زاکانی: ۱۴۰۳، سال نوسازی بافت فرسوده است

شهردار تهران به تشریح فعالیت‌های مدیریت شهری در سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت سال ۱۴۰۳، سال نوسازی بافت فرسوده است. به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران به تشریح فعالیت‌های مدیریت شهری پایتخت در یک سال اخیر پرداخت و گفت: تا صدمین رویداد «امید و افتخار» حدود ۱۷۸ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های پایتخت هزینه کرده‌ایم

کد خبر : 4894
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۳۴
زاکانی: ۱۴۰۳، سال نوسازی بافت فرسوده است



شهردار تهران به تشریح فعالیت‌های مدیریت شهری در سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت سال ۱۴۰۳، سال نوسازی بافت فرسوده است.

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران به تشریح فعالیت‌های مدیریت شهری پایتخت در یک سال اخیر پرداخت و گفت: تا صدمین رویداد «امید و افتخار» حدود ۱۷۸ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های پایتخت هزینه کرده‌ایم و در مجموع توانستیم ۸۶۱ پروژه را افتتاح کنیم. البته ۸۴ درصد از این پروژه‌ها در دوره مدیریت شهری کنونی آغاز شد و پایان یافت.

۶۱ درصد از پروژه‌های تهران مربوط به میدان انقلاب به پایین بود

وی با بیان اینکه ۶۱ درصد از این پروژه‌ها مربوط به پهنه جنوبی تهران یا از میدان انقلاب به پایین بود، خاطرنشان کرد: ۳۹ درصد از این ‌پروژه‌ها نیز مربوط به میدان انقلاب به بالا بود. یعنی حجم پروژه‌های ما در جنوب شهر دو برابر مناطق شمال شهر بود. ما شمال شهر را فراموش نکردیم اما به جنوب شهر به صورت ویژه رسیدگی کردیم.

زاکانی ادامه داد: مساحت تهران بیش از ۷۰ هزار هکتار است. از این میزان، ۱۴ هزار هکتار آن بافت ناپایدار و چهار هزار و ۵۰۰ هزار هکتار بافت فرسوده است که ۳ هزار هکتار آن مشترک است. بافت فرسوده سه ویژگی دارد؛ ریزدانگی، سستی و غیر قابل دسترسی سریع.

انقلاب در تهران با نوسازی بافت فرسوده

شهردار تهران با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۲، بالغ بر دو برابر رشد در بازسازی بافت فرسوده داشتیم، بیان کرد: این آماری بسیار جدی است و در تلاش هستیم تا برخی مشوق‌های بافت فرسوده را با عنایت دولت محترم گسترش دهیم. اگر این اتفاق بیفتد یک انقلاب در نوسازی بافت ناایمن شهر رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: از سال ۱۴۰۳ پروانه‌های بیشتری برای نوسازی بافت فرسوده صادر می‌شود. در واقع امیدواریم روندی که در دو سال گذشته آغاز شده در سال آینده شتاب گرفته و حجم تخریب و نوسازی در بافت فرسوده تهران افزایش یابد.

زاکانی عنوان کرد: باید بتوانیم نوسازی شهر تهران و بافت قدیمی را با یک نگاه پیشینی اما با اقتضائات ‌امروزی طوری بسازیم که اگر کسی وارد پایتخت شد برای دیدن تهران به محلاتی همچون عودلاجان، امامزاده یحیی و بازار مراجعه کند. تهران در ۲۳۸ سالی که پایتخت شده شمالی- جنوبی رشد کرده و هیچگاه الگویی کلان نداشته که ما به ازای آنچه وجود دارد رشد کند و خدمت‌رسانی در آن به اندازه باشد.

پایتخت در آستانه پوست‌اندازی است

شهردار تهران با بیان اینکه این نوید را به مردم می‌دهم که تهران در آستانه یک پوست‌اندازی و رفتن در مسیری است که با الگو توسعه پیدا کند، گفت: آخرین منطقه‌ای که در تهران ساخته شده منطقه ۲۲ است ولی این منطقه فاقد سرانه‌هاست. یکی از کارویژه‌هایی که نیمه دوم امسال دنبال شد، این بود که سرانه‌های این منطقه را تامین کنیم و منطقه ۲۲ پایان سال آینده چهره متفاوتی به خود بگیرد.

وی در بیان جزییات این امر تشریح کرد: در بودجه برای منطقه ۲۲ و سایر مناطق، اعتبار و امکان گذاشتیم تا چهره شهر تغییر کند اما در این منطقه به خصوص به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها هستیم.

کمک به معتادان متجاهر؛ متمایزترین اقدام شهرداری تهران

زاکانی در پاسخ به این سوال که کدام‌یک از پروژه‌های اجرا شده برای او متمایز از سایرین بود، اظهار کرد: ما ابعاد مختلفی را دنبال می‌کنیم. هفته گذشته پروژه‌ای افتتاح شد که به واسطه آن ۹/۵ کیلومتر به مسیر تونلی مترو اضافه می‌شود. یکی دیگر از پروژه‌هایی که در هفته پایانی اسفند صورت گرفت، افتتاح ۴ ایستگاه مترو بود. ما ۲۵۴ کیلومتر مسیر مترو را تحویل گرفتیم و در حال حاضر در ۳۰۳ کیلومتر به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنیم. همچنین ۱۷ ایستگاه به علاوه یک ایستگاه تبادلی و یک ایستگاه برون‌شهری در ۳۰ ماه اخیر به خطوط اضافه شده و این روند ادامه‌دار خواهد بود.

شهردار تهران با بیان اینکه کلنگ ساخت دو خط جدید ۸ و ۱۰ در سال ۱۴۰۲ به زمین زده شد، گفت: علاوه بر این به تکمیل خطوط ۴ و۶ و ۷ پرداختیم. اما توجه به افرادی که در جامعه هیچ‌کس را ندارند در میان تمام فعالیت‌ها بیش از هر چیز مرا خوشحال کرد؛ مانند معتادین متجاهر. ۳۰ ماه پیش حدود ۸ هزار معتاد متجاهر در کمپ‌های تهران بودند و پایتخت ظرفیت پذیرش ۱۱ هزار معتاد متجاهر را داشت. در حال حاضر توانایی پذیرش بیش از ۲۰ هزار معتاد متجاهر را داریم. بنا بر آمار در هفته پیش ۱۷ هزار نفر از این افراد برای بازسازی شخصیتی و مهارتی درون کمپ بودند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر از من بپرسید که چه چیزی در طول این ۳۰ ماه از همه شیرین‌تر بود، باید بگویم معتاد متجاهری که به خود، به زندگی و به جامعه بازگشت. درباره کودکان کار در موقعیت خیابان هم به همین صورت است. در هفته پایانی اسفند تعداد این کودکان خیلی کمتر شده بود.

به دنبال حمل و نقل عمومی با آسایش و رفاه هستیم

زاکانی در خصوص تلاش برای رفع مشکل ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت نیز گفت: درگیر این معادله هستیم که ۷۰ درصد از تردد شهروندان با حمل و نقل عمومی و ۳۰ درصد با لوازم نقلیه شخصی باشد؛ اما حمل و نقلی عمومی که با آسایش و رفاه باشد.

شهردار تهران در پایان به آسفالت‌ریزی در دوره ششم مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: از سال ۹۰ تا قبل از شروع این دوره از مدیریت شهری سالانه ۵۵۰ هزار تن آسفالت در شهر تهران ریخته شد اما تنها در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۵۳۰ تن آسفالت در پایتخت ریخته شد.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.