روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه را وتو کردند

روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه را که بندهای آن به‌صورت یک‌طرفه به نفع رژیم صهیونیستی بود، وتو کردند. به گزارش ایسنا، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل درباره غزه با ۱۱ رای موافق، سه رای مخالف از جمله وتوی روسیه و چین و مخالفت الجزایر و همچنین یک رأی

کد خبر : 4954
تاریخ انتشار : جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۳
روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه را وتو کردند


روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه را که بندهای آن به‌صورت یک‌طرفه به نفع رژیم صهیونیستی بود، وتو کردند.

به گزارش ایسنا، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل درباره غزه با ۱۱ رای موافق، سه رای مخالف از جمله وتوی روسیه و چین و مخالفت الجزایر و همچنین یک رأی ممتنع گویان، رأی نیاورد.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل روز جمعه و در سخنرانی خود پیش از رأی‌گیری گفت پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درها را به‌روی آتش‌بس می‌بندد، دستان اسرائیل را (برای آتش‌افروزی) باز می‌گذارد و باعث کوچ اجباری مردم غزه می‌شود.

دیپلمات ارشد روسیه همچنین گفت پیش‌نویس قطعنامه پیشنهاد آمریکا خواستار آتش‌بس در غزه نمی‌شود.

نماینده روسیه در شورای امنیت گفت: «غزه پس از ۶ ماه ویران شده و نماینده آمریکایی اکنون به ضرورت آتش‌بس پی برده است. پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در مورد غزه خواستار آتش‌بس نیست. مذاکراتی که آمریکایی‌ها در مورد غزه در آن شرکت کردند، تنها هدفش به تعویق انداختن امور بود. در صورت تصویب این قطعنامه، بحث درباره وضعیت غزه بسته می‌شود و دست اسرائیل در آنجا باز می‌شود. اعضای غیردائم شورای امنیت قطعنامه غیرسیاسی دیگری در مورد غزه تهیه کرده‌اند.»

این پیش‌نویس مورد نظر آمریکایی‌ها، «ضرورت آتش‌بس فوری و پایدار را تعیین می‌کند» اما از مطالبه آن کوتاهی می‌کند.

هیات روسیه در سازمان ملل امروز در جلسه شورای امنیت گفت: «روسیه از این پیش‌نویس به دلیل عدم درخواست آشکار برای آتش‌بس در غزه انتقاد کرد. این سند حاوی تمام تحریفات گذشته و محکومیت‌های یک‌طرفه غیر قابل قبول است که نشان‌دهنده فریبکاری آمریکایی است. ما قبلا اعلام کرده‌ایم که دیگر قطعنامه‌های بیهوده‌ای را که حاوی درخواست برای آتش‌بس نیست و ما را به جایی نمی‌برد، تحمل نخواهیم کرد. مذاکرات به رهبری ایالات متحده در مورد این پیش‌نویس با هدف وقت‌کشی انجام شد.»

نبنزیا خطاب به حاضران گفت: «این پیش‌نویس تنها هدفش جلب نظر رای‌دهندگان آمریکایی است… اینکه ژست دروغین برای آتش‌بس، خوشایند آنها باشد. اگر این قطعنامه را تایید کنید، رسوایی شما را در بر می‌گیرد.»

روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه را وتو کردند
وتوی چین و مخالفت الجزایر با پیش‌نویس قطعنامه آمریکا

آمریکا پیش از این سه‌ مرتبه قطعنامه‌های ارائه شده از سوی دیگر کشورها را که خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده بودند، وتو کرده است. آمریکا از زمان شروع حملات زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی به غزه، بزرگ‌ترین تامین‌کننده مالی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده است و در ظاهر صحبت از آتش‌بس می‌کند. آمار شهدای غزه نزدیک به ۳۲ هزار تن شده است.

از طرف دیگر «ژانگ جون» نماینده چین در شورای امنیت گفت: «شورای امنیت در حال وقت‌کشی است و هیچ اقدامی برای توقف آتش در غزه انجام نداده است. پیش‌نویس قطعنامه دیگری وجود دارد که خواستار آتش‌بس فوری در غزه است. پیش‌نویس قطعنامه آمریکا همواره از محوری‌ترین موضوع یعنی آتش‌بس طفره رفته است. متن نهایی پیش‌نویس قطعنامه آمریکا مبهم بود و خواستار آتش‌بس فوری نشد. آنچه اکنون اهمیت دارد اقدام برای دستیابی به آتش‌بس و پیشبرد راه‌حل دائمی برای مسئله فلسطین است.»

او با اشاره به پیش‌نویس قطعنامه جدید ۱۰ عضو منتخب شورا که اکنون در دست انتشار است، خاطرنشان کرد: «این پیش‌نویس در موضوع آتش‌بس روشن است و در راستای جهت‌گیری صحیح اقدام شورا بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. چین از این پیش‌نویس حمایت می‌کند. انتقاد بریتانیا و آمریکا از وتوی چین ریاکارانه است و اگر آنها در مورد آتش‌بس جدی هستند، باید از پیش‌نویس جدید حمایت کنند.»

نماینده الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل هم گفت: «شورا باید اختیارات لازم برای برقراری آتش‌بس در غزه را داشته باشد.»

در پی مخالفت روسیه و چین، «لیندا توماس گرینفیلد» سفیر ایالات متحده در سازمان ملل از اقدام آنها در وتوی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی واشنگتن، انتقاد کرد. او مدعی شد: «یک بار دیگر، روسیه سیاست را بر پیشرفت ترجیح داد.»

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.