن شان سنگینی نکند.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.