پیشرفتی که منجر به اتصال هزاران روستا به اینترنت شد

تکمیل پروژه شبکه ملی اطلاعات که به منظور دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت مطرح شده است، سال گذشته به پیشرفت ۵۹.۱۸ درصدی رسید و روستاهای بسیاری در مناطق دور افتاده سراسر کشور به این شبکه متصل شدند. به گزارش ایسنا، راه اندازی و تکمیل پروژه شبکه ملی اطلاعات در ایران سابقه چندین ساله دارد و

کد خبر : 4944
تاریخ انتشار : جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
پیشرفتی که منجر به اتصال هزاران روستا به اینترنت شد



تکمیل پروژه شبکه ملی اطلاعات که به منظور دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت مطرح شده است، سال گذشته به پیشرفت ۵۹.۱۸ درصدی رسید و روستاهای بسیاری در مناطق دور افتاده سراسر کشور به این شبکه متصل شدند.

به گزارش ایسنا، راه اندازی و تکمیل پروژه شبکه ملی اطلاعات در ایران سابقه چندین ساله دارد و از مهم ترین پروژه ها در دولت های گذشته از جمله دولت سیزدهم به اواخر سال ۱۳۸۴ باز می گردد و مهم ترین دلیل پیاده سازی آن کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شده است.  

برای استفاده این پروژه مزیت‌های بسیاری اعلام شده که می‌توان به افزایش کیفیت و کاهش نرخ استفاده از اینترنت داخلی در مقایسه با اینترنت خارجی اشاره کرد و از آنجاکه بخش اعظمی از استفاده کاربران اینترنتی مشاهده و دانلود فایل‌های ویدئویی است، با استفاده از شبکه ملی این بخش هم با کیفیت و سرعت بهتری ارائه می‌شود و افزایش استفاده کاربران از اینترنت ملی را نیز در پی دارد.  

علاوه بر مزیت های گفته شده، شبکه ملی اطلاعات از جمله طرح‌هایی است که می‌تواند روند اتصال روستاها به اینترنت را تسریع کند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین اهداف این شبکه را می‌توان برقراری عدالت اجتماعی با اتصال روستاها به اینترنت نام برد که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، دسترسی روستاها به اینترنت مهم در صدر برنامه‌های مسئولان در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت و در سالی که گذشت روستاهای بسیاری به واسطه این طرح توانستند به شبکه متصل و از اینترنت برخوردار شوند.   

نکته قابل توجه این است که این پروژه در ۱۰ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت اما در دو سال گذشته به پیشرفت ۵۹ درصدی رسیده است؛ عددی که اواخر سال ۱۴۰۲ رئیس مرکز ملی فضای مجازی به عنوان میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به آن اشاره کرد.  

وی با اشاره به اینکه برای شبکه ملی اطلاعات ۳۰ هدف عملیاتی تعریف و برای تحقق هر هدف تعدادی شاخص تعیین شده که جمعاً ۱۲۲ شاخص مورد ارزیابی قرار گرفته است، گفت: با بررسی میزان پیشرفت اهداف و شاخص‌های آن، پیشرفت کلی شبکه ملی اطلاعات نیز برآورد می‌شود؛ این اهداف عمدتا در حوزه افزایش سرعت اینترنت، مزیت‌بخشی کیفی در دسترسی به خدمات و محتوای داخلی، دسترسی پر سرعت برای کسب‌وکارها و مراکز آموزشی و تسهیل دسترسی به فناوری‌های نوین است.  فرآیند ارزیابی شبکه ملی اطلاعات از اواخر شهریورماه آغاز شده و باید به اطلاع مردم ایران برسانیم که میزان پیشرفت اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات تا پایان بهمن سال ۱۴۰۲ و براساس شاخص‌های جدید تعیین شده توسط مرکز ملی فضای مجازی، ۵۹.۱۸ است.

از آنجاکه عدالت ارتباطی از زیرمجموعه های عدالت اجتماعی محصوب می شود، اگر دسترسی به فضای مجازی در دنیای عصر ارتباطات برای عده ای وجود نداشته باشد مشکل بوده و آنها را به چالش روبرو می کند؛ بنابراین با اقدامات و تلاش های انجام شده در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات و در مجموع در دولت سیزدهم بیش از ۷۰۰۰ روستا به دسترسی پیدا کردند که اغلب در تقاط دور افتاده و صعب العبور بودند.  

به طور مثال، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان لرستان اواخر اسفندماه از دسترسی دسترسی ۳۷۳ خانوار از مناطق روستایی کوهدشت به شبکه ملی اطلاعات خبر داد.  

 مجتبی صارمی – مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان لرستان –  گفت: توجه به مناطق محروم و روستایی یکی از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم است و با احداث سایت جدید ارتباطی در روستاهای شیراوندناوه و شیراوند گندابه از توابع شهرستان کوهدشت از محل اعتبارات توسعه روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با تلاش همکاران اپراتور ایرانسل ۳۷۳ خانوار با پوشش جمعیتی ۱۳۵۸ نفر اهالی این روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و از اینترنت پر سرعت بهره‌مند شدند.  

به گفته وی، این امر می‌تواند در جهت رفاه حال مردم و دسترسی به خدمات الکترونیکی و همچنین توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و عمران و آبادانی منطقه نقش بسیار مهمی ایفا کنند.  

از سوی دیگر فرماندار راور  هم به مناسبت دهه فجر از بهره‌برداری ۶۲ طرح با اعتباری بالغ بر ۴۵۵ میلیارد و ۲۷۶ میلیون تومان در این شهرستان خبر داد و گفت: دولت سیزدهم در راستای گسترش پوشش اینترنت پرسرعت روستایی طی یک سال گذشته از محل منابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعداد سه سایت جدید اینترنت نسل چهارم نصب و راه‌اندازی و شش سایت موجود را از تکنولوژ نسل دوم به نسل چهارم ارتقا داده است.  

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.